oj88 Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 (endret) Skal bestille meg ny laptop snart. Siden jeg bruker GNU/Linux, er det et krav at denne fungerer med en moderne distribusjon. De laptopene som er aktuelle for meg kommer enten med Windows eller uten operativsystem (dvs ingen garanti for at GNU/Linux fungerer 100%). Så det første jeg gjør når jeg får den nye laptopen er selvsagt å legge inn GNU/Linux (f.eks Ubuntu), evt bare teste fra en USB-penn eller Live-CD for å se at all maskinvare virker som den skal. Så jeg lurer på: Hvis all maskinvare ikke fungerer optimalt med GNU/Linux (da er laptopen ganske ubrukelig for meg) kan jeg returnere laptopen og få pengene tilbake? Min erfaring er at moderne distribusjoner støtter det aller meste out-of-the-box, men det er snakk om en stor investering... Endret 8. desember 2009 av oj88 Lenke til kommentar
havardsa Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 Med mindre selger har opplyst om at Linux fungerer kommer du neppe noen vei. Det skal vel uansett ikke være noe problem å google alle enhetene for å se om de fungerer med ubuntu. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 Kjøper du fra nettet har du 14 dagers angrerett. Dvs. hvis den leveres tilbake i tilnærmet samme tilstand. Ved å bare kjøre en livecd f.eks. burde det ikke være noe problem. Husk at du må dekke frakten tilbake. Lenke til kommentar
svante Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Eventuelt kan du spørre selger om laptopen fungerer med GNU/Linux. Hvis de ikke kan/vil garantere det så bør du vurdere å handle andre steder. Sier de at det skal gå greit så vil det være en vesentlig mangel, og dermed et hevingsgrunnlag, om så ikke skulle stemme. Lenke til kommentar
Rookie_NO Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Når du er så hardcore linuxbruker så kan du vel kjøpe transistorer og cpu'er i løs vekt og lime sammen din egen maskin? Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 (endret) Du bør iallefall sende spørsmål til flere forhandlere om maskinen kan leveres uten OS. Og når du får nei, så sender du klage til Forbrukerrådet. Så, kanskje det til slutt vil bli stilt krav om at maskinene skal leveres uten OS som opsjon. Forbrukerrådet jobber med saken. Hadde vært greit å fått litt fortgang i jobbingen. Uansett, så har vel datating løsningen. Endret 9. desember 2009 av Orjanp Lenke til kommentar
TEE Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Du bør iallefall sende spørsmål til flere forhandlere om maskinen kan leveres uten OS. Og når du får nei, så sender du klage til Forbrukerrådet. Hvorfor? Forbrukerrådet jobber fortsatt med saken fordi de ikke kommer noen vei. Det finnes ikke noen politisk eller juridisk vilje til å pålegge en slik løsning på hverken forhandlere eller produsenter. Dersom gruppen med forbrukere som ønsker en slik løsning er stor nok, vil forhandlere og produsenter komme etter. Så langt har de større som har forsøkt å tilby det du ønsker her ikke solgt nok til at det er økonomisk forsvarlig å ha denne tjenesten tilgjengelig. For TS er løsningen veldig enkelt. Spør i butikken. Sier de ja er det hevingsgrunnlag om det ikke fungerer. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 Hvorfor ikke? Det kan jo ikke skade. Hvordan skal man vite om gruppen er stor nok dersom ingen sier i fra? Det som iallefall er sikkert, er at det ikke skjer noen ting dersom ingen sier i fra. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 Forbrukerrådet bør bruke tid på viktigere ting enn allerede tapte kamper. F.eks. kompetanseheving. Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 12. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2009 Vurderer en Multicom-laptop, og denne kan komme uten OS (dvs man må betale mer for åf få Windows). Spurte de om de ikke kunne kjøre en Live-CD med f.eks Ubuntu for å sjekke om laptopen jeg vil ha fungerer som den skal, men de kunne de ikke. Synes det er dumt, det er jo så fort gjort, og jeg har inntrykk av at de er en butikk for de litt mer kresne. Dessuten tjener de stort når jeg vil ha en 17" fra dem. Lenke til kommentar
Zic0 Skrevet 14. desember 2009 Del Skrevet 14. desember 2009 Er jo bare å google laptopen og se hva folk har skrevet om den? Litt research på egenhånd har aldri skadet noen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå