alph0r Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 (endret) Heisann... Jeg tenker litt for tiden på å oppgradere den gamle maskinen min jeg bruker som filserver til streaming av film/musikk osv siden jeg trenger å putte litt flere HDD'er i den og jeg begynner rett og slett å gå tom for s-ata tilkoblinger. Jeg trenger litt anbefalinger på hvilke komponenter som vil være hensiktsmessig her. Det jeg ser etter er: Så mange s-ata tilkoblinger som mulig på hovedkortet (gjerne støtte for JBOD, raid o.l også)Integrert grafikk om mulig (skal som sagt bare brukes til streaming av media)Så billig RAM og prosessor som muliggigabit lanhvilke HD'er jeg bør gå for (så stille som mulig, rundt 2TB størrelsen) Vifter, kabinett, skjerm o.l har jeg allerede Setter pris på innspill Endret 8. desember 2009 av alph0r Lenke til kommentar
pstub Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 Har veldig god erfaring med Seagates LP disker! 5.900rpm gir god nok ytelse til en fil-server, utvikler mindre varme og drar mindre strøm. At de bråker marginalt mindre spiller antagelig mindre rolle i denne applikasjonen! Alternativt kan du titte på Western Digitals GP-disker (Green Power). Andre komponenter overlater jeg til andre å velge for deg. Lykke til Lenke til kommentar
the-wizard Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 Heisann... Jeg tenker litt for tiden på å oppgradere den gamle maskinen min jeg bruker som filserver til streaming av film/musikk osv siden jeg trenger å putte litt flere HDD'er i den og jeg begynner rett og slett å gå tom for s-ata tilkoblinger. Jeg trenger litt anbefalinger på hvilke komponenter som vil være hensiktsmessig her. Det jeg ser etter er: Så mange s-ata tilkoblinger som mulig på hovedkortet (gjerne støtte for JBOD, raid o.l også)Integrert grafikk om mulig (skal som sagt bare brukes til streaming av media)Så billig RAM og prosessor som muliggigabit lanhvilke HD'er jeg bør gå for (så stille som mulig, rundt 2TB størrelsen)Vifter, kabinett, skjerm o.l har jeg allerede Setter pris på innspill Det som blir aller billigst er jo bare å kjøpe et ekstra kontrollerkort hvis hardwaren ellers er brukbar. koster deg nok under 1000kr for et ok kort med 4stk sata porter. Lenke til kommentar
alph0r Skrevet 8. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2009 Det som blir aller billigst er jo bare å kjøpe et ekstra kontrollerkort hvis hardwaren ellers er brukbar.koster deg nok under 1000kr for et ok kort med 4stk sata porter. Det glemte jeg å få med i det opprinnelige innlegget, men jeg har faktisk et ekstra kontrollerkort. Problemet er at siden hovedkortet jeg bruker nå bare har 2 onboard s-ata + litt begrenset med pci spor har jeg faktisk ikke plass til enda et kontrollerkort. Jeg får dermed ikke koblet til flere disker uansett... Jeg tenkte derfor det er greit å liksågodt oppgradere hele sjaiten... Lenke til kommentar
the-wizard Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 (endret) er ikke så vannskelig å søke på prisguiden, dette var det billigste med socket775 og 8stk sata porter, da får du og tak i veldig billig cpu. https://prisguiden.no/produkt/96382 ram går stort sett på mengde, gigabit lan er som oftest standard. Endret 8. desember 2009 av the-wizard Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå