1245112654122755325882462 Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 Har akkurat annskaffa meg ei merce E230, og med det så følge de jo med diverse dill dall, og eg lure på kor vidt ditta e mulig og få godkjent i vognkortet? alså Den e 40/40 senka xenonlys ( de får eg ikkje godkjent uansett ) Dekk dimensjon utenfor vognkortet Totalvekt utenfor vognkortet Nytt ratt for store felga soting av siderutene bak nye side speil ( uorginale ) og litt sånn anna ubetydeli pjusk, som nytt panser og sånt, men de e care anna fargekode en oppgitt i vognkort tingen e, ka må eg gjøre for og få ditta godkjent? Må eg ha den inn på biltilsynet, og sjekke den, vil dei då starte bilen for og sjekke etter xenon lysa? og e ditta generelt noke problem og få godkjent, forje eiger skulle sjå ka han fant av TUV papir, men de ekje noke jalla greie, e sikkelig senkesett, huska ikkje merke i haude, og momo ratt, m3 look speil, og lakkering e gjort på bilverksted, og viss eg går med ventetid på time med biltilsynet, og blir stoppa, ka skjer då? BAre gje meg heile rulla over ka eg trenge og gjør og sånt dåkke, everything is usefull, så lenge de ikkje e ubrukeli ;P Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 Senk: TUV, hjulstilling, lysjustering, ikke subbing, etc. Xenon: Ikke møt opp med ettermontert xenon om du vet du ikke får det godkjent. Eller, du kan jo prøve og håpe på flaksen. Dekk/felg: Utenfor lovlig endringsrom (ET +/-7,5mm, 5% rulleomkrets, ikke utenfor hjulbuer/subbing) kreves egne godkjenningspapirer. Totalvekt: Dokumentasjon på hva som er gjort og at produsenten (f.eks) tillater det. Ratt: Godkjenningspapir. Soting bak: Soting av ruter bak b-stolpen er lovlig. Speil: Som regel i orden, mulig de kan krangle. Panser: Så lenge det ikke dekker f.eks lykter, har spisse deler på seg, etc så går nok det fint. Farge: Farge kan du få byttet i vognkortet om du vil, som regel er det nok å vise bilen. Ingen regler for at bilen må ha originalfarge resten av sin levetid. Lenke til kommentar
crea Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 På senk så er det ikke uvanlig at dem spør om papirer på justert bremseventil (hvis bilen har det), i tillegg til det Marvil sier over her. Lenke til kommentar
Virion Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 (endret) I min erfaring godkjenner BT ingenting. Det er ett godt utgangspunkt å gå etter hvertfall. En jeg kjenner fikk ikke godkjent originale fjærer som var blitt lakket. Go figure. Endret 9. desember 2009 av Virion Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 I min erfaring godkjenner BT ingenting. Det er ett godt utgangspunkt å gå etter hvertfall. En jeg kjenner fikk ikke godkjent originale fjærer som var blitt lakket. Go figure. Det var da en merkelig holdning. For å kunne dokumentere at fjærer er originale, må man kunne lese av et nummer på dem - dette gjelder også om man f.eks skal godkjenne senkefjører. Kan man ikke lese nummer kan man heller ikke vite om det er rett fjører. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 9. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2009 Senk: TUV, hjulstilling, lysjustering, ikke subbing, etc.Xenon: Ikke møt opp med ettermontert xenon om du vet du ikke får det godkjent. Eller, du kan jo prøve og håpe på flaksen. Dekk/felg: Utenfor lovlig endringsrom (ET +/-7,5mm, 5% rulleomkrets, ikke utenfor hjulbuer/subbing) kreves egne godkjenningspapirer. Totalvekt: Dokumentasjon på hva som er gjort og at produsenten (f.eks) tillater det. Ratt: Godkjenningspapir. Soting bak: Soting av ruter bak b-stolpen er lovlig. Speil: Som regel i orden, mulig de kan krangle. Panser: Så lenge det ikke dekker f.eks lykter, har spisse deler på seg, etc så går nok det fint. Farge: Farge kan du få byttet i vognkortet om du vil, som regel er det nok å vise bilen. Ingen regler for at bilen må ha originalfarge resten av sin levetid. Tusen takk! (: Einaste eg lure på er om det i heile tatt er mulig og få godkjent ettermonterte xenon lys, er det ikke noe med at det skal være innebygd orginalt pga lysinstilinger og sånt? men det er detaljer, hjulene går opp i hjulbuen, så de ser ut som dem forsvinner, er ikke så langt da, men er bare for utsende sin del, tar aldri bort i hjulbuene, er godkjenningspapirene på rattet noe eg må få på verksted eller er det noe som følged med rattet? hvor er B-stolpen? og ting blir godkjent på biltilsynet, så lenge det er gjort med måte, og lakke over serie nummere til ting er aldri et sjakktrekk Lenke til kommentar
gxi Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Tusen takk! (: Einaste eg lure på er om det i heile tatt er mulig og få godkjent ettermonterte xenon lys, er det ikke noe med at det skal være innebygd orginalt pga lysinstilinger og sånt Utgangspunktet er nei, det kan ikke godkjennes. Det kan godkjennes dersom bilprodusent har godkjent bilen med de lyktene du har ettermontert, som da også krever at hele bilens ellers anlegg har det som kreves for at disse lyktene kan godkjennes på bilen. Dersom det mangler noe i originalanlegget for at lyktene kan monteres lovlig må det eksistere ombyggingssett for å bygge om anlegget til de krav som stilles, og det må eksistere godkjenning for dette (igjen må dette være gjort av bilprodusent). Disse godkjenningene kan eksistere, men det finnes ingen garanti, og det finnes ingen garanti for at du kan få tak i dem selv om de finnes, dersom bilprodusenten har hatt lyktene du har montert som ekstrautstyr på den modellen. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 10. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2009 hvor er B-stolpen? Siden han sa at det var lov og sote bak B-stoplen, inkluderer det bakruta og? og er de muli og ta en solfilm eller noke på siderutene framme? Lenke til kommentar
Virion Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 For å kunne dokumentere at fjærer er originale, må man kunne lese av et nummer på dem Heisann du. Nummer var fullt leslig, det var ikke problemet. Problemet var at de var gule og sto i stil med de gule koni demperne. Originale var jo svarte! Det hele løste seg ved at han satt på feil fjærer fra en annen bil som var rustne å jævlige. De så jo veldig originale ut så da sjekket de ikke engang nummer. Overhaling av bilen var blitt gjort av en bilmekaniker. Har også kjennskap til at BT liker dårlig farge slanger (skjønner dem der, for de er jo forkastelig). Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 10. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2009 For å kunne dokumentere at fjærer er originale, må man kunne lese av et nummer på dem Heisann du. Nummer var fullt leslig, det var ikke problemet. Problemet var at de var gule og sto i stil med de gule koni demperne. Originale var jo svarte! Det hele løste seg ved at han satt på feil fjærer fra en annen bil som var rustne å jævlige. De så jo veldig originale ut så da sjekket de ikke engang nummer. Overhaling av bilen var blitt gjort av en bilmekaniker. Har også kjennskap til at BT liker dårlig farge slanger (skjønner dem der, for de er jo forkastelig). Ja, såklart biltilsynet kan til tider være biltrangsynet og på sånne ting som akkurat det der kan eg være enig i at dem latterliggjør seg skjøl, dem er også drøyt strenge på sånt som nye ratt og sånt, men det er vell for og sette en viss standard, sånn er bare den norske stat, 4 kanta som svampebob Lenke til kommentar
crea Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 Siden han sa at det var lov og sote bak B-stoplen, inkluderer det bakruta og? og er de muli og ta en solfilm eller noke på siderutene framme? Bakruta er lov, men ikke sidevinduene foran, de må være som de er Lenke til kommentar
Inception_ Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 Marvil har helt rett. Men ja, de kan slå seg jævlig vrange, iallefall på funky silikonslanger.. Det er veldig mange småkonger rundtom. Senk pleier ikke være et problem, ikke 40/40 iallefall. Du må noen steder kjøre over en 9cm høy plankebit, for å se om den tar oppi. Tror de nye reglene var 7cm for ikke-permanente deler og 11cm for permanente. Dvs at jekkfester, diverse slanger, plasikkbiter osv har en annen grense enn karosseri, drivverk, bærebruer osv. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 11. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2009 Siden han sa at det var lov og sote bak B-stoplen, inkluderer det bakruta og? og er de muli og ta en solfilm eller noke på siderutene framme? Bakruta er lov, men ikke sidevinduene foran, de må være som de er Da tenker eg på ruta som er heilt bak, ikkje siderutene bak, men bakruta, den som er på bagasjerommet ! Lenke til kommentar
gxi Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 Men man er nødt til å kunne se blålys igjennom, så det er begrenset hvor mye man har lov til å tone bakruta med film. Såvidt jeg vet trenger man ikke å godkjenne dette. Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 Siden han sa at det var lov og sote bak B-stoplen, inkluderer det bakruta og? og er de muli og ta en solfilm eller noke på siderutene framme? Bakruta er lov, men ikke sidevinduene foran, de må være som de er Da tenker eg på ruta som er heilt bak, ikkje siderutene bak, men bakruta, den som er på bagasjerommet ! Også den kan sotes, ja. Som nevnt, man skal kunne se fra innsiden og ut, ellers er det fritt frem. Godkjenning trengs ikke bak B-stolpen. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 12. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2009 Siden han sa at det var lov og sote bak B-stoplen, inkluderer det bakruta og? og er de muli og ta en solfilm eller noke på siderutene framme? Bakruta er lov, men ikke sidevinduene foran, de må være som de er Da tenker eg på ruta som er heilt bak, ikkje siderutene bak, men bakruta, den som er på bagasjerommet ! Også den kan sotes, ja. Som nevnt, man skal kunne se fra innsiden og ut, ellers er det fritt frem. Godkjenning trengs ikke bak B-stolpen. Okai tusen takk for hjelpa! (: DÅ e de bare og satse på at dei på biltilsynet e i de lunehjørne, men har også sett noken som sota frontruta litte grand, bare sånn at en ikkje ser direkte igjenom frå utsida, ikkje veldi mykje men litt, er det en øveringgrense for kor masse en kan sote ting, før de blir ulovlig? i prosent andel? Da meiner eg siderutene framme Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 12. desember 2009 Del Skrevet 12. desember 2009 Stjeler tråden litt: Hvordan går én frem for å godkjent endring av ytelse på en bil? Har seg slik at jeg vurderer å trimme SMARTen (ingen fysisk inngrep) hele 8 (82~90)Hk og vil helst ha det gjort lovlig. Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 13. desember 2009 Del Skrevet 13. desember 2009 er det en øveringgrense for kor masse en kan sote ting, før de blir ulovlig? i prosent andel? Da meiner eg siderutene framme Rutene foran B-stolpen har man ikke lov til å sote eller feste noe som helst på. Har til og med vært med på å godkjenne gjennomsiktig UV-film på framrutene på en bil. Stjeler tråden litt:Hvordan går én frem for å godkjent endring av ytelse på en bil? Har seg slik at jeg vurderer å trimme SMARTen (ingen fysisk inngrep) hele 8 (82~90)Hk og vil helst ha det gjort lovlig. Økonomisk sett slipper du vel unna, Tollvesenet opererer vel med en uoffisiell grense på 10-15% pga sikkerhetsmarginer etc. I tillegg er det ikke sikkert du får 90hk på hjul heller. Dokumentasjonsmessig trenger du vel papirer fra f.eks produsent av trimsettet på at det passer bilen og om bilen må modifiseres noe mer (bremser etc). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå