Gå til innhold

Hva skal hjemmesiden min inneholde?

Anbefalte innlegg

Først: Jeg vet at dette ikke nødvendigvis er riktig forum, men fordi dette skal være en hjemmeside om foto og jeg vil ha tips fra andre fotoinntereserte, velger jeg å poste dette i denne kategorien. Håper dette går greit?

Situasjonen: Jeg holder for tiden på å lage hjemmeside til meg selv, men klarer ikke bestemme meg for hva den skal inneholde. To ting er sikkert, jeg skal ha en "galleri/portfolio side" (med undersider med kategorier) og en "kontakt side" med mailadresse og telefonnummer(?).

Jeg vil også ha med CV og/eller en "om meg side". Her er jeg veldig usikker på hvordan jeg skal gjøre det, om jeg skal ha CV på selve siden, eller som nedlastbar PDF, og med eller uten en "om meg"?

Når det gjelder forside så trenger jeg tips! Tenkte først å ha "om meg" som forside, men er blitt usikker ... Hvis ikke, hva skal jeg isåfall ha på forsiden?

Meg: Jeg er 17 år og går på medier og kommunikasjon. Jeg lager denne siden mest for gøy og for å lære meg å jobbe med web. Jeg har også savnet en portfolio som jeg kan vise til alle.

Så hvordan synes dere jeg burde bygge opp hjemmesiden min? Har du ellers noen tips eller innvendiger, er det bare å si ifra!

Endret av ThorU
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ingen lett sak å bygge seg opp en hjemmeside. Innhold varierer ofte med hva man arbeider med.

Fotograf

Her er det ofte fokus på bilder. Man finner ofte flere porteføljer som viser arbeider fotografen har gjort. En skrytebok så og si.

Flere og flere fotografer skriver også en blogg. Her deler de tips, og forteller om prosjekter de jobber med. Noen gjør dette fordi de oppriktig ønsker å dele sin kunnskap, mens andre bruker også dette som en reklamekanal.

Sosiale medier guru

Her er det egentlig bare å melde seg på alle nettsamfunn som finnes: Twitter, Foursquare, Facebook, LinkedIn, Flickr, Google Reader og alt som finnes av forum. Deretter skriver du en blogg, og kryss-poster innleggene overalt. Nettsiden blir da et samlingspunkt for alle disse mediene. Et sted hvor folk kan finne ut alt om deg.

Uansett, må du oppdatere siden din ofte. Folk glemmer deg fort om du ikke oppdaterer. Lag også en CV med kontaktinformasjon og bilde.

Håper dette hjelper.

Lenke til kommentar

Takk for grundig svar! Portefølje skal jeg ha på siden, den er jeg så godt som sikker på hvordan skal være og hvordan den skal se ut. Blogg er også noe jeg har tenkt på som jeg mest sannsynlig kommer til å begynne med. Vil det være best å ha den separat eller sammen med resten av siden?

Det med CV er jeg fortsatt veldig usikker på. Skal jeg ha det rett på siden eller som nedlastbar PDF? Og skal jeg ha en "om meg" side i tillegg til CV?

Lenke til kommentar

Det er jo mange som legger ut bildene sine i en blogg med tekst og skriver litt om de. Det er en bra måte å presentere bildene på. Så kan du ha et galleri med kategorier slik at man fort kan bla gjennom bildene dine.

Minst mulig rot, og mest mulig rett på sak er bra. Folk hopper lett over en side de ikke finner interessant. Tar det mer enn 5 sek å forstå hva det handler om er de vekke, og gjerne for godt..

Lenke til kommentar
Takk for grundig svar! Portefølje skal jeg ha på siden, den er jeg så godt som sikker på hvordan skal være og hvordan den skal se ut. Blogg er også noe jeg har tenkt på som jeg mest sannsynlig kommer til å begynne med. Vil det være best å ha den separat eller sammen med resten av siden?

Det med CV er jeg fortsatt veldig usikker på. Skal jeg ha det rett på siden eller som nedlastbar PDF? Og skal jeg ha en "om meg" side i tillegg til CV?

For de fleste vil det nok være mest naturlig å ha bloggen på forsiden. Det er ofte dit du ønsker mest fokus og trafikk. Et unntak er f.eks. fotografer som ønsker mest fokus på arbeidet deres.

Ha en "om meg" side hvor du linker til alle sosiale medier du er medlem av, arbeidserfaring, interesser osv. Lag så en nedlastbar PDF versjon som eventuelle arbeidsgivere greit kan laste ned/skrive ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...