tacomodo Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 Jeg satte meg fore å montere en lampe i taket i stua. Nå har jeg holdt på litt av og på et par uker, det er ikke bare bare å stå og skru på vinterstid i mørket med mobilen i kjeften for å få litt lys... I alle fall - Hos meg har jeg fire forskjellige fargede ledninger i koblingsboksen i taket hvor lampa skal henge. Det er gul-og-grønn, blå, brun og sort. Hva er alle disse til? Gul og grønn ser jeg for meg er jord, men de andre? Pluss/minus (kaller det det selv om det er vekselspenning, jeg), og hva er den siste? En annen ting og. I denne boksen i taket er det fire gul-og-grønn som går inn i en slags sukkerbit, fire blå og fire sorte som også går inn i sukkerbitaktige greier. Men, bare en brun? Etter mye om og men kom jeg frem til at jeg måtte koble brun og sort til lampa for at den skulle fungere. Problemet er bare at den sorte måtte jeg klippe vekk fra sukkerbitsaken og nå fungerer ingen andre stikkontakter i leiligheten(!). Noen som kan gjøre meg litt klokere? Og ja, jeg vet man skal la elektriker gjøre det osv, men jeg tar sjansen. Lenke til kommentar
Footy Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 sorry, men Siden du er såpass uvitende, ring elektriker... Du har også koblet feil... Lenke til kommentar
tacomodo Skrevet 8. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2009 (endret) Fabelaktig svar, takker. Tror jeg har snevret meg litt inn nå. Kan noen se på tegningen min og se om det ser riktig ut, og kanskje si meg hva den siste brune ledningen er? Edit: Alt dette er på samme sikring Endret 8. desember 2009 av tacomodo Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 dette har du ikke lov til å gjøre selv! ring en elektriker Lenke til kommentar
monsenroger Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 Ikke vær hobbyelektriker: Hva kan jeg gjøre selv? I egne elektriske anlegg og med eget elektrisk utstyr er det lite du som ikke-faglært kan gjøre selv, men her er noen ting du tross alt har lov å ta deg til: * Skifte dekselet for koblingsbokser, brytere og stikkontakter, men ikke selve den veggfaste delen. * Montere og skifte varmeovner dersom de har bevegelig ledning og støpsel. * Koble eller skifte topolede støpsler i bevegelig ledning til og med 25 A, med og uten jording. * Koble til eller skifte topolede skjøtekontakter, apparatkontakter og montere ledningsbrytere. * Koble til lampetter, bordlamper etc. med bevegelig ledning og montere ledningsbrytere. * Koble til og skifte lamper som henger i takkrok eller lignende, tilkoblet med støpsel/stikkontakt, kronklemme eller ”sukkerbit”, dersom ikke lampene er å betrakte som en del av den faste installasjonen. Det må være strekkavlastning på selve ledningen slik at ledningene ikke belastes fysisk. Lenke til kommentar
Captn Jack Yarr'ow ! Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 Du burde faktisk høre på folka, en trikker fikser dette på under et kvarter om han ikke er altfor grisk. Gjør du noe feil og det begynner og brenne vil det være ditt ansvar og uten den dokumentasjonen får du ingen forsikkring på huset Lenke til kommentar
tacomodo Skrevet 8. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2009 * Koble til og skifte lamper som henger i takkrok eller lignende, tilkoblet med støpsel/stikkontakt, kronklemme eller ”sukkerbit”, dersom ikke lampene er å betrakte som en del av den faste installasjonen. Det må være strekkavlastning på selve ledningen slik at ledningene ikke belastes fysisk. Er det ikke akkurat dette jeg prøver på, om jeg forstår setningen rett? Skal bare montere en lampe i taket og må finne ut av sukkerbitene. Jeg måtte til slutt gi opp, det viser seg å være fem sorte oppi der, og jeg klarte ikke finne sukkerbit med mer enn fem "slots" så jeg får ikke en til selve lampa. Ser ikke helt hva det er dere skriket så fælt for. Jeg skal bare montere en lampe, hallo. Hva er det som skal begynne å brenne oppi betongtaket mitt a? Skru av sikringen, skru fast to ledninger, skru på sikringen - voila. Er ikke verdens vanskeligste oppgave. 1 Lenke til kommentar
Footy Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 Hva som kan begynne å brenne... Vel, ikke for å drive skremselspropaganda, men du kan begynne å brenne.. Hva er det som egentlig sikrer deg at det ikke er noen spenning der? Lenke til kommentar
tacomodo Skrevet 8. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2009 (endret) Hva som kan begynne å brenne... Vel, ikke for å drive skremselspropaganda, men du kan begynne å brenne..Hva er det som egentlig sikrer deg at det ikke er noen spenning der? Bare så det er sagt - det er ikke noe høyspentmast det her, det er 230V i leiligheten min. Det som sikrer meg er en ganske smekker sikring ute i oppgangen. Edit: Dette er håpløst, om dere ikke vet hvorfor jeg har så mange ledningsfarger så greit nok. Advarsler har det vært nok av nå. Endret 8. desember 2009 av tacomodo Lenke til kommentar
Captn Jack Yarr'ow ! Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 Koble sammen lederne, altså de like fargene, svart på svart etc. Driit i den brune lederen. Om jeg skjønte skjemaet ditt Lenke til kommentar
Footy Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 Hva som kan begynne å brenne... Vel, ikke for å drive skremselspropaganda, men du kan begynne å brenne..Hva er det som egentlig sikrer deg at det ikke er noen spenning der? Bare så det er sagt - det er ikke noe høyspentmast det her, det er 230V i leiligheten min. Det som sikrer meg er en ganske smekker sikring ute i oppgangen. Edit: Dette er håpløst, om dere ikke vet hvorfor jeg har så mange ledningsfarger så greit nok. Advarsler har det vært nok av nå. Sånn jeg da har forstått det så har du ingenting som bekrefter at det er strømløst.. Det er flere ting som gjør at det fortsatt kan være spenning i den takboksen, f.eks en enkel jordfeil hos en av dine naboer sørger fort for 130V i boksen... om du tror 130v ikke kan være dødlig tar du veldig veldig feil.. Lenke til kommentar
Captn Jack Yarr'ow ! Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 Fått både jordfeil og 230V i meg optill flere ganger og jeg kan si med engang at det ikke er noe gøy om du står oppå en høy stige under taket når dette skjer... Lenke til kommentar
grovetussen Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 Når du har såpass lite peiling vil jeg ikke fortelle hvordan du gjør dette, du har ingenting i en koblingsboks å gjøre. Du kan koble lampe til når det er lokk på takboksen, ikke rote inne i selve boksen. Lenke til kommentar
kenzky Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 Jeg satte meg fore å montere en lampe i taket i stua. Nå har jeg holdt på litt av og på et par uker, det er ikke bare bare å stå og skru på vinterstid i mørket med mobilen i kjeften for å få litt lys... I alle fall - Hos meg har jeg fire forskjellige fargede ledninger i koblingsboksen i taket hvor lampa skal henge. Det er gul-og-grønn, blå, brun og sort. Hva er alle disse til? Gul og grønn ser jeg for meg er jord, men de andre? Pluss/minus (kaller det det selv om det er vekselspenning, jeg), og hva er den siste? En annen ting og. I denne boksen i taket er det fire gul-og-grønn som går inn i en slags sukkerbit, fire blå og fire sorte som også går inn i sukkerbitaktige greier. Men, bare en brun? Etter mye om og men kom jeg frem til at jeg måtte koble brun og sort til lampa for at den skulle fungere. Problemet er bare at den sorte måtte jeg klippe vekk fra sukkerbitsaken og nå fungerer ingen andre stikkontakter i leiligheten(!). Noen som kan gjøre meg litt klokere? Og ja, jeg vet man skal la elektriker gjøre det osv, men jeg tar sjansen. Tipper dette huset ikke er helt nytt og at tilførselen messt sannsynlig kommer til takpunktet. Gul grønn er garantert jord. Blå er nulleder, og Svart er fase. Svart, Blå og Gulgrønn går nok ned til lysbryteren, så kommer den brune opp igjen med bryteren tilkoblet. Så du skal koble lampa til den Blå og Brune. Kobler du lampen på svart og blå så skal lampen lyse hele tiden selv om du slår av og på bryteren. Så den svarte ledningen du klippet av isted er sikkert tilførselen fra sikringsskapet eller et annet rom. Så den må du nok bare koble til igjen. Dette TROR jeg, er ikke noe elektriker, men forstår det meste som er elektrisk :-P Jeg fraskriver meg alt ansvar ved eventuell brann.. Hadde jeg værrt deg hadde jeg kontaktet en elektriker siden du er så usikker som du er. Lenke til kommentar
Grix Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 Lampen skal kobles til den brune og svarte ledningen, som er L1 og L2. Den blå er en tredje ledning, som er enten L1 eller L2 som mest sannsynlig har vært brukt til noe annet. Lenke til kommentar
Magronmhr Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 Spenning som anses som dødelig er 50 volt og oppover. Så 130 V er slettes ikke ufarlig hvis du er uheldig. For eksempel fra hånd til hånd (gjennom hjerteregionen). Lenke til kommentar
tacomodo Skrevet 8. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2009 Jeg satte meg fore å montere en lampe i taket i stua. Nå har jeg holdt på litt av og på et par uker, det er ikke bare bare å stå og skru på vinterstid i mørket med mobilen i kjeften for å få litt lys... I alle fall - Hos meg har jeg fire forskjellige fargede ledninger i koblingsboksen i taket hvor lampa skal henge. Det er gul-og-grønn, blå, brun og sort. Hva er alle disse til? Gul og grønn ser jeg for meg er jord, men de andre? Pluss/minus (kaller det det selv om det er vekselspenning, jeg), og hva er den siste? En annen ting og. I denne boksen i taket er det fire gul-og-grønn som går inn i en slags sukkerbit, fire blå og fire sorte som også går inn i sukkerbitaktige greier. Men, bare en brun? Etter mye om og men kom jeg frem til at jeg måtte koble brun og sort til lampa for at den skulle fungere. Problemet er bare at den sorte måtte jeg klippe vekk fra sukkerbitsaken og nå fungerer ingen andre stikkontakter i leiligheten(!). Noen som kan gjøre meg litt klokere? Og ja, jeg vet man skal la elektriker gjøre det osv, men jeg tar sjansen. Tipper dette huset ikke er helt nytt og at tilførselen messt sannsynlig kommer til takpunktet. Gul grønn er garantert jord. Blå er nulleder, og Svart er fase. Svart, Blå og Gulgrønn går nok ned til lysbryteren, så kommer den brune opp igjen med bryteren tilkoblet. Så du skal koble lampa til den Blå og Brune. Kobler du lampen på svart og blå så skal lampen lyse hele tiden selv om du slår av og på bryteren. Så den svarte ledningen du klippet av isted er sikkert tilførselen fra sikringsskapet eller et annet rom. Så den må du nok bare koble til igjen. Dette TROR jeg, er ikke noe elektriker, men forstår det meste som er elektrisk :-P Jeg fraskriver meg alt ansvar ved eventuell brann.. Hadde jeg værrt deg hadde jeg kontaktet en elektriker siden du er så usikker som du er. Ah såklart. Dette høres veldig riktig ut! Hjertelig takk! Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 dette har du ikke lov til å gjøre selv! ring en elektriker Kunne ikke vært mere enig. Støtt opp om ditt lokale næringsliv og få en fagmann til å utføre jobben. Hjemmemekk på elanlegget er nei nei!! Lenke til kommentar
SML Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 1: Ring en elektriker, brenner huset ned har du driti deg ut! 2: 230 volt kan være dødelig, Dødelig grense er 50V og 30 mA Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå