Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ny bil, SUV. Ca 500.000,-

Anbefalte innlegg

Heisann..

Faren min skal handle seg ny bil da Audien blir for lav på vinterføret her i Nord :) (Allerede tatt i snøklumper o.l og ødelagt fangeren litt..)

Har per idag en '06 Audi A6, 3.0tdi.. Vil gjerne ha noe i samme "klasse", selv om dette kanskje er vanskelig når budsjettet ligger på rundt 500.000,- ?

Uansett, noen kriterier må man ha!

- Kan like gjerne være helt peise ny, som brukt. Spiller ingen rolle :)

- Diesel er ett must.

- Firhjulstrekk!

- Må være høy.

- Helst ha litt utstyr!

- Må ha plass til ett hundebur i bagasjen.

- Må ha LITT kvalitetsfølelse i og med at vi går fra en 2006 modell Audi, noe jeg vil si er brukbart på kvalitets-skalaen :p

Ut ifra disse kriteriene, er det vel en SUV som høres aktuell ut.

Vi har prøvekjørt den nye Nissan X-trail, og faren min likte denne..

Helt grei bil, men blir liksom en klasse under Audien syntes jeg!

Har også prøvekjørt en Volvo XC90, men det var en bensinmotor på 2.5L, så den ble litt dyr i drift, og litt lite utstyr. Ellers hadde den kvalitetsfølelsen hvertfall!

Forslag? Fyr på!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor stort skal hundeburet være? Volvo XC90 har nok kvalitetsfølelse, men hva gjelder reell kvalitet er det en gedigen møkkabil som kommer på bunn i de fleste statistikker hva gjelder feil og problemer.

Personlig er jeg en fan av Mercedes GLK, som er nevnt over her. Men de er ikke nede på 500 000,- ennå.

Lenke til kommentar

Er ikke Toyota Landcruiser vel kjip på interiør og sånt? Har såvidt kjørt en 8.generasjons(98-07) landcruiser litt, og interiør og opplevd kvalitet imponerer ikke. Lettkjørt og fin, ja - men små detaljer trekker ned helhetsinntrykket mye. Diesellyden var også meget hørbar selv på tomgang.

Blir vel vanskelig å få den nye landcruisermodellen inn under trådstarters budsjett, og da fins det bedre alternativer.

Lenke til kommentar
Er ikke Toyota Landcruiser vel kjip på interiør og sånt? Har såvidt kjørt en 8.generasjons(98-07) landcruiser litt, og interiør og opplevd kvalitet imponerer ikke. Lettkjørt og fin, ja - men små detaljer trekker ned helhetsinntrykket mye. Diesellyden var også meget hørbar selv på tomgang.

Blir vel vanskelig å få den nye landcruisermodellen inn under trådstarters budsjett, og da fins det bedre alternativer.

Toyota er kjipere enn BMW og Audi på interiøret ja, helt enig med deg der. Har derimot vært å kjørt endel Land Cruiser i både sanddyner og snø. Den tåler hjuling til de grader. Forsvaret bruker også endel Toyota LC, de kjører derimot ikke BMW X5. Skal du ha SUV som skal brukes kjøper man Land Cruiser, skal du ha på store felger og kjøre rundt i byen og flotte deg så gå for X5/Q7 e.l.

Edit: X3 offroad:

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar

Helt enig.

Selv låner jeg en kjip gammel Daihatsu Rocky når jeg har bruk for en SUV. Kun pålitelighet og framkommelighet er prioritert i den, og det er kjekt når man virkelig har bruk for en SUV.

Det er smart å se ann behovet; har man ikke behov for en ekstrem SUV som kommer fram overalt så er det ikke galt å velge en SUV der ekstrem fremkommelighet er nedprioritert.

Lenke til kommentar
Forsvaret bruker også endel Toyota LC, de kjører derimot ikke BMW X5.

Mens PST og SMK, som i stor grad holder seg på veiene, bruker X5... Nå vet jeg ikke om faren til Piniz har tenkt seg til Afghanistan med det første, men det er kanskje greit å holde seg unna de mest ekstreme eksemplene når man i utgangspunktet bare er ute etter en bil hvor støtfangeren overlever brøytekantene.

Endret av Magnum p.i.
Lenke til kommentar

Hva med Audi A6 Allroad Quattro 2.7 BiTurbo ;)? Ikke SUV, men fungerer til det trådstarter vil ha den til.

Edit:

Lexus RX400h kan du ta en titt på.

http://www.tv2underholdning.no/broom/lexus/rx/2005-2009/

"Lexus-kvaliteten er legendarisk. Vi har hørt rykter om at det gikk en parklys-pære i en bil i Stavanger-området i 2007. Ellers ingen ting."

Forbruket er oppgitt til 0.81l/mil! Kjenner noen som har en og gjennomsnittet på 25000km var 0.85l/mil med tidvis veldig aktiv kjøring.

post-184893-1260306547_thumb.png

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar
"Lexus-kvaliteten er legendarisk. Vi har hørt rykter om at det gikk en parklys-pære i en bil i Stavanger-området i 2007. Ellers ingen ting."

Må få lov til å nevne at det er litt festlig at det to linjer under ovennevnte sitat står følgende:

"Tilbakekaller 3,8 millioner biler etter en dødskræsj. -Føreren av en Lexus omkom da gulvmatta på førersiden havnet oppe på gasspedalen."

Men joda, Lexus er kjent for god kvalitet.

Endret av Sluquet
Lenke til kommentar
CX-7 er vel milevis unna moderne Audier hva interiørfølelse angår, men det er sikkert en god bil.

Befinner meg på vintertest nå, og vi har blant annet med en CX-7 med dieselmotor. En flott bil på de fleste måter, men den opplevde kvaliteten på interiøret er ikke på tysk nivå, nei.

På kjøreegenskaper banker den derimot både X3 og Q5 ned i støvlene etter min mening. Når trådstarters far likte X-Trail, så foreslår jeg CX-7 som et reelt alternativ. Den står ikke tilbake for Nissanen på noen punkter. Den er kanskje en smule stivere og mer sporty, men om man liker det eller ei er kun smak og behag.

Lenke til kommentar

Okay siden du nevner at du har bruk for awd og høy bakkeklaring, så ville jeg sterkt vurdert å droppe x5 og andre "leke-awd".

En bil som suverent dekker dine krav, og samtidig går bra i terrenget er:

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=20031417

Eneste minuset som finnes med den bilen(bortsett fra at den antagelig ikke er dritsprek) er at den kan være litt glad i verkstedet, så får dere selv vurdere hvor mye den faktoren spiller inn.

Du kan også kjøpe en noe eldre en, har sett helt ok eksemplarer til litt over 350k.. Da drar du nytte av det vanvittige verditapet disse bilene har..

Endret av Golito
Lenke til kommentar
Okay siden du nevner at du har bruk for awd og høy bakkeklaring, så ville jeg sterkt vurdert å droppe x5 og andre "leke-awd".

En bil som suverent dekker dine krav, og samtidig går bra i terrenget er:

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=20031417

Er egentlig helt enig med deg her. Spør du meg er det kun tre "SUVer" som gjelder, Range Rover, Toyota Landcruiser 100, og Mercedes Geländewagen. Imidlertid syns jeg det er litt feil å gå fra en 2006 modell til 2004 når man først skal bytte bil, og en snart seks år gammel Range Rover til over en halv million vil tape seg i verdi raskere enn den akselererer.

Sånn sett mener jeg en nyere Lexus til samme pris kan forsvares rent økonomisk. Joda, en Audi med skikkelig Quattro har bedre forutsetninger for å takle tøft underlag, og å sammenligne den med en Range Rovers egenskaper er helt meningsløst - men hvis man i utgangspunktet bare vil bevare lakken på støtfangerne gjennom vinteren, og ikke har tenkt å kjøre langt til skogs for å hente juletreet sitt - så mener jeg at en leke-suv kan fungere tilfredstillende.

Lenke til kommentar
Vi har prøvekjørt den nye Nissan X-trail, og faren min likte denne..

Helt grei bil, men blir liksom en klasse under Audien syntes jeg!

Far hadde ganske like krav når han kjøpte bil for ett år siden, ende opp med en Outlander som han er bra fornøyd med, han har kjørt den nesten 40 000km siden oktober 2008.

Vi prøvde den nye x-trail også. Far hadde egentlig bestemt seg for denne før han hadde sett på noen av de, men både han og meg ble meget skuffet over den bilen. Jeg klarte ikke å finne en god sittestilling i den, fikk ikke rattet nær nokk, selv om det kan justeres inn og ut, alle pedalene og rattet er helt uten respons, og jeg synes i tillegg den var ganske understyrt. Motor eg gir passett dårlig sammen, demobilen hadde soltak, som medførte at jeg ikke kunne sitte i baksetet, fikk ikke nokk plass til hodet :p Prøvesatte og en bil uten, det kunne jeg ha sittet, men bare på kortere turer. Det er dørlig av en såpas stor bil. Var mer og, men er overt ett år siden nå, så kommer ikke på mer.

Lenke til kommentar

En bil som tilfredsstiller alle kravene dine. God bakkeklaring, ordentlig firehjulstrekk, bra med utstyr og god komfort.

Subaru Outback 2010 Diesel

En bil som også tilfredsstiller alle kravene dine. God bakkeklaring, ordentlig firehjulstrekk, bra med utstyr og god komfort. Ikke like god finish på alle materialene som på Outbacken, men en god bil fordet.

Subaru Forester 2,0 Diesel

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...