Supreme P. Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 Hei, Jeg vet ikke om det er riktig sted å poste, men jeg sliter med at nervene kommer i veien noen ganger. Jeg blir lett nervøs, noe som ødelegger for meg noen ganger. Så er det noen som har tips for å roe nervene? Lenke til kommentar
Bandidos-Pelle Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 Kan du forklare i hvilke sammenhenger? Kommer dette når du skal prestere, i form av f. eks en eksamenssituasjon osv. Lenke til kommentar
Supreme P. Skrevet 8. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2009 Overalt :!: Vanligvis i sosiale sammenheng, har jeg akkurat nok kontroll til å "stoppe" nervene, når jeg er sammen med jenter kan det hende at jeg mister kontrollen ei liten stund, men det er ikke noe å klage på. Sliter mest når det gjelder eksamener,fremføringer. Blir så stressa noen ganger, nå skal vi ha muntlig eksamen. Vil slippe at jeg mister kontroll på stemmen, noe som skjer når jeg har veldig sterke nerver. Lenke til kommentar
Hellbound Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 Hei! Jeg kan sterkt anbefale denne boken: http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.d...oduktId=1639827 Lykke til! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1nDPpQXNWW Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 Visst du tenker på at du blir sint. Så bruker jeg bare og svelge det hardt ned. Det funker hele tiden. Men visst du blir nervøs, så er det bare og tenk på en gang du var glad kanskje? Lenke til kommentar
Supreme P. Skrevet 8. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2009 (endret) Haha, har ikke plass til å tenke på happy memories. Når jeg prøver å huske hva jeg snakker om :!: Har blitt bedre i det siste, men problemet er at stemmen fucker seg opp. Noe som er problematisk under en muntlig eksamen Endret 8. desember 2009 av Supreme P. Lenke til kommentar
Bandidos-Pelle Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 (endret) Et tips jeg fikk for å slappe av mht. eksamensnever osv. er historien om Stig Inge Bjørnebye sin debut i Liverpool som fotballspiller. (selv om du ikke er interessert i fotball så fikk den meg til å tenke) Stig Inge Bjørnebye var en norsk fotballspiller som i senere tid anses for å ha vært Norges største talent gjennom tidene. Han besatt kvaliteter nesten ingen andre nordmenn hadde gjort tidligere. Da han fikk sin debut for Liverpool fikk han starte matchen. Det første han gjorde var å slå en feilpasning, det neste han gjorde var å slå en feilpasning, og etter 20 minutter ble han bytta ut. Treneren sa til han: "se på alle disse menneskene (publikum, bandidos' anm.), du må ha selvtillit for å spille foran dem". Stig Inge VISSTE at han hadde evnene, han var bare så utrolig nervøs. Da han innså at det gjelder å være komfortabel med sine egne ferdigheter, stole på egne ferdigheter, så ville alt gå mye bedre. Det hører med til historien at han var banens beste i neste kamp han fikk mulighet. All in short: Det gjelder å være komfortabel med sine evner, det gjelder å stole på sine ferdigheter - gjør man det vil man i mange tilfeller innse at det eneste man skal gjøre er å prestere i noe man har god kontroll på, og det er egentlig ikke spesielt vanskelig, eller? Synes Stig Inge-historien er ganske bra, har selv roet meg utrolig mye (hører med til historien at jeg har fått 2 av 2 seksere på muntlig eksamen så langt) i eksamenssituasjoner. Jeg bare "vet" at dette er noe jeg kan, hvorfor være nervøs over å ikke kunne noe jeg kan? Endret 8. desember 2009 av Bandidos-Pelle Lenke til kommentar
binko Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 Tanken er jo at du aldri skal oppnå følelsen, slik at stemmen din holder seg normal. Vi er to her, og jeg kan love deg det er få som takler slike situasjoner så bra de gir uttrykk for. I så godt som alle tilfellene vil god forberedelse være den beste medisinen, i alle fall i saker hvor du skal prestere noe. Lenke til kommentar
Supreme P. Skrevet 8. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2009 (endret) Takker for innlegget ditt Bandidos-Pelle. Det der er noe jeg vet fra før, men gjør ikke noe å høre det engang til. E: For bare forberede meg veldig godt faglig og mentalt, og håpe at det går i riktig retning Endret 8. desember 2009 av Supreme P. Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 (endret) I det siste har det gått litt bedre på fremføringer, fordi jeg blant annet har begynt å snakke litt roligere. Hvis jeg sier noe feil så starter jeg på nytt, helt rolig. Starter setningen på nytt og prøver å forklare det på en annen måte. Mye bedre enn å stresse meg ut av den dårlige formuleringa. En annen ting må være å snakke til personene. Still deg på rommet ditt. Snakk til veggen. Det er vanskelig for de fleste. Jeg er hvertfall redd for at noen skal høre det. Snakker man med en person, er det mye lettere å holde det gående. Når du fremfører, se på folk og ikke snakk til alle, velg deg ut en og en med blikket ditt, og snakk med dem som om det var en samtale. En siste ting er forståelse. Hvis man har pugget for mye informasjon uten å forstå det, må man gå etter manuset sitt. Det er noe som gjør fremføringen stiv, og nervøsiteten vokser. Hvis man klarer å faktisk forstå stoffet grundig, og ikke bare pugge diverse punkter, kan man hente informasjon ut av hodet sitt, og det blir en mye bedre flyt. Finnes ikke noe bedre enn når man hele tiden kommer på nye ting å tilføre. Bare noen småtips. Endret 8. desember 2009 av ikkespisgress Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå