Gå til innhold

Asus eller MSI?

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge lurt på hvilke hovedkort jeg skulle kjøpe.

Til slutt falt valget på Asus (Etter 5-10 tester), men det ble ikke helt bestemt.

Etter å ha lest 20-30 forskjellige tester, så er det mange delte meninger om de forskjellige kortene. Noen har ikke klart å overklokke MSI sitt kort noe særlig mens andre har problemer med Asus.

Hvilke erfaringer har dere?

Hvordan kommer kortene ut i tester som dere har lest?

Jeg tenker da på følgende kort:

MSI 875P NEO-FIS2R Hovedkort S478/800mhz - I875P,SATA,ATX,GbLAN,Dual-DDR,1394,Raid

Kr: 1865,- (komplett.no)

Asus P4C800/DELUXE Hovedkort S478/800mhz - I875P, Dual DDR, S-ATA, GBLAN, LYD, Raid

Kr: 1892,- (komplett.no)

Det jeg har lagt merke til i disfavør til Asus er at det kan bli problemer å kjøle ned en GPU med en vannblokk på grunn av plassproblemer.

Dessuten er det problematisk med RAID på SATA-diskene.

I tillegg brukes det 3Com.

Det positive med Asus er overklokkingsmulighetene.

Hoveddelene til PC'en er som følger:

Kabinett: Lian Li Fulltower, Aluminium, m/Akvarium

PSU: Enermax strømforsyning, 350W, ATX12V/P4 - Silent Plus Series

Kjøling (CPU og GPU): Waterchill

Hovedkort: Igjen usikkert. Antageligvis Asus eller MSI med støtte for PET.

Prosessor: Intel P4 2.8GHz 512KB L2 Cache, 800Mhz FSB

Minne: (2x) TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB m/Winbond, 32M*8/16chip, 184-P (for DDR-PC400MHz)

Skjermkort: Sapphire Radeon 9700PRO AIW 128MB DDR AGP, ATI All in Wonder 9700PRO, Retail

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke skal hardcore klokke ville jeg gått for MSI pga. ettersom jeg har lest, så har ingen hatt noen problemer med dette kortet utenatt som kjent at snekker'n hadde ett oc forsøk med dette kortet som i første rekke viste seg å bli en voldsomt vellykket oc! men etterhvert fant han ut at det ikke stemmte, at det var noe galt med BIOSEN slik at det ikke ville vise riktig info om hvor mye han hadde oc. Du har sikkert lest det...men etter å ha oppgradert til nyere BIOS versjon ville ikke kortet oc engang...på 201 FSB ville ikke pc'en starte. Hvis du derimot skal oc sånn passe mye ville jeg gått for et Abit IC7(folk har klart å oc helt opp til 293 FSB på dette kortet). Men jeg ville ha venta til snekker'n har fått det for å teste ;)

Her har du forresten link til snekker'n info topic om MSI 875P NEO

Lenke til kommentar

Det ser ut som den nye biosen til msi fikset problemet, men at den ene minnebrikken lager krøll,quad har i dag sendt en ertatningsbrikke i ilpost så den skulle vere her i morgen. Som sagt viser det seg at biosen er ok så har jeg ingen betenkeligheter med dette kortet da det har det meste og kommer meget godt ut i tester, men har du tid å vente litt kommer jeg tilbake når nye tester er utført, ps har også et asus på tur opp for test.

Lenke til kommentar
Det ser ut som den nye biosen til msi fikset problemet, men at den ene minnebrikken lager krøll,quad har i dag sendt en ertatningsbrikke i ilpost så den skulle vere her i morgen. Som sagt viser det seg at biosen er ok så har jeg ingen betenkeligheter med dette kortet da det har det meste og kommer meget godt ut i tester, men har du tid å vente litt kommer jeg tilbake når nye tester er utført, ps har også et asus på tur opp for test.

Det hadde vært fint om du kunne poste resultatene av dine tester her. Evt. sende meg en mail til: kjetil(*__at__*)frydenlund.net

Jeg er litt utålmodig av meg og jeg har lyst på nytt hovedkort så snart som mulig men vil gjøre det beste kjøpet slik at det går mange måneder før jeg trenger å skifte det ut igjen.

:yes:

Endret av kjetil2002
Lenke til kommentar

Det hadde vært fint om du kunne poste resultatene av dine tester her. Evt. sende meg en mail til: [email protected]

Jeg er litt utålmodig av meg og jeg har lyst på nytt hovedkort så snart som mulig men vil gjøre det beste kjøpet slik at det går mange måneder før jeg trenger å skifte det ut igjen.

:yes:

Hei , posten har rotet bort minnebrikken jeg skulle få,så jeg får ikke testet noe før på mandag, men vist jeg kjører hovedkortet med er apacher brikke jeg har liggende kan jeg forandre innstillinger på kortet ,noe jeg ikke kan gjøre med mine vanlige brikker. Så enten er det feil på brikkene ellers tåler ikke kortet Corsair brikkene mine.

Ser du har et annet merke og det vil vel vere tvilsomt at det ikke skulle passe med dem, har lest at enkelte hk har problemer med spesielle minnebrikker, men kan ikke si noe sikkert før på mandag da jeg får testet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...