Sk!ppy Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 Hei. Jeg fyller 15 dette skoleåret (Altså 9'ende), og har begynt å tenke mye på skole i det siste. Jeg har kommet fram til 3-4 yrker/utdanninger som er interresange for meg: IT' fyr / programmering - Almenn med studiekompetanse? Helse og sosialarbeider - Liker å jobbe med barn, Jobber to timer i en barnehage mandager via skolen. Vekter/vakt - Service og samferdsel? Advokat - Almenn, med lov og rett som studiekompetanse ( her kan man vel ta andre linjer, som idrett, kokkelinja og forsatt få studiekompetanse?) Jeg er egentlig hypp på å gå ut i jobb med en gang etter ungdomskolen, men jeg vet selv at det blir for dumt etter hvilke mål jeg har. En av mine argumenter for helse og sosial er at man får 5000kr bare fordi jeg er gutt, men det er sefølgelig ikke avgjørende faktor. Advokat hadde vært ganske fett, jeg kan mange lover, og merker at nå som vi har begynt med lov og rett i samfunsfag kan jeg mye, mye mer enn alle andre. Programmering hadde vært fett det og , for jeg programmerer ganske mye php, html og css på fritiden. Vekter/vakt hadde ôg vært fett, f.eks jeg liker å være våken når det er mørkt, sove når det er lyst - Nattevakter = ekstra penger. Jeg har lyst til å jobbe lite, mye penger som jeg regner med at alle andre har lyst til å.. så jeg vil jo ha en jobb jeg trives i, og en utdannelse som ikke tar 10 år. Vet at for å bli advokat må man ta Studiekompetanse for å videre ta høyskole/universitet for å bli jurist, helse og sosial kan man velge etter to år om man vil gå i praksis i to år, eller et år til med skole for å få en høyere grad av et eller annet Vekter og it' fyr = null peiling. Så, noen som ser hva jeg kanskje blir mest glad med, ut ifra det jeg sier her? er generelt veldig usikker og sånn framogtilbake (tenk vingle-petter på tv.. ) Lenke til kommentar
akaoskar Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 Det jeg tror er lurt er å skaffe seg studiekompetanse! ikke tenk på penger, men hva du kommer til å trives med. det eå bli advokat er mye mer enn hva du lærer av lover i samf på 9 trinn;) syns du skal ta deg en tur til rådgiver på skolen din og legge frem de alternativene du har og ta en prat med hun/han. (ikke det at det kan være til mye hjelp, men man kan jo prøve.) Lenke til kommentar
CookieMonsteret Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 Å vere nervøs for utdanningsvalg når ungdomsskulen går mot slutten er heilt vanlig. Men dei fleste klarer som regel å finne ut det dei vil mest, når dei går siste termin i tiende. Dersom du derimot ikkje finner ut av nåke, kan eg anbefale Helse og Sosial. Det er ei ganske lite krevende linje, spesielt om du er interessert i faget. Der lærer du om kosthold, omsorg, helsefremmende tiltak osv. (Som alle igrunn kunne trengt å vete). Dersom du ikkje liker linja, kan du jo alltids bytte året etter, du fekk iallefall litt meir tid til å tenke over det Lenke til kommentar
fantenberg Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 Husk å velge ut fra interesser, og ikke noe annet. Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 8. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2009 Alle de linjene jeg har valgt ut der, de er av interreser. men jeg tror kanskje advokat kan bli litt krevende, og vekter kjedelig i lengden. Programmering og helse og sosial som står igjen da altså.. vanskelig valg Lenke til kommentar
akaoskar Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 Å vere nervøs for utdanningsvalg når ungdomsskulen går mot slutten er heilt vanlig. Men dei fleste klarer som regel å finne ut det dei vil mest, når dei går siste termin i tiende. Dersom du derimot ikkje finner ut av nåke, kan eg anbefale Helse og Sosial. Det er ei ganske lite krevende linje, spesielt om du er interessert i faget. Der lærer du om kosthold, omsorg, helsefremmende tiltak osv. (Som alle igrunn kunne trengt å vete). Dersom du ikkje liker linja, kan du jo alltids bytte året etter, du fekk iallefall litt meir tid til å tenke over det det er lurt å ikke gå ut av videregående med 3 grunnkurs, men helse og sosial er jo en fin linje med tanke på det kun er 2 år. men kjenner en del som går almen påbygg og de sier det er tungt ikke å annbefale:) Lenke til kommentar
Perrern Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 (endret) Vekter og it' fyr = null peiling. Vekter er 1 år service og samferdsel og 1 år salg service og sikkerhet også 2 år i lære. For IKT service arbeider er det 1 år service og samferdsel og 1 år IKT service fag og 2 år i lære. Jeg kjørte vekter opplegget, selvom jeg har bestemt meg for å bli markedsfører. jeg vil foreslå den linja, blant annet fordi du får en god del forskjellige fag blant annet: Økonomi (det er jo greit å kunne) Drift Lederskap Markedsføring (litt markedspsykologi, skikkelig stilig ) Sikkerhet (sikkerhet på forskjellige måter, alt fra førstehjelp til å utarbeid rømningsplaner, slukke branner og ran) Det er også litt rettslære, mest under forbrukerkjøpsloven. Husk at det er ikke om å gjøre å tjene mest penger, men å trives i jobben. Og hvis du finner ut at linja ikke er for deg, eller at du vil ta en høyere utdanning, gjør som meg å ta påbygg etter de 2 åra på skolen istedenfor å gå ut i lære. det er lurt å ikke gå ut av videregående med 3 grunnkurs, men helse og sosial er jo en fin linje med tanke på det kun er 2 år. men kjenner en del som går almen påbygg og de sier det er tungt ikke å annbefale:) Nja, så tungt er det ikke. Det er mer sånn at hvis du vil komme igjennom kommer du igjennom, vil du ikke så kommer du ikke igjennom. Endret 8. desember 2009 av Perrern Lenke til kommentar
akaoskar Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 Alle de linjene jeg har valgt ut der, de er av interreser. men jeg tror kanskje advokat kan bli litt krevende, og vekter kjedelig i lengden. Programmering og helse og sosial som står igjen da altså.. vanskelig valg Tror det å være vekter kan være et fint yrke og senere utdanne seg politi eller noe innen militæret. hvis du vil rett ut av skolen og jobbe annbefaler jeg utdanning i militæret, da får du betalt under utdanning og store fordeler. Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 8. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2009 Huff, skal være så vanskelig det med utdannelse. Trygdesnylter ! men ang. helse og sosial , var det sånn at du kunne ta de to årene, du er da kvalifisert til førskolelærer (opp til 3. klasse?) , barnehageansatt, og om du tar påbygg er du kvalifisert til ..? Lenke til kommentar
Perrern Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 Huff, skal være så vanskelig det med utdannelse. Trygdesnylter ! men ang. helse og sosial , var det sånn at du kunne ta de to årene, du er da kvalifisert til førskolelærer (opp til 3. klasse?) , barnehageansatt, og om du tar påbygg er du kvalifisert til ..? Helse og sosial aner jeg ikke noe om. Påbygg betyr bare at du får generell studiekompetanse, akkurat som de på almenn, så da kandu studere på alle høyskoler, så sant de ikke krever spesiell studiekompetanse. Men ved mindre du har planlagt å bli lege/kirrurg o.l. trenger du vel ikke det. Er litt usikker på om du trenger det hvis du planlegger å bli advokat. Lenke til kommentar
Husam Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 Advokat - Almenn, med lov og rett som studiekompetanse ( her kan man vel ta andre linjer, som idrett, kokkelinja og forsatt få studiekompetanse?) Advarsel; Som økonomistudent har jeg måttet ta litt "juss light". Og som rettslæreforeleseren min sa; Det å studere juss og praktisere som advokat krever en viss grad av psykopatiske tendenser. Dessuten er det meste av det jæææævlig tørt. Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 8. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2009 Husam; Mange som påstår jeg har et par psykopatiske tendenser, noe jeg ikke er helt enig i selv. Vi var på besøk på en vgs, med klassen, helse og sosial linje. og fikk vite litt da. Lenke til kommentar
Trollfjes Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Om du vil ha minst mulig utdanning + en allsidig og spennende jobb både på natt og dag så kan du sikkert ta å bli låsesmed. Ett års utdannelse på videregående og tre år i læra. Tjener rimelig godt og er et problembasert yrke. Sette opp alarmsystemer, låsmekanismer etc., men også det å få opp dører der noen har glemt igjen nøkler osv. Det er masse rart i det yrket. Velg noe du vil ha Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 9. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2009 Læra i tre år er vel litt mye? :o Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Ett års utdannelse på videregående og tre år i læra. Tja, syntes det hørtes ut som et slitsomt alternativ. Fire år er tross alt en stund. Lenke til kommentar
Trollfjes Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 (endret) Læra i tre år er vel litt mye? :o Nei. http://vilbli.no/4daction/WA_Kursbeskrivel...amp;TP=09-12-09 Er faktisk utrolig lite i forhold til hva de fleste som skal ha bachelorgrader osv. går i gjennom. Tre år i lære er som tre år med praktisk og betalt skole, noe som virker riktig lite. Endret 9. desember 2009 av Teh WolF Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 (endret) Læra i tre år er vel litt mye? :o Nei. http://vilbli.no/4daction/WA_Kursbeskrivel...amp;TP=09-12-09 Er faktisk utrolig lite i forhold til hva de fleste som skal ha bachelorgrader osv. går i gjennom. Tre år i lære er som tre år med praktisk og betalt skole, noe som virker riktig lite. Er langt i fra mye mindre. Bachelor kommer på totalt 6 år. Noe som kun er to skoleår lengre. Altså en liten forskjell i forhold til utdanningen du får. Endret 9. desember 2009 av runesole Lenke til kommentar
Trollfjes Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Er langt i fra mye mindre. Bachelor kommer på totalt 6 år. Noe som kun er to skoleår lengre. Altså en liten forskjell i forhold til utdanningen du får. Også skal det vel sant sies at en bachelor grad er en mye høyere utdanning enn tre år i lære? Lære og skoleår er to vidt forskjellige ting. Lære er opplæring i bedrift. Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Er omtrent det samme. En utdanning er en utdanning. En utdanning uten fullført læretid er på lik linje med en uferdig bachelorgrad. Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 9. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2009 Har vel egentlig lyst til å flytte hjemmefra, men økonomisk kan det være upraktisk, også med tanke på at helse og sosial ligger ca 4-5 km fra huset mitt, en vgs med mange linjer som jeg vil ligger ca 2 km. Er det f.eks mulig å gå 2 år vgs, derretter om du vil flytte kan du det, og ta praksis annet sted i landet? Teoretisk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå