Vod kaNockers Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 (endret) Da har jeg endelig fått studielån og solgt mesteparten av forrige generasjon med min hardware, så det er på tide med en ny runde med fersk hardware og overklokking. En tysk medstudent skyldte meg penger, og jeg ba han å kjøpe meg 2 DFI hovedkort som tilbakebetaling når han dro hjem til Tyskland. Det tok sin tid, men nå har han kommet tilbake med Lanparty BI 785G-M35 og en DFI P55 kort, i tilleg til alt annet hardware jeg har fått i posten i løpet av november. Jeg har alltid vært en tilhenger av DFI sine hovedkort, både på grunn av utseende og BIOS. Tanken er da å se hva jeg får med dette hardware på luft, for så å ta en runde med tørris LN2 strekker ikke pengene til ennå. Produkt spec. LANPARTY BI 785G-M35 CPU * AMD® Phenom™ II processor * AMD OverDrive provides tuning options using the new “Advanced Clock Calibration” overclocking feature. * Socket 938 AM3+ 45nm FSB/QPI/HT * HyperTransport 3.0 (5200MT/s) Chipset * AMD chipset - Northbridge: AMD 785G - Southbridge: AMD SB710 System Memory * Four 240-pin DDR3 DIMM sockets * Supports DDR3 1600(O.C.)/1333/1066/800 MHz * Dual channel (128-bit wide) memory interface * Supports non-ECC unbuffered DIMMs * Supports up to 16GB system memory * 128MB DDR3 Sideport memory Expansion Slots * 1 PCI Express (Gen 2) x16 slot * 1 PCI Express x1 slot * 2 PCI slots BIOS * Award BIOS * CMOS Reloaded * 8Mbit SPI Flash ROM Graphics * Integrated ATI Radeon™ HD 4200 graphics core * Onboard graphics interface - HDMI port for both digital audio and video HD display - DVI-I port for digital LCD display (DVI-D signal only) * Microsoft® DirectX 10.1 * CrossFireX™ (Hybrid Graphics) technology combines the onboard GPU and a discrete PCIE graphics card * Onboard Performance cache for added performance Audio * Realtek ALC885 High Definition audio CODEC * 8-channel audio output * DAC SNR/ADC SNR of 106dB/101dB * Full-rate lossless content protection technology * Optical S/PDIF-out and coaxial RCA S/PDIF-out interfaces LAN * JMicron JMC250 PCIE Gigabit LAN controllers * Fully compliant to IEEE 802.3 (10BASE-T), 802.3u (100BASE-TX) and 802.3ab (1000BASE-T) standards Serial ATA * Supports up to 6 SATA devices * SATA speed up to 3Gb/s * RAID 0, RAID 1 and RAID 0+1 IDE * One IDE connector allows connecting up to two UltraDMA 133Mbps hard drives Rear Panel I/O Ports * 1 mini-DIN-6 PS/2 mouse port * 1 mini-DIN-6 PS/2 keyboard port * 1 HDMI-out port * 1 coaxial RCA S/PDIF-out port * 1 optical S/PDIF-out port * 1 VGA port * 1 DVI-I port (DVI-D signal only) * 4 USB 2.0/1.1 ports * 1 RJ45 LAN port * Center/subwoofer, rear R/L and side R/L jacks * Line-in, line-out (front R/L) and mic-in jacks Internal I/O * 4 connectors for 8 additional external USB 2.0 ports * 1 connector for an external COM port * 1 front audio connector * 1 S/PDIF connector * 6 Serial ATA connectors * 1 40-pin IDE connector * 1 floppy connector * 1 24-pin ATX power connector * 1 8-pin 12V power connector * 1 front panel connector * 1 download flash BIOS connector * 6 fan connectors Power Management * ACPI and OS Directed Power Management * ACPI STR (Suspend to RAM) function * Wake-On-PS/2 Keyboard/Mouse * Wake-On-USB Keyboard/Mouse * Wake-On-Ring * Wake-On-LAN * RTC timer to power-on the system * AC power failure recovery Hardware Monitor * Monitors CPU/system/chipset temperature * Monitors 12V/5V/3.3V/Vcore/Vbat/5Vsb/Vdimm/Vchip voltages * Monitors the speed of the cooling fans * CPU Overheat Protection function monitors CPU temperature during system boot-up PCB * microATX form factor * 24.5cm (9.64”) x 24.5cm (9.64”) Så hardware brukt i AMD prosjektet er: Lanparty BI 785G-M35 Phenom2 965BE rev.C3 avkjølt med Noctua NH-U12P + Arctic Silver 5 kjølepasta G.Skill Ripjaw 2000MHz CL9 2x2GB (designed for LGA1156 står det på pakken) Corsair HX1000W psu OCZ SSD Vertex Turbo 30GB Windows 7 Enterprise prøveversjon (hadde litt problemmer med aktiveringen pga feil dato) Her er noen bilder av systemmet Har ikke lest bruksanvisningen for Noctua så nøye, men det ser ut som at det er bare en vei jeg kan ha den kjøleren, da blir det litt trangt når man skal inn og ut med forskjellig minne, spesielt hvis minnet har litt høye heatsinks. Foreløpig har jeg da bare en max cpu-z bilde, fordi alle andre screenshots er på den stasjonære hjemme og kommer senere. Mine Phenom valideringer har aldri vært godkjent av cpu-z, vet ikke hvorfor, men det er flere som har det problemmet. Må si Phenom har forbedret seg siden 940BE jeg hadde før P.S: på grunn av eksamener har jeg ikke tid til å leke med P55 kortet ennå, men det kommer, det lover jeg Endret 10. desember 2009 av Vod kaNockers Lenke til kommentar
samye83 Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 4.5ghz på luft er jo bra på luft:D Neste gang blir det vel tørris, også flytende nitrogen, og tilslutt, flytende helium muahhahaha. Lenke til kommentar
Giallorossi Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 Jeg er mest spent på disse Ripjaws brikkene (Oh Yeah, jeg har forvekslet en bokstav inne i det navnet tidligere ). Når kommer du igang med Dfi P55? Lenke til kommentar
Vod kaNockers Skrevet 8. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2009 (endret) Jeg har etterpå åpnet en vindu når det var minus 5 ute og fikk et suicide shot på 4,7GHz, men blåskjerm like etter gjorde at jeg fikk en korrupt cpu-z dumpfil 4,5GHz var ikke så mye stress Jeg har eksamen i morgen, og bursdagsfeiring i helgen. Satser på neste uke før neste eksamen å sette opp P55 kortet. Endret 8. desember 2009 av Vod kaNockers Lenke til kommentar
Vod kaNockers Skrevet 9. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2009 Kom hjem sent i går, men her er screenshots av hva jeg fikk til med Blood Iron hovedkortet: Her er 13 timer med prime på 4GHz stabilt, kan også gå opp i hastighet litt sikkert, eller ned med spenning, skal prøve. Så Super Pi 1M Og Super Pi 32M Prøvde også å kjøre 3DMark Vantage på innebygde grafikken, men fikk noe driver feil. Skal forsøke med 3Dmark06 istedenfor. Hadde eksamen i dag, og har en fri dag i morgen som jeg skal bruke til noe mer overklokking. Lenke til kommentar
Giallorossi Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Gode resultater, men nå skal ikke du nøye deg med luftklokking Blood Iron-kortet virker som et perfekt Htpc-kort ihvertfall, hvor langt ned går det an å justere CPU-volten? Lenke til kommentar
Vod kaNockers Skrevet 9. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2009 Gode resultater, men nå skal ikke du nøye deg med luftklokking Blood Iron-kortet virker som et perfekt Htpc-kort ihvertfall, hvor langt ned går det an å justere CPU-volten? Spørs, hvilke hastighet vil du ende opp med? Fortell meg hva du vil at jeg skal prøve Lenke til kommentar
Giallorossi Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 Nei, lurte bare på hva den laveste innstillingen Hovedkortet tillater å stille den (Volten) ned på? Forøvrig hadde det vært kjekt å se hvor mye du kan undervolte 965'n din (På stock hastighet) Lenke til kommentar
007CD Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 Begynte først å fundere på hvem faen Vod kaNockers var for slags type... En konkurrent til den tidligere Prostoman? Kjekt å finne ut at det var samme fyr i allefall. Har selv tittet på DFI men spørs om valget faller på GENE til slutt for ett mindre X58, den ekstra SATA porten på en separat kontroller frister, for ellers må jeg kjøre uten IDE CD-ROMen. Lenke til kommentar
Vod kaNockers Skrevet 10. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2009 (endret) Begynte først å fundere på hvem faen Vod kaNockers var for slags type... En konkurrent til den tidligere Prostoman?Kjekt å finne ut at det var samme fyr i allefall. Ja, ser litt mye på Two and a Half Men i det siste, så endret nicket til noe mer spennende. Har funnet en gammel harddisk med W7 Ultimate RC jeg brukte på Phenom 2 940BE jeg hadde, og koblet den til DK P55 systemmet, og gikk rett inn med overklokket system uten stress se bilde under Et bilde av hovedkortet (mange flere kommer) Er en del forbedringer på dette hovedkortet her i forhold til tidligere DK hovedkort fra DFI, me like Edit: jobber nå med å fikse en ren W7 installasjon for å ha det ordentlig uten noe krøll med drivere. Endret 10. desember 2009 av Vod kaNockers Lenke til kommentar
Giallorossi Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 Da har jeg også bestilt et vist DFI-kort selv (Hysj!). Synd du har i7 860'n, da jeg kun skal kjøre i5 750 Er den klokken 24/7-stabil (4 Ghz + 1.23 V)? Lenke til kommentar
Vod kaNockers Skrevet 10. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2009 Den var stabil nokk til å kjøre SPi 32M Men når jeg kjører prime95, feiler en av kjernene hele tiden. Jeg er oppe i 1,31V, og fortsatt feilet en tråd av 8 tråder. Jeg er sikker på at hvis jeg slår av den hyperthreading vil jeg klare meg 24/7 på lavere spenning. Lenke til kommentar
Giallorossi Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 Regner med at NB og VTT volten er respektable? Lenke til kommentar
Vod kaNockers Skrevet 10. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2009 Regner med at NB og VTT volten er respektable? NB var på 1,05 hele tiden, satt den opp til 1,35 og tror det hjalp på minnestabilitet. Øver til eksamen hos en kompis nå, men nettopp sett i etasjen under at prime har kjørt stabilt i en time nå med minne på 2100 9-9-9-24 Ripjew minne ser bra ut. VTT er på 1,34 eller noe. Ser også at andre må ha 1,35V på cpuen for å være stabilt på 4GHz, så jeg skal teste det senere. Også hadde 220 på FSB (DFI har faktisk FSB istedenfor BCLK i bios) sålangt. Håper jeg kan finne ut hvordan jeg kan gå høyere. Lenke til kommentar
Vod kaNockers Skrevet 21. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2009 Ja, da fikk jeg lekt med DK P55 i helgen, og her er hva jeg fikk til så langt: Jeg har funnet ut at Ripjaw minnet kan kjøre stabilt på 2100MHz 9-9-9-1T 9timer prime stabilt Så har jeg åpnet vinduet mitt når det var -10 ute og gikk for høyere spenning og tilsvarende høyere frekvenser på cpuen 4550MHz og SPi 1M på under 10 sekunder Og høyeste cpu-z frekvens på 4593MHz Prøvde også litt cinebench og tror faktisk jeg aldri hatt en så høy score her, selv med min i7 920, men her er minner klokket høyere da, har sikkert en del å si Noen som vil at jeg skal teste noe eller? Akkurat nå har jeg funnet ut hvordan jeg kan ha samme og stabil vcore både under idle og load (innstilling i BIOS) og det å kjøre 19x211= 4GHz har blitt mer stabilt nå, prøver å prime på 1,31Volt. Lenke til kommentar
Vod kaNockers Skrevet 8. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2010 jeg la ut screenies av tester av MI P55-T36 i tråden under for de som er interessert: https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=14987487 Lenke til kommentar
Vod kaNockers Skrevet 23. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2010 (endret) Jeg hadde litt tid og litt tørris jeg var heldig å få gratis, så jeg benchet litt 965BE med DFI 785G. Det var nokk til å ta maks cpu-z validering og en runde med SuperPi 1M. Først bilder av hardwaren Klarte å validere 5500MHz i CPU-Z SuperPi 1M med alle kjerner aktivert på nesten 13 sekunder og SuperPi 1M med en kjerne aktivert på under 13 sekunder Hurra for C3 silicon, på C2 940BE med en DFI 790FXB fikk jeg maks cpuz med tørris på 4944MHz http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=566588 Kan ikke dere som bruker tørris til vanlig si om dere synes det er bra resultater? Hadde desverre ikke mer tørris for å ta flere benchmarks Endret 23. januar 2010 av Vod kaNockers Lenke til kommentar
Giallorossi Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 (endret) *Et stk dum kommentar fjernet* Fantastiske resultater. Endret 23. januar 2010 av Giallorossi Lenke til kommentar
Vod kaNockers Skrevet 23. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2010 *Et stk dum kommentar fjernet* Fantastiske resultater. Hehe, takk. Hvor kan vi følge med på det pc prosjektet du holder på med nå foresten? Lenke til kommentar
Giallorossi Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 Hvor kan vi følge med på det pc prosjektet du holder på med nå foresten? Orket ikke lage en logg, men legger ut noen bilder av lakkeringen når det er feridg (I DFI tråden). Skal prøve å ta så mange bilder som mulig selv med et elendig Casio-digitalkamera Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå