Gå til innhold

Får ikke igjen penger etter retur av vare?!

Anbefalte innlegg

Heisann.

En kompis av meg har kjøpt seg et sånn helmetcam på Torshov.

Han angrer, og vil ha igjen pengene. Men han fyren mente at han ikke kunne gi igjen penger, men kunne gi tilgodelapp til butikken, sånn at han kunne velge en ny vare for disse pengene.

Han har vel rett på å få igjen pengene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med mindre jeg har misforstått har man ingen bytte/returrett på varer kjøpt over disk. 14-dagers angrerett er noe som kun gjelder på varer bestilt via Internett, telefon og lignende, men mange (fysiske) butikker, blant annet Elkjøp, velger likevel å ha en eller annen form for bytte/returrett.

Lenke til kommentar

Om ikke jeg husker helt feil så har du ikke rett til å få tilbake pengene ved mindre det er noe galt med varen.

Returrett gjelder bare ved kjøp over tlf og internett, eller salg utenfor normalt salgssted, og det er jo for å hjelpe folk som har gjort impulskjøp som de egentlig ikke trengte, eller ikke hadde helt økonomi til. Så hvis det er kjøpt fysisk i butikken mener jeg å huske at du ikke har rett til å bytte inn varen igjen.

Så det å få bytte inn varen helt uten grunn er mer en ekstra service enn en rettighet. Selvom de fleste butikker ikke har noe problem bare du kommer tilbake med produktet i den tilstanden du kjøpte det i og har med deg kvitering.

Lenke til kommentar
Heisann.

En kompis av meg har kjøpt seg et sånn helmetcam på Torshov.

Han angrer, og vil ha igjen pengene. Men han fyren mente at han ikke kunne gi igjen penger, men kunne gi tilgodelapp til butikken, sånn at han kunne velge en ny vare for disse pengene.

Han har vel rett på å få igjen pengene?

Hvis han har kjøpt i butikk (over disk), og han angrer på kjøpet, og det ikke er noe mangel ved varen så synes jeg butikken har gitt ham ekstra god service da han ikke har noe angre rett eller krav på å få pengene tilbake, er bare god service av butikken å ta tilbake varen og gi kompisen din tilgodelapp.

Lenke til kommentar

Jeg så at forbrukerrådet hadde en oppfordring til vanlige folk og det var å sette seg inn i lover og regler for forbrukerkjøp. Det er nemlig slik at mange folk går rundt i den samme villfarelsen som trådstarter og kompisen. F.eks angreretten gjelder kun ved salg utenfor vanlig utsalgssted.

Bransjen har derimot en godt innarbeidet sedvane hvor de i noen tilfeller tilbyr tilgodelapp ved slike dumme kjøp, men jeg tror de færreste butikker gir penger tilbake så lenge det ikke er en mangel på varen.

Alle de andre over meg har rett og kompisen din har null krav på penger igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...