Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Godkjenning av div stæsj i vognkortet


Anbefalte innlegg

Har akkurat annskaffa meg ei merce E230, og med det så følge de jo med diverse dill dall, og eg lure på kor vidt ditta e mulig og få godkjent i vognkortet? alså

 

Den e 40/40 senka

xenonlys ( de får eg ikkje godkjent uansett :p )

Dekk dimensjon utenfor vognkortet

Totalvekt utenfor vognkortet

Nytt ratt

for store felga

soting av siderutene bak

nye side speil ( uorginale )

og litt sånn anna ubetydeli pjusk, som nytt panser og sånt, men de e care

anna fargekode en oppgitt i vognkort

 

tingen e, ka må eg gjøre for og få ditta godkjent? Må eg ha den inn på biltilsynet, og sjekke den, vil dei då starte bilen for og sjekke etter xenon lysa? og e ditta generelt noke problem og få godkjent, forje eiger skulle sjå ka han fant av TUV papir, men de ekje noke jalla greie, e sikkelig senkesett, huska ikkje merke i haude, og momo ratt, m3 look speil, og lakkering e gjort på bilverksted, og viss eg går med ventetid på time med biltilsynet, og blir stoppa, ka skjer då?

 

BAre gje meg heile rulla over ka eg trenge og gjør og sånt dåkke, everything is usefull, så lenge de ikkje e ubrukeli ;P

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Senk: TUV, hjulstilling, lysjustering, ikke subbing, etc.

Xenon: Ikke møt opp med ettermontert xenon om du vet du ikke får det godkjent. Eller, du kan jo prøve og håpe på flaksen.

Dekk/felg: Utenfor lovlig endringsrom (ET +/-7,5mm, 5% rulleomkrets, ikke utenfor hjulbuer/subbing) kreves egne godkjenningspapirer.

Totalvekt: Dokumentasjon på hva som er gjort og at produsenten (f.eks) tillater det.

Ratt: Godkjenningspapir.

Soting bak: Soting av ruter bak b-stolpen er lovlig.

Speil: Som regel i orden, mulig de kan krangle.

Panser: Så lenge det ikke dekker f.eks lykter, har spisse deler på seg, etc så går nok det fint.

Farge: Farge kan du få byttet i vognkortet om du vil, som regel er det nok å vise bilen. Ingen regler for at bilen må ha originalfarge resten av sin levetid.

Lenke til kommentar
I min erfaring godkjenner BT ingenting. Det er ett godt utgangspunkt å gå etter hvertfall.

 

En jeg kjenner fikk ikke godkjent originale fjærer som var blitt lakket. Go figure.

Det var da en merkelig holdning.

 

For å kunne dokumentere at fjærer er originale, må man kunne lese av et nummer på dem - dette gjelder også om man f.eks skal godkjenne senkefjører. Kan man ikke lese nummer kan man heller ikke vite om det er rett fjører.

Lenke til kommentar
Senk: TUV, hjulstilling, lysjustering, ikke subbing, etc.

Xenon: Ikke møt opp med ettermontert xenon om du vet du ikke får det godkjent. Eller, du kan jo prøve og håpe på flaksen.

Dekk/felg: Utenfor lovlig endringsrom (ET +/-7,5mm, 5% rulleomkrets, ikke utenfor hjulbuer/subbing) kreves egne godkjenningspapirer.

Totalvekt: Dokumentasjon på hva som er gjort og at produsenten (f.eks) tillater det.

Ratt: Godkjenningspapir.

Soting bak: Soting av ruter bak b-stolpen er lovlig.

Speil: Som regel i orden, mulig de kan krangle.

Panser: Så lenge det ikke dekker f.eks lykter, har spisse deler på seg, etc så går nok det fint.

Farge: Farge kan du få byttet i vognkortet om du vil, som regel er det nok å vise bilen. Ingen regler for at bilen må ha originalfarge resten av sin levetid.

 

 

Tusen takk! (: Einaste eg lure på er om det i heile tatt er mulig og få godkjent ettermonterte xenon lys, er det ikke noe med at det skal være innebygd orginalt pga lysinstilinger og sånt? men det er detaljer, hjulene går opp i hjulbuen, så de ser ut som dem forsvinner, er ikke så langt da, men er bare for utsende sin del, tar aldri bort i hjulbuene, er godkjenningspapirene på rattet noe eg må få på verksted eller er det noe som følged med rattet? hvor er B-stolpen?:p

 

og ting blir godkjent på biltilsynet, så lenge det er gjort med måte, og lakke over serie nummere til ting er aldri et sjakktrekk

Lenke til kommentar
Tusen takk! (: Einaste eg lure på er om det i heile tatt er mulig og få godkjent ettermonterte xenon lys, er det ikke noe med at det skal være innebygd orginalt pga lysinstilinger og sånt

Utgangspunktet er nei, det kan ikke godkjennes. Det kan godkjennes dersom bilprodusent har godkjent bilen med de lyktene du har ettermontert, som da også krever at hele bilens ellers anlegg har det som kreves for at disse lyktene kan godkjennes på bilen. Dersom det mangler noe i originalanlegget for at lyktene kan monteres lovlig må det eksistere ombyggingssett for å bygge om anlegget til de krav som stilles, og det må eksistere godkjenning for dette (igjen må dette være gjort av bilprodusent).

 

Disse godkjenningene kan eksistere, men det finnes ingen garanti, og det finnes ingen garanti for at du kan få tak i dem selv om de finnes, dersom bilprodusenten har hatt lyktene du har montert som ekstrautstyr på den modellen.

Lenke til kommentar
For å kunne dokumentere at fjærer er originale, må man kunne lese av et nummer på dem

 

Heisann du. Nummer var fullt leslig, det var ikke problemet. Problemet var at de var gule og sto i stil med de gule koni demperne. Originale var jo svarte! Det hele løste seg ved at han satt på feil fjærer fra en annen bil som var rustne å jævlige. De så jo veldig originale ut så da sjekket de ikke engang nummer. Overhaling av bilen var blitt gjort av en bilmekaniker.

 

Har også kjennskap til at BT liker dårlig farge slanger (skjønner dem der, for de er jo forkastelig).

Lenke til kommentar
For å kunne dokumentere at fjærer er originale, må man kunne lese av et nummer på dem

 

Heisann du. Nummer var fullt leslig, det var ikke problemet. Problemet var at de var gule og sto i stil med de gule koni demperne. Originale var jo svarte! Det hele løste seg ved at han satt på feil fjærer fra en annen bil som var rustne å jævlige. De så jo veldig originale ut så da sjekket de ikke engang nummer. Overhaling av bilen var blitt gjort av en bilmekaniker.

 

Har også kjennskap til at BT liker dårlig farge slanger (skjønner dem der, for de er jo forkastelig).

 

 

Ja, såklart biltilsynet kan til tider være biltrangsynet og på sånne ting som akkurat det der kan eg være enig i at dem latterliggjør seg skjøl, dem er også drøyt strenge på sånt som nye ratt og sånt, men det er vell for og sette en viss standard, sånn er bare den norske stat, 4 kanta som svampebob

Lenke til kommentar

Marvil har helt rett. Men ja, de kan slå seg jævlig vrange, iallefall på funky silikonslanger.. Det er veldig mange småkonger rundtom.

Senk pleier ikke være et problem, ikke 40/40 iallefall.

Du må noen steder kjøre over en 9cm høy plankebit, for å se om den tar oppi.

Tror de nye reglene var 7cm for ikke-permanente deler og 11cm for permanente. Dvs at jekkfester, diverse slanger, plasikkbiter osv har en annen grense enn karosseri, drivverk, bærebruer osv.

Lenke til kommentar
Siden han sa at det var lov og sote bak B-stoplen, inkluderer det bakruta og? og er de muli og ta en solfilm eller noke på siderutene framme? :p

 

Bakruta er lov, men ikke sidevinduene foran, de må være som de er :)

 

 

Da tenker eg på ruta som er heilt bak, ikkje siderutene bak, men bakruta, den som er på bagasjerommet !:p

Også den kan sotes, ja. :)

Som nevnt, man skal kunne se fra innsiden og ut, ellers er det fritt frem. Godkjenning trengs ikke bak B-stolpen.

Lenke til kommentar
Siden han sa at det var lov og sote bak B-stoplen, inkluderer det bakruta og? og er de muli og ta en solfilm eller noke på siderutene framme? :p

 

Bakruta er lov, men ikke sidevinduene foran, de må være som de er :)

 

 

Da tenker eg på ruta som er heilt bak, ikkje siderutene bak, men bakruta, den som er på bagasjerommet !:p

Også den kan sotes, ja. :)

Som nevnt, man skal kunne se fra innsiden og ut, ellers er det fritt frem. Godkjenning trengs ikke bak B-stolpen.

 

 

Okai :) tusen takk for hjelpa! (: DÅ e de bare og satse på at dei på biltilsynet e i de lunehjørne, men har også sett noken som sota frontruta litte grand, bare sånn at en ikkje ser direkte igjenom frå utsida, ikkje veldi mykje men litt, er det en øveringgrense for kor masse en kan sote ting, før de blir ulovlig? i prosent andel? Da meiner eg siderutene framme :p

Lenke til kommentar
er det en øveringgrense for kor masse en kan sote ting, før de blir ulovlig? i prosent andel? Da meiner eg siderutene framme :p

Rutene foran B-stolpen har man ikke lov til å sote eller feste noe som helst på. Har til og med vært med på å godkjenne gjennomsiktig UV-film på framrutene på en bil.

 

 

Stjeler tråden litt:

Hvordan går én frem for å godkjent endring av ytelse på en bil?

 

Har seg slik at jeg vurderer å trimme SMARTen (ingen fysisk inngrep) hele 8 (82~90)Hk og vil helst ha det gjort lovlig.

Økonomisk sett slipper du vel unna, Tollvesenet opererer vel med en uoffisiell grense på 10-15% pga sikkerhetsmarginer etc. I tillegg er det ikke sikkert du får 90hk på hjul heller.

Dokumentasjonsmessig trenger du vel papirer fra f.eks produsent av trimsettet på at det passer bilen og om bilen må modifiseres noe mer (bremser etc).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...