Gå til innhold

anbefalinger til oppgradering av filserver

Anbefalte innlegg

Heisann...

Jeg tenker litt for tiden på å oppgradere den gamle maskinen min jeg bruker som filserver til streaming av film/musikk osv siden jeg trenger å putte litt flere HDD'er i den og jeg begynner rett og slett å gå tom for s-ata tilkoblinger.

Jeg trenger litt anbefalinger på hvilke komponenter som vil være hensiktsmessig her.

Det jeg ser etter er:

• Så mange s-ata tilkoblinger som mulig på hovedkortet (gjerne støtte for JBOD, raid o.l også)
    Integrert grafikk om mulig (skal som sagt bare brukes til streaming av media)
    Så billig RAM og prosessor som mulig
    gigabit lan
    hvilke HD'er jeg bør gå for (så stille som mulig, rundt 2TB størrelsen)

Vifter, kabinett, skjerm o.l har jeg allerede

Setter pris på innspill :)

Endret av alph0r
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har veldig god erfaring med Seagates LP disker! 5.900rpm gir god nok ytelse til en fil-server, utvikler mindre varme og drar mindre strøm. At de bråker marginalt mindre spiller antagelig mindre rolle i denne applikasjonen! Alternativt kan du titte på Western Digitals GP-disker (Green Power).

Andre komponenter overlater jeg til andre å velge for deg.

Lykke til

Lenke til kommentar
Heisann...

Jeg tenker litt for tiden på å oppgradere den gamle maskinen min jeg bruker som filserver til streaming av film/musikk osv siden jeg trenger å putte litt flere HDD'er i den og jeg begynner rett og slett å gå tom for s-ata tilkoblinger.

Jeg trenger litt anbefalinger på hvilke komponenter som vil være hensiktsmessig her.

Det jeg ser etter er:

• Så mange s-ata tilkoblinger som mulig på hovedkortet (gjerne støtte for JBOD, raid o.l også)
    Integrert grafikk om mulig (skal som sagt bare brukes til streaming av media)
    Så billig RAM og prosessor som mulig
    gigabit lan
    hvilke HD'er jeg bør gå for (så stille som mulig, rundt 2TB størrelsen)

Vifter, kabinett, skjerm o.l har jeg allerede

Setter pris på innspill :)

Det som blir aller billigst er jo bare å kjøpe et ekstra kontrollerkort hvis hardwaren ellers er brukbar.

koster deg nok under 1000kr for et ok kort med 4stk sata porter.

Lenke til kommentar
Det som blir aller billigst er jo bare å kjøpe et ekstra kontrollerkort hvis hardwaren ellers er brukbar.

koster deg nok under 1000kr for et ok kort med 4stk sata porter.

Det glemte jeg å få med i det opprinnelige innlegget, men jeg har faktisk et ekstra kontrollerkort. Problemet er at siden hovedkortet jeg bruker nå bare har 2 onboard s-ata + litt begrenset med pci spor har jeg faktisk ikke plass til enda et kontrollerkort. Jeg får dermed ikke koblet til flere disker uansett...

Jeg tenkte derfor det er greit å liksågodt oppgradere hele sjaiten...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...