Larsenio Skrevet 8. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 8. desember 2009 (endret) Hei igjen. Prøver på nytt med et stemningsbilde, denne gangen av det litt mer makabre slag. Hadde påmontert mitt 18-55 og det har jeg bare UV-filter til, så jeg plagdes litt med eksponeringer pga mine tvangstanker om kun å bruke ISO 100.. Ble litt over- eller undereksponerte bilder, her troooor jeg at det satt ganske greit, men det var ikke så lett å få med den utrolig fine himmelen som vistes. Det blir liksom et helt spesielt lys når sola ikke kommer over horisonten... Hadde stativet og kom ikke nærmere/lengre ned med det, det er litt stort og uhåndterlig.. (Notat til meg selv; ønske tripod til jul av mindre slag!) Exif v.1: 1/4 sek lukker f/11 ISO 100 18mm brennvidde Exif v.2: 1/30 sek lukker f/6.7 ISO 100 18mm brennvidde Edit: Har nå lagt til v.2, med litt mindre utbrent himmel, ser det litt bedre ut? Endret 10. desember 2009 av Larsenio Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 8. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 8. desember 2009 Bra bilde! Den stakkaren kommer seg neppe på bena igjen Syns bildet er en smule varmt. Dette gir noen kraftige farger i bølgene, som trekker oppmerksomheten mot midten av bildet. Samtidig er himmelen en smule utbrent. Alt i alt et meget godt komponert bilde, men det må noen justeringer til på eksponerings-fronten Lenke til kommentar
MetteHHH Skrevet 9. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 9. desember 2009 Meget drama her - og jeg ønsker mig i grunden hverken tættere på jorden, eller mindre kontrast / større dynamisk omfang. De kraftige kontraster passer godt til uhyggestemningen, og jeg kan rigtigt godt lide fodsporene i højre hjørne, som fortæller om kannibalisme. Vinklen giver mig associationer til selv at tænke mig i rollen som næste ådselsæder, der er klar til at lande ved byttet! Hvis jeg skal fremhæve noget negativt, så stjæler himlen lidt for meget fra forgrunden - den blænder simpelthen en smule. Jeg har prøvet at dæmpe højlysene en lille smule med curves, så meget som jeg kunne uden at lave artifacts i kanten af det udbrændte område, og det synes jeg faktisk hjalp lidt. Det giver mere ro, men virker måske lidt kunstigt. Du kan jo prøve det, hvis du har lyst. Lenke til kommentar
Larsenio Skrevet 10. desember 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 10. desember 2009 Takk til dere begge for gode og informative svar! Skal legge ut en v.2 med mindre høylys og et noe kaldere preg. Denne temperaturen tror jeg om jeg ikke husker helt feil (sitter på jobbPC nå) er mer eller mindre autentisk, men skal som sagt prøve kaldere Er virkelig himmelen utbrent forresten? Flere som har meninger her? Lenke til kommentar
Aak1 Skrevet 10. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 10. desember 2009 Hva med å croppe vekk himmelen? Lenke til kommentar
Larsenio Skrevet 10. desember 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 10. desember 2009 Hei igjen, nå har jeg prøvd å fjerne himmelen, men komposisjonen tapte såpass mye at det ikke ble fint, syns jeg.. Men jeg har lagt ut v.2, en annen eksponering der himmelen kanskje er litt mindre intens. Ble litt utbrent på forrige bilde, det er den ikke her. Prøvde å dempe høylys og berge v.1 , men det var ikke så mye å gå på. Jeg syns iallefall at det ble tamt når jeg fjernet skinnet på himmelen, iogmed at det tok med seg solskinnet på bølgene òg. Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 10. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 10. desember 2009 V2 er bedre, på grunn av mindre utbrent himmel og uten en irriterende, hvit bølge Lenke til kommentar
Larsenio Skrevet 12. desember 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 12. desember 2009 Takk for det. Det liker jeg Lenke til kommentar
Aak1 Skrevet 12. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 12. desember 2009 Jeg synes motivet er litt todelt. Du har fuglen helt nederst i bildet, og solnedgangen øverst. Det er heller ingenting i komposisjonen som leder øyet mellom de to blikkfangene, det blir derfor en litt ubehagelig overgang. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 13. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 13. desember 2009 Jeg liker v2 aller best. Den synes jeg du skal kjøre ut i plakatstørrelse... Det er noe med spenningen mellom det som ser ut som en vakker solnedgang, og åtselet nederst i forgrunnen. Makabert vakkert! Lenke til kommentar
Larsenio Skrevet 13. desember 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 13. desember 2009 Oi Kaian, det var da veldig positiv tilbakemelding La ut dette bildet på Pentaxforumet, og der fikk jeg bl.a spørsmål om det var HDR Er nok ikke noe sånt fra denne kanten, men veldig hyggelig at noen liker dette! Er litt uenig i å croppe vekk himmelen, som allerede nevnt -Aak1- , pga jeg syns den er viktig her.. Men takk for forslaget, prøvde det jo og. Lenke til kommentar
RasmusKRiis Skrevet 13. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 13. desember 2009 v. 2 er klart best etter min mening, men jeg synes det mangler noe i bilde som får deg til å både så fuglen og solnedgangen, nå synes jeg det er litt sånn at man må velge mellom en av de når jeg skal se på bilde. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå