Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

KJEMI: "pH endring ved tilsetting av base"

Anbefalte innlegg

HeiHei :)

"Beregn den pH endringen vi får ved å tilsette 0,10 mol fast stoff NaOh til følgende buffer: 500 mL av 0,10 M CH3COOH og 0,90 M CH3COOHNa"

Det er noe jeg unnlater å se tydligvis, siden jeg alltid får feil svar. Skjønner at jeg skal bruke bufferligninga, men bruker nok feile tall/konsentrasjoner med tanke på syre-base forholdet. Hvordan kommer jeg eksakt frem til dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

start; n(HA) = 0,05 mol og n(A^-) =0,45 mol

tilsetter n(OH^-) = 0,1 mol

endring:

n(HA) = (0,05-0,1) mol < 0 og n(A^-) =0,45 mol + 0,1 mol = 0,55 mol

ergo sprenges bufferen, dvs

n(OH^-) i overskudd =( 0,1 - 0,05) mol = 0,05 mol i 0,5 liter løsning

[NaOH] = 0,1 M => pH = 13

mener jeg...

Endret av Janhaa
Lenke til kommentar

Riktig svar er en endring på +(7,30), altså burde pH vi skal få være: 4,74(pKa eddiksyre) + 7,30 = 12. Altså ikke 13.

Du har, syns jeg da, en knotete måte å sette opp ting på :) Men så er jeg ganske nybegynner dessverre...

Hva har du over og under brøkstreken i buffeligningen?

pH = -log(pKa) +log [bASE??? / SYRE???] = 12

Lenke til kommentar

Ja, i dette tilfellet kan du det. Her starter du med 0,25 mol av både syren og basen (som er CH3COONa, du har en H for mye i formelen din), slik at du etterpå har 0,35 mol av basen og 0,15 mol av syren (du tilsetter 0,10 mol sterk base, som reagerer fullstendig med den svake syren). Dette kan puttes inn i bufferligningen:

pH = pKa + lg([base]/[syre])

Du vil få en pH-økning på lg(0,35/0,15) = 0,38.

I det første tilfellet startet du med 0,05 mol svak syre, og tilsatte 0,10 mol sterk base. Etter fullstendig reaksjon har du et overskudd på 0,05 mol sterk base, som i en løsning på 500 mL gir en konsentrasjon på 0,10 mol/L. Dette gir pH = 13 etterpå. pH før tilsats av NaOH var 4,74 + lg(0,90/0,10) = 5,69, så forandringen er 13 - 5,69 = 7,31.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...