Gå til innhold

hundefører vs 2. bataljon

Mariux91

Anbefalte innlegg

hei! jeg skal nå inn på befalskolen i august, men klarer fortsatt ikke å bestemme meg for om jeg skal velge 2. bataljon eller hundefører? noen som har vært verken av disse to, som kunne forklare meg litt om hva som gjøres der? har sett litt rundt på nettet osv. og det virker som hundefører er mye vakthold, mens 2. bataljon er mye krigs- og skytetrening? hadde vært fint om noen kunne avkrefte/bbekrefte dette :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hei! jeg skal nå inn på befalskolen i august, men klarer fortsatt ikke å bestemme meg for om jeg skal velge 2. bataljon eller hundefører? noen som har vært verken av disse to, som kunne forklare meg litt om hva som gjøres der? har sett litt rundt på nettet osv. og det virker som hundefører er mye vakthold, mens 2. bataljon er mye krigs- og skytetrening? hadde vært fint om noen kunne avkrefte/bbekrefte dette :thumbup:

Hvordan vet du at du skal begynne på befalsskolen i august?

Lenke til kommentar

I 2bn vil du bli infanterist. Dog er der to ulike typar kompani; Støttekompani og dei reine kamp-kompania. I støttekompaniet vil du få noko mindre stridsteknikk, men lære meir om samband, sanitet eller anna i det kompaniet (bombekastertropp, kommandoplass-befal e.l) - alt etter kva rolle du får.

Dog, uansett vil du få ein del våpenkurs (MG3, 12.7mm-mitraljøse, MP5/MP7 om dei har fått det, Glock, AG3/HK416 om dei har fått det, evt. bombekasterkurs). Ellers er der mulig å få vognførarkurs i 2bn, både på vanlig MB240 (stygg grønn bil), M113, CV9030, BV206 og snøscooter.

Det var omtrent slik det var for tre år sidan iallefall. Eg gjekk aldri befalsskulen der, men eg fekk med meg litt iallefall. No veit eg ikkje kva avdeling hundefører-greiene tilhøyrer, men eg veit at svært mange som havnar i sjø- eller luftforsvaret stort sett driv med (gørrkjedelig) vakthold. I hæren slepp du det.

My few cents, iallefall! :-)

Lenke til kommentar
Hundeførerlinje på befalsskolen? Eksisterer det? Har du link? Det har jeg nemlig ikke hørt om .

Det er en av fagutdanningene man kan velge på LBSK. Utrolig populær linje da, med meget få plasser. Er du "uheldig" kan du ende opp med å få vite etter noen måneder på LBSK at du ikke kom inn men skal på Luftvern eller noe annet.

Lenke til kommentar

Du sier befalsskolen eller ikke, en mulighet er å begynne i Grensekompani/Utdanning ved GSV og satse på at du kommer blant de som får søke hundefører-kurs i slutten av grensejeger-utdanningen. Da følger et hektisk kurs på hundeskolen/Sessvollmoen, før du tjenestegjør ved egen K9-unit på Storskog grenseovergang. Tør nesten garantere null ordinær vakttjeneste her, derimot mye patruljering og håndterings-caser.

Lenke til kommentar
Mariusx: MP har vel hundeførere. Ellers har du jo narkohunder, men hvordan du ender opp med å jobbe i Narko nord/sør aner jeg ikke.

mener at narko-sør og nord er "vanlig" politi så da ender man opp der ved å gå phs og søke på stilling der.

Lenke til kommentar
Mariusx: MP har vel hundeførere. Ellers har du jo narkohunder, men hvordan du ender opp med å jobbe i Narko nord/sør aner jeg ikke.

mener at narko-sør og nord er "vanlig" politi så da ender man opp der ved å gå phs og søke på stilling der.

D'ække krav til PHS-utdanning for å være hundefører i narkogruppene. Ring 23093109 på dagtid og spør hva slags krav de stiller, dersom du er interessert i å jobbe der.

Lenke til kommentar

Etter litt googleing fant jeg også det ut. Her er dog kravene de stiller: Videregående skole nivå II

Fatjeneste - Gjennomført og bestått grunnleggende patruljekurs ved

Forsvarets hundeskole. Gjennomført og bestått kurs for narkotikahundeførere ved Forsvarets hundeskole.

Det er også ønskelig med Forsvarets Narkotikakurs og Militærpoliti fagkurs.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...