Sisyphus Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 Dødelig grense er 30 mA, grunnen til at 50 volt er farlig er at motstanden i huden din er ca 1500 ohm og 50 volt gir da ca 30 mA da Volt:motstand=Ampere. Er elektriker så kan sikkert hjelpe deg på ditt eget ansvar. Gul/Grønn= Jord Svart= Fase eller brudd (fra bryter) Brun= Fase eller brudd (fra bryter) Blå= N-leder som er minus i din terminologi. Blå skal garantert være med uansett på lampen der det står N. Svart eller brun er fra tilførsel, altså før bryter og du vil da ha spenning der uansett hvilken stilling bryeren står på. Så du kan enkelt sjekke om den svarte plugget i lampen eller den brune gjør det mulig å styre lyset med bryteren (hvis du ikke har mulighet å måle spenningen eller se det på bryteren). Du sier at du klippet bort den sorte og siden den er sendt ut til flere og den brune kun har en leder alene, så det er sikkert de svarte som er fast spenning, altså den så skal igjennom bryeren og den brune som skal inn på lampen. Det er altså med forbehold at du ikke har en kabel ned til bryteren hvor blå ofte blir brukt som fase fordi du kun har 2 ledere (svart eller brun og blå) og jord i en slik ordinær kabel. Jeg vil anta du skal koble slikt: Alle svarte ledninger kobles sammen, hvor en av dem går til bryteren din. Derfra kommer det en brun (L1) ut som går til takpunktet ditt og skal kobles sammen med en blå (N) inn på lampen der sammen med en eventuell jording hvis lampen bruker det. Lenke til kommentar
tacomodo Skrevet 11. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2009 Jeg vil anta du skal koble slikt: Alle svarte ledninger kobles sammen, hvor en av dem går til bryteren din. Derfra kommer det en brun (L1) ut som går til takpunktet ditt og skal kobles sammen med en blå (N) inn på lampen der sammen med en eventuell jording hvis lampen bruker det. Takk for skikkelig svar. Det var det jeg kom frem til etter litt hjelp tidligere i tråden også. Alt er i skjønneste orden nå, men jeg måtte ta bort taklampa siden jeg ikke fant sånn sukkerbitklump med mer enn 5 hull og da måtte jeg velge mellom enten å koble på en ekstra sukkerbitsak (som jeg ikke har) eller ha taklampe i stedet for en av stikkontaktene, så jeg fikk tak i et par lamper jeg hang opp på veggen og brukte stikkontakt til i stedet. Takk for hjelp, dere som faktisk var til hjelp! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå