Gå til innhold

14 år vil begynne å trene:P

glhf1

Anbefalte innlegg

hei, jeg er 14 år å vil begynne å trene styrke hjemme, jeg er 173 cm 64kg.

jeg har benkpress og manualer.

jeg har tenkt å trene 90 min på mandag, onsdag og fredag.

kan noen lage et program for overkroppen ?

noe spesielt jeg burde spise/ proteinpulver / proteinshake eller noe sånt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1.Du burde lese "Veiledning til nybegynnere" hvis du ikke har gjort det: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1060728

2. Du burde også trene bein i tillegg.

3. Spis mat, mye mat, sunn mat, og mat med mye proteiner. Du må ha kcal-overskudd for å bygge muskler. Proteinpulver kommer i tillegg til vanlig mat, hvis du ikke får i det nok proteiner gjennom vanlig kosthold.

Lenke til kommentar

HVA ER DET MED ALLE 14-15-16 ÅRINGER SOM IKEK TRENE BEIN?

Fra første gang jeg kom inn på treningsstudioet, var knebøy den første øvelsen jeg gjor. Og jeg gjør den fortsatt. Store markerte lår og legger er kult!

noe spesielt jeg burde spise/ proteinpulver / proteinshake eller noe sånt?

Og hva er det med proteinpulver som er så spesielt, har sett flere 14-15 åringer som spør om protein pulver her. Du må vite at protein pulver er ikke noe magisk, det samme som du finner i mat og drikke.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

HVA ER DET MED ALLE 14-15-16 ÅRINGER SOM IKEK TRENE BEIN?

Fra første gang jeg kom inn på treningsstudioet, var knebøy den første øvelsen jeg gjor. Og jeg gjør den fortsatt. Store markerte lår og legger er kult!

får jeg tid til å trene bein og? :D er bare 3 dager, jogger mye utenom

Lenke til kommentar

Om du velger å prioritere noen øvelser bør du i ALLE FALL prioritere bein, det er der de største musklene ligger og det vil skape den høyeste hormonproduksjonen i kroppen din. I knebøy og markløft trener du mer enn du tror.

Foreslår du bygger et eventuelt treningsprogram rundt disse samt benkpress (ikke bare benkpress), også kan du legge til andre gode øvelser som roing og hang-ups/chin-ups/nedtrekk. Mer trenger du faktisk ikke. Og selv om du trener mage tilstrekkelig i knebøy vil jeg anbefale noen gode mageøvelser, som bro, sidebro og reverse crunch. Ikke gjør tradisjonelle sit-ups da disse er skadelige for korsryggen, pluss at de bare trener magen statisk. Den dynamiske bevegelsen skjer i hoftebøyerne.

Når jeg tenker meg om vil jeg egentlig anbefale kroppsøveler pga du er såpass ung. Pijus er jo like ung men, han er da et kapittel for seg selv :p HVIS du trener med vekter, så tren med frivekter, og pass på teknikken! Fra dag 1, få noen med peiling til å se på teknikken din. Om du ikke finner noen med peiling så få noen til å filme deg, så kan vi her på forumet se på den. Lykke til.

Når det gjelder proteinpulver er det som Pijus sier, dette er ikke noe magisk, det er det samme som å spise kylling, kjøtt, fisk, egg eller drikke melk. Det er bare en enklere og billigere løsning for mange.

Lenke til kommentar
Om du velger å prioritere noen øvelser bør du i ALLE FALL prioritere bein, det er der de største musklene ligger og det vil skape den høyeste hormonproduksjonen i kroppen din. I knebøy og markløft trener du mer enn du tror.

Trådstarter.. Jeg skal fortelle deg en hemmlighet om bein, du må ikke si det til noen.

TOPSECRET - TOPSECRTET - TOPSECTRET

Knebøy og markløft gjør at du får større pikk..

Tror jeg har lest det et eller annet sted. Markløft og knebøygjør sånn at kroppen frigjør mye mer veksthormoner og testeron, har merket at lillemannen har blitt en god del størrelser større og lengre etter jeg begynte å trene.

Lenke til kommentar

For å være litt negativ og ødelegge den fine stemningen her, så er mye av skjelettet under puberteten ikke helt utvokst, og ved intensiv styrketrening, spesielt på bein, så medfører det en risiko for at epifyseskivene vil lukke seg for tidlig og stoppe lengdeveksten. Men selvfølgelig, hvis du allerede er i din optimale høyde, hvorfor la risikioen redusere treningen.

Lenke til kommentar
For å være litt negativ og ødelegge den fine stemningen her, så er mye av skjelettet under puberteten ikke helt utvokst, og ved intensiv styrketrening, spesielt på bein, så medfører det en risiko for at epifyseskivene vil lukke seg for tidlig og stoppe lengdeveksten. Men selvfølgelig, hvis du allerede er i din optimale høyde, hvorfor la risikioen redusere treningen.

Kildevisning på det?

Lenke til kommentar

Tullete innlegg Pijus.

Jeg har også hørt rykter om at man slutter å vokse om man begynner å trene før man er ferdig utvokst. Jeg synes egentlig det virker ganske ulogisk men så klart, kroppen fungerer jo på mystisk vis.

Tror dere det hadde vært mulig å begynne å trene i en alder av f.eks. 15, man var 180 høy og ville ikke bli høyere, for å rett og slett slutte å vokse i frykt for å bli høyere? Med andre ord nesten kontrollere det helt selv?

OT: Jeg vil igjen foreslå kroppsøvelser siden du er så ung. Det tror jeg heller ikke vil ha noen som helst innvirkning på høyden, kanskje du blir høyere enn du ellers ville blitt pga økt hormonstrøm.

Lenke til kommentar
OT: Jeg vil igjen foreslå kroppsøvelser siden du er så ung. Det tror jeg heller ikke vil ha noen som helst innvirkning på høyden, kanskje du blir høyere enn du ellers ville blitt pga økt hormonstrøm.

No offense, men no lirer du bare ut av deg pisspreik utan nokon som helst form for vitenskapeleg grunnlag. Du trur at trening med kroppsvekt ikkje har innnverknad på høgd, kvifor det? Kva skiller kroppsvekt frå anna vekt? Magi?

Er ikkje lenge sidan det blei diskutert i ein annan tråd om nyare forskning (frå Sverige?) om korleis det er greit for barn heilt nede i 7-års alderen å drive med styrketrening (under skikkeleg veiledning). Dette stemmer ikkje nødvendigvis, men det generelle som kjem fram frå forskning dei siste åra er at trening ikkje er skadeleg for barn eller ungdom i nokon større grad enn for vaksne.

Feil.

http://www.bodyrecomposition.com/research-...rch-review.html

Les siste del av artikkelen.

Uavhengig om det der stemmer eller ikkje er det framleis ingen grunn til å ikkje trene bein.

Lenke til kommentar
No offense, men no lirer du bare ut av deg pisspreik utan nokon som helst form for vitenskapeleg grunnlag. Du trur at trening med kroppsvekt ikkje har innnverknad på høgd, kvifor det? Kva skiller kroppsvekt frå anna vekt? Magi?

Det blir nok ikke tilført noen ekstra veksthormoner ved noen form for trening. Kroppsvekt skiller fra maksimal trening ved at kroppen blir unaturlig belastet og fortere overbelastet. Det er gjort forskning (2005, treningslærebok) på at det er en riskio for at epifyseskivene i knoklene kan lukke seg, men annen forskning sier dette ikke skjer. Leser forskjellig og det blir da vanskelig å ta stilling til hva som er rett utefra egne kunnskaper.

Endret av Finne
Lenke til kommentar

Det blir nok ikke tilført noen ekstra veksthormoner ved noen form for trening. Kroppsvekt skiller fra maksimal trening ved at kroppen blir unaturlig belastet og fortere overbelastet.

No er det enn slik at vi er laga for å kunne løfte andre ting enn oss sjølve.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...