CAT-scan Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 (endret) Egentlig et par temmelig korte spørsmål: Er den lave prisen den eneste grunnen til at man gir Metadon fremfor opiater til heroinmisbrukere? Hva er minst skadelig av godt produsert heroin og godt produsert metadon? Har metadon andre ønskelige effekter enn heroin (dvs. i forhold til en rehabiliteringssituasjon)? Endret 8. desember 2009 av CAT-scan Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 Pris er nok ikke den eneste faktoren som gjør metadon egnet til LAR (legemiddel assistert rehabelitering). Det faktum at metadon virker over en lengre periode enn heroin, gjør at mange brukere klarer seg med en eller to doser om dagen, uten å få abstinenser. I tillegg får man ikke "kicket" av metadon, slik som man gjør av heroin. Disse egenskapene gjør det til et akktuelt stoff innen LAR. Om det ene er mer skadelig enn det andre klarer jeg ikke å finne noe klart svar på. Det ser ut som om at begge deler stiller ganske likt når det gjelder mulige skader/bivirkninger. Den vanligste ser ut til å være forstoppelse, men det kan oppstå ved bruk av de fleste opiater (både heroin og metadon). Dermed ser det ut som for min del at det kun er selve sprøyta som gjør heroin mer skadelig enn metadon. Men ved fornuftig bruk av sprøyte så tror jeg ikke at det kommer til å gi noen negative konsekvenser av betydning. Lenke til kommentar
HeatSeeKinG Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 Uten særlig kjennskap til rusavhenighet har jeg ett spørsmål: Hvis man bruker heroin daglig og plutselig blir stengt inne i en uke(med mat, vann etc)? Vil det føre til store skader hos personen eller til og med døden? Derfor det er så vanskelig å vende av seg avhenigheten? Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 Du dør ikke av å være uten heroin. Du får abstinenser, men disse er ikke dødelige. Mildt sagt (og kort forklart) blir du engstelig, deprimert, får spasmer osv. Dette er tilstander som kan gjøre deg suicidal, men det er ikke dermed sagt du dør av det. En alkoholiker derimot kan dø hvis han blir brått fratatt alkoholen, det samme kan en som bruker benzodiazepiner (valium f.eks.). Lenke til kommentar
HeatSeeKinG Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 Du dør ikke av å være uten heroin.Du får abstinenser, men disse er ikke dødelige. Mildt sagt (og kort forklart) blir du engstelig, deprimert, får spasmer osv. Dette er tilstander som kan gjøre deg suicidal, men det er ikke dermed sagt du dør av det. En alkoholiker derimot kan dø hvis han blir brått fratatt alkoholen, det samme kan en som bruker benzodiazepiner (valium f.eks.). takker for svar. Hvor lenge vil disse spasmene vare? Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 8. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2009 Takk for svar, men en ting: metadon er ikke et opiat (dvs. fremstilt av opium), men et opioid, dvs. et stoff som kan binde seg til opioidreseptorer. Det er en av årsakene til at jeg spør. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå