Pozzolan Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 Heisann, Fikk i oppgave og ordne en bærbar PC til noen bekjente av meg. Fikk opplyst at den plutselig bare viser striper på skjermen, noe som stemmer ganske godt. Tok derfor og renset kjøleblokken for en god del støv i håp om at dette ville ordne biffen, men det var dessverre ikke så lett. Har nemlig tidligere opplevd lignende problemer grunnet varmt skjermkort. Tilkoblet en ekstern skjerm får jeg ett bilde som ser slik ut: Mens på selve maskinen er det ikke stort mer enn: Slik er det i BIOSen også, så er kampen tapt? Maskinen det gjelder er forøvrig en Acer Aspire 5720ZG Lenke til kommentar
medlem-68510 Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 Sjekk temperaturene til maskinen med et program ala SpeedFan. Artifacts som det du viser kan oppstå ved overoppheting, overklokking og maskinvarefeil. Lenke til kommentar
Pozzolan Skrevet 8. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2009 Får vel fyre opp en ekstern skjerm igjen da. Kommer tilbake med resultater snart Lenke til kommentar
medlem-68510 Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 Problemet eksisterer ikke med ekstern skjerm? Lenke til kommentar
Pozzolan Skrevet 8. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2009 (endret) Som du ser på det øverste bildet er det bilde på skjermen, men ganske så mye artifacts på det. Edit: Kommer meg bare inn i sikkermodus hvor det ikke er mulig å kjøre SpeedFan. Merkelig sak dette, skal prøve å sette opp en timeout på blåskjermen for å se hva som står. Endret 8. desember 2009 av Kenneth E Lenke til kommentar
medlem-68510 Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 Ah. Beklager. Leste ikke teksten ved bildene. Da står jeg ved det jeg sa i første post =) Lenke til kommentar
drbuggs Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 (endret) Veldig spesielt at du får bilde på ekstern skjerm, men klarer du å sette opp oppløsningen på den eksterne skjermen ? Den typen feil du har kommer vanligvis ved feil på Ram tilknyttet skjermkortet. Orginalt skjermkort http://no.eetnordic.com/product.aspx?id=VG...B8M.NVID.W-HDCP (Må registrere deg for pris, tror de tar private nå). Ny skjerm til samme http://cgi.ebay.com/ACER-ASPIRE-5720-1A1G1...=item1c0e0e696f Siste er uten kabling. Kan jo være noe med kablingen brudd i kabel f.eks. Kabel sett for skjerm http://no.eetnordic.com/product.aspx?id=50...LCD.15.4in..SET Ellers http://no.eetnordic.com/guides/products.aspx?m=990739 for orginal deler eller nye kompatible deler. Ser ut som denne har dedikert ram i skjermkortet så hjelper vell ikke å ta ut vanlige rammmen/bytte på brikken ;( Edit; et par typos Endret 8. desember 2009 av drbuggs Lenke til kommentar
medlem-68510 Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 Jeg tror ikke dette har noe med brudd i kabel å gjøre da dette ville ført til heltrukne striper på enkelte plasser, men ingen forvrengning på ekstern skjerm. Lenke til kommentar
Pozzolan Skrevet 8. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2009 (endret) Vista kommer med følgende uhyggelige beskjed: "STOP: 0x00000050 (0x8872A990, 0x00000001, 0x804F35D7, 0x00000000) PAGE_FAULT_IN_NON-PAGED_AREA" Ser at det er ett nVidia 8400M GS TC som sitter inne, er det ikke dette som hadde varmeproblemer for en stund siden? Mener å huske at det var store oppslag om ett grafikkort til bærbare maskiner som slet. Googling forsterker også denne teorien. Vil dette da være en reklamasjonssak? Edit: Skal ta med en tur med Rivatuner Endret 8. desember 2009 av Kenneth E Lenke til kommentar
drbuggs Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 Hvis maskina er innen rimelig reklamasjonsalder er det jo uansett reklamasjonsgrunn. Lenke til kommentar
Pozzolan Skrevet 8. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2009 Vil da tro at det er fem år som gjelder på en bærbar. Ser ut som om maskinen ble lansert 11. september 2007, ergo skal jeg ringe eier og be henne om å fremme ett krav til stedet hvor maskinen ble kjøpt. Takk for all hjelp! Er alltid greit når man ikke er helt sikker selv Lenke til kommentar
Anne_k Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 Hei! Har akkurat det samme problemet med min bærbare pc, Acer Aspire 9300. Får stadig vekk dette hvite stripete bildet fra oppstart. Virker som det skjer oftest til og fra hvilemodus, men også ved vanlig oppstart. Ved å restarte x-antall ganger, så kommer bildet plutselig tilbake fra oppstart. Da fungerer det stort sett, men en sjelden gang blir skjermen plutselig hvit med striper under bruk. Har dog ikke prøvd å koble til en annen skjerm. Maskinen er 2,5 år gammel. Veldig takknemlig om noen har forslag til hva jeg bør gjøre. Hilsen Anne Lenke til kommentar
Gapatrosten Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 Anne reklamasjon siden slike ting oppstår kommer det enten av Hardware problemer eller for mye støv i vifter eventuelt at pc har blitt for varm Lenke til kommentar
Anne_k Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 Det kan være så mangt altså? Ikke noe enkle og raske ting som kan prøves? Reklamasjon, går det greit da? Det vil være vanskelig nok ikke å ha maskinen i flere uker, men for ikke å snakke om en tlf fra Acer etter et par uker, om at jo vi kan fikse pc’en din for noen tusen kr, fordi den angivelig har vært utsatt for et eller annet som den ikke skulle vært utsatt for! Lenke til kommentar
Caze Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 (endret) Dersom du har behandlet den som du skal (ikke sølt kaffe/brus, hatt den med i dusjen etc) er det ikke noen grunn til bekymring. Dessuten er leverandøren pliktig til å informere deg dersom det skulle påløpe kostnader. Lovmessig har du 5 års reklamasjonsrett på en bærbar PC, dersom det er et privatkjøp og fra en norsk forhandler. Endret 3. mars 2010 av Caze Lenke til kommentar
Guggler Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Hoy, her har jeg mest sansynelig ditt problem.. KAN du koble til en ekstern skjerm uten problemer, så er det nok denna lille dingsen som er problemet ditt.. Det er det hvertfall her, og jeg har IKKE peiling på hva den dingsen gjør eller hva den heter ;D Futta litt her og der når jeg la press på den, men etter et kraftig gnist, så gikk den fra futting til FULL stopp.. Menmen, kan enda koble eksternskjermen på da. Håper noen har navn på denna dingsen, og håper også noen fikk bruk for dette tipset! Lenke til kommentar
medlem-68510 Skrevet 24. september 2010 Del Skrevet 24. september 2010 Det der er inverteren for lyset i skjermen din. Kobler du fra den vil displayet bli svart (uten baklys). Lenke til kommentar
kehax Skrevet 24. september 2010 Del Skrevet 24. september 2010 Det du har på bilde der er det som kalles "White screen". Det er kretsene i/rundt GPU som er brutt. Denne feilen er mest kjent på Nvidia sine grafikkløsninger. Du bør reklamere på dette ettersom hovedkort eventuelt skjermkort (hvis GPU ikke er integrert på hovedkortet) må byttes ut. Hvis du skal reklamere mot produsent må du huske å si ifra at du skal reklamere hvis ikke får du en feit regning (de tar ikke dette som en selfølge). Det finnes en midlertidig fix for dette som innebærer å steke hovedkort/grafikkort i stekovn på 200 grader i ti minutter. Dog er dette en midlertidig fix og ikke anbefalt når man har mulighet for å reklamere eller bytte del. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå