Delvis Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 Ettersom det ser ut til å kunne gjøres alt mulig teknisk snart, kom jeg til å lure på følgende: Hva vil man kunne gjøre med eldre filmer i fremtiden? Man har jo forlengst funnet ut hvordan man kan fargelegge klassiske filmer fra 20 - 30 tallet. Vil det også bli mulig å omskape selve billedkvaliteten (og eventuelt lyd)mer eller mindre som på nyere filmer? Sånn at de ser ut nærmest som filmer spilt inn i dag? Lenke til kommentar
Poor Leno Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 Ønsker vi egentlig det? www.southparkstudios.no - Gå inn på sesong 6, tror jeg, og episoden "Free Hat". Her blir temaet diskutert. Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 Først og fremst: Hva er vitsen? Det blir det samme som å digitalisere kunst fra barokken og "modifisere" det slik at bildene blir fotorealistiske. Med andre ord fullstendig poengløst. Det man bør fokusere på er å restaurere gamle filmer slik at de ser ut slik de en gang gjorde, med krystallklart bilde (og lyden slik den var ment å være). På denne måten bevarer vi filmarven og filmhistorien, og får nyttige og interessante innblikk i den tidsperioden filmene er fra. Lenke til kommentar
Perrern Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 Tror ikke at jeg vil at gamle filmer skal set ut som nye. Men hadde ikke hatt noe mot at lydkvalitet o.l kanskje ble gjort litt bedre. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 8. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2009 Alltid så negative.. Neivel. Det var ikke sånt ment Klart en først og fremst skal bevare filmverkene som de er. Men det hadde vært veldig artig å se filmer fra 20 tallet, som om de var filmet med tilnærmet dagens teknikk. Synes jeg iallefall. Da hadde vi sett mer skikkelig hvordan folkene var og virket. Bare en tanke, men ok nei kanskje poengløst da. Ok Lenke til kommentar
Perrern Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 Alltid så negative.. Neivel. Det var ikke sånt ment Klart en først og fremst skal bevare filmverkene som de er. Men det hadde vært veldig artig å se filmer fra 20 tallet, som om de var filmet med tilnærmet dagens teknikk. Synes jeg iallefall. Da hadde vi sett mer skikkelig hvordan folkene var og virket. Bare en tanke, men ok nei kanskje poengløst da. Ok Nei, altså jeg ser på en måte på det som positivt. Bare de ikke fucker med temaet eller "overforbedrer" den o.l. Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Hvordan skal man bedre se hvordan folk "var" og "virket"? Optikken er stort sett den samme, godt bevart film fra fortiden er like klart og tydelig som moderne film (og noen ganger faktisk bedre). Det er en illusjon at man kan se "virkeligheten" bedre i dag, da valg av linser og liknende er en like stor "støylegger" som utstyret de brukte i gamle dager. Lenke til kommentar
magnusbe Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Visstnok har aldri stumfilmen Markens Grøde sett betre ut enn i den nye DVD-utgåva som kom i år. Diverre er ikkje heile filmen bevart, og tekstplakatane er innimellom omsett frå norsk->engelsk->nederlandsk->norsk. Så kinogjengarane på 20-talet hadde ei anna oppleving. I år kom også filmen The General frå 1927 på Blu-Ray, og den ser visstnok veldig godt ut. Ta ein titt på Pinocchio på BD - den er 70 år gamal og slår det meste av moderne animasjon. Så er det som sagt mykje film i dag som ser heilt ræva ut, innimellom som eit knustnarleg val. Casablanca ser langt betre ut enn Clerks for å seia det slik. Lenke til kommentar
modin Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 Et annen ting å tenke på er at den "dårlige" kvaliteten i visse eldre filmer ofte var et bevist valg, soft-filter var feks en vanlig effekt på 20/30-tallet. Low key belysning og undereksponering som gir grov og kornete film var populært innenfor mange genre på 1940-tallet, og en del filmer i New Hollywood perioden tok i bruk spesielle fremkallingsmetoder for å få til en effekt. Skulle man rette opp disse feilene vil man gå i mot filmskaperens kunstneriske visjon, noe som strengt tatt ikke ville få frem filmen mer men snarere ødelegge den. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 14. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2009 Et annen ting å tenke på er at den "dårlige" kvaliteten i visse eldre filmer ofte var et bevist valg, soft-filter var feks en vanlig effekt på 20/30-tallet. Low key belysning og undereksponering som gir grov og kornete film var populært innenfor mange genre på 1940-tallet, og en del filmer i New Hollywood perioden tok i bruk spesielle fremkallingsmetoder for å få til en effekt. Skulle man rette opp disse feilene vil man gå i mot filmskaperens kunstneriske visjon, noe som strengt tatt ikke ville få frem filmen mer men snarere ødelegge den. Nå er det helst filmer før 1940 som interesser. Dessuten er det jo vel fullt mulig å legge opp til valgfrihet. Altså å både ha modifiserte og orginale versjoner tilgjengelige. For all del. Det sier seg vel egentlig selv Feks kan man i dag få kjøpt en svær DVD-box med omtrent alle Laurel & Hardy filmene. Og der er det både de orginale svart/hvitt versjonene og fargelagte versjoner av filmene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå