Bolson Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 @bad__ip: Ser ingen grunn til å rippe det oppsettet. Det er da helt kurant. At jeg hadde valgt en annen PSU (faktisk det eneste jeg hadde endret på), går på mine svært spesifikke preferanser akkurat her. Crosshair Formula er også et bra hovedkort, særlig om man vil ha en noe bedre lydløsning enn på de fleste andre hovedkort. @Word: To ting du bør se på: 1. X4 965 BE CPU-en bør byttes ut med 125 Watts varianten, dvs C3 revisjonen. Den klokker også bedre. 2. Du spare noen kroner med å velge Crucial DDR3 BallistiX 1600MHz 4GB CL8. Dette er minne med like bra spesifikasjoner som det du har valgt, men koster nesten 300 kr mindre for et 4 GiB sett. Lenke til kommentar
bad__ip Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 @Bolson: Ja, kan huske at du er sær da det gjelder PSU, en kompis har kjøpt Chieftech Super Series 750W nå, så får se hvor bra den holder. Man sparer jo endel kroner i fht. Corsair HX750. Lenke til kommentar
Word Skrevet 26. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2010 @bad__ip: Ser ingen grunn til å rippe det oppsettet. Det er da helt kurant. At jeg hadde valgt en annen PSU (faktisk det eneste jeg hadde endret på), går på mine svært spesifikke preferanser akkurat her. Crosshair Formula er også et bra hovedkort, særlig om man vil ha en noe bedre lydløsning enn på de fleste andre hovedkort. @Word: To ting du bør se på: 1. X4 965 BE CPU-en bør byttes ut med 125 Watts varianten, dvs C3 revisjonen. Den klokker også bedre. 2. Du spare noen kroner med å velge Crucial DDR3 BallistiX 1600MHz 4GB CL8. Dette er minne med like bra spesifikasjoner som det du har valgt, men koster nesten 300 kr mindre for et 4 GiB sett. Takker! Da blir oppsettet slik: Prosessor: AMD Phenom II X4 965 Black Edition 125W Black Edition - 1499 kr Komplett HK: Gigabyte GA-790FXTA-UD5 - 1379 kr komplett Ram: Crucial DDR3 BallistiX 1600MHz 4GB CL8- 2*969 kr Komplett GPU: XFX Radeon HD 5870 1GB GDDR5 - 3200 kr Komplett PSU: Corsair HX 750W PSU - 1268 kr Komplett HDD: Spinpoint f3 1tb - 663 kr Amentio SSD: Intel X25-M 80 GB SSD Gen 2 - 1745 kr Komplett Kabinett: Cooler Master HAF 932 Big Tower Sort - 1249 kr Komplett Operativsystem: Microsoft Windows 7 Home Premium OEM - 969 kr MPX Sum: 13 910 kr Virker de andre komponentene også fornuftig nå? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Ja, jeg mener dette er et bra oppsett. Du har meget gode komponenter på områder som har virkelig lang levetid, dvs PSU, kabinett, SSD, harddisk. Minne vil også trolig ha akseptabel levetid, vi har ennå ikke hørt mer om DDR4 enn at det kommer trolig i 2012. Vi må regne et par år i tillegg før det blir "vanlig" og erstatter DDR3. Derfor vil en oppgradering om f.eks 2 år trolig ikke koste allverden, da maksimalt hovedkort, CPU og GPU vil være nødvendig å skifte ut for 2 - 3 års lengre levetid. 8 GiB minne vil også holde lenge. Personlig synes jeg det er meget bra, da vi vet at 2011 vil bringe Sandy Brigde og Bulldoser. Lenke til kommentar
Word Skrevet 26. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2010 Ja, jeg mener dette er et bra oppsett. Du har meget gode komponenter på områder som har virkelig lang levetid, dvs PSU, kabinett, SSD, harddisk. Minne vil også trolig ha akseptabel levetid, vi har ennå ikke hørt mer om DDR4 enn at det kommer trolig i 2012. Vi må regne et par år i tillegg før det blir "vanlig" og erstatter DDR3. Derfor vil en oppgradering om f.eks 2 år trolig ikke koste allverden, da maksimalt hovedkort, CPU og GPU vil være nødvendig å skifte ut for 2 - 3 års lengre levetid. 8 GiB minne vil også holde lenge. Personlig synes jeg det er meget bra, da vi vet at 2011 vil bringe Sandy Brigde og Bulldoser. Glimrende! Da går jeg for bestilling av disse komponentene. Skal bygge maskin for første gang. Er det noe jeg bør være oppmerksom på under bygging av dette oppsettet? Lenke til kommentar
bad__ip Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Enig i det oppsettet. Men liker ikke HAF 932 Lenke til kommentar
Word Skrevet 26. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2010 Enig i det oppsettet. Men liker ikke HAF 932 Utseende? Eller noe teknisk? Lenke til kommentar
bad__ip Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Kun utseende Så ikke noe du trenger å uroe deg for, utenom utseende er det ett flott kabinett. Lenke til kommentar
Word Skrevet 26. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2010 Ja, jeg mener dette er et bra oppsett. Du har meget gode komponenter på områder som har virkelig lang levetid, dvs PSU, kabinett, SSD, harddisk. Minne vil også trolig ha akseptabel levetid, vi har ennå ikke hørt mer om DDR4 enn at det kommer trolig i 2012. Vi må regne et par år i tillegg før det blir "vanlig" og erstatter DDR3. Derfor vil en oppgradering om f.eks 2 år trolig ikke koste allverden, da maksimalt hovedkort, CPU og GPU vil være nødvendig å skifte ut for 2 - 3 års lengre levetid. 8 GiB minne vil også holde lenge. Personlig synes jeg det er meget bra, da vi vet at 2011 vil bringe Sandy Brigde og Bulldoser. Leser dette fra en test fra hardware.no: http://www.hardware.no/artikler/intel_x25-m_80_gb_/66161/7 "En slik SSD med en størrelse på 2,5 tommer er svært anvendelig. Den kan brukes i de aller fleste bærbare datamaskiner og med en passende adapter passer den også i vanlige stasjonære modeller. Hadde vi hatt mulighet til å få en slik godsak i en bærbar hadde vi ikke lurt lenge, inn med SSD-en fra Intel!" Vil det si at jeg trenger en adapter i tillegg? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Du kan kjøpe med en slik brakett for 2,5'' SSD. Koster ikke akkurat mye. Men da en SSD ikke har bevegelige deler, så klarer du deg sikkert uten. Lenke til kommentar
Kaymeerah Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Er det noe jeg bør være oppmerksom på under bygging av dette oppsettet? Ikke kutt deg selv på en pinn, eller heatsink.. gjør det hver gang -_- Det ender som oftest opp med å få ut hovedkortet igjen og få vekk blodet Lenke til kommentar
Word Skrevet 28. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2010 Er det noe jeg bør være oppmerksom på under bygging av dette oppsettet? Ikke kutt deg selv på en pinn, eller heatsink.. gjør det hver gang -_- Det ender som oftest opp med å få ut hovedkortet igjen og få vekk blodet Hehe, takk for tipset! Leser en del brukererfaringer om at Amentio leverer sent. Ser at Komplett har sendt pakken og at den ankommer på lørdag. Dersom jeg får pakken fra Komplett før jeg får den fra Amentio, kan jeg da installere operativsystemet på SSD disken og bruke maskinen uten disken som er bestillt fra Amentio? Lenke til kommentar
Word Skrevet 28. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2010 Ja! Hehe, takk! Vet det var litt "noob" spm:) Lenke til kommentar
Word Skrevet 30. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2010 (endret) Nå har alle delene fra komplett ankommet og jeg har montert maskinen (brukte guiden til hardware.no). Problemet oppstår når jeg skal starte den for første gang. Klarer ikke starte den med "på-knappen" på HAF932. Trykker derfor på "på-knappen" på hovedkortet. Det kommer da en hvinende lyd. Noen som har erfaring med dette? Endret 30. januar 2010 av Word Lenke til kommentar
Osse Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 (endret) Her har du nok feilmotert kablene som skal til frontpanel, guiden på hw er grei nok men følg brukermanualen, den er god. Side 27 i manualen står hvordan frontpanelkontaker skal monteres. Les godt igjenom manualen, den forklarer punkt for punkt hva du skal gjøre. Det er absolutt å anbefale, jeg så såvidt gjennom manualen nå, og det er enkelt steg for steg forklart. Endret 30. januar 2010 av Osse Lenke til kommentar
Word Skrevet 30. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2010 Her har du nok feilmotert kablene som skal til frontpanel, guiden på hw er grei nok men følg brukermanualen, den er god. Side 27 i manualen står hvordan frontpanelkontaker skal monteres. Les godt igjenom manualen, den forklarer punkt for punkt hva du skal gjøre. Det er absolutt å anbefale, jeg så såvidt gjennom manualen nå, og det er enkelt steg for steg forklart. Takker for svar! Fikset frontpanelkontakter nå, og kunne da starte maskinen med "på-knappen". Har dessverre fortsatt problem med at maskinen lager en hvinende lyd. Lenke til kommentar
Word Skrevet 30. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2010 Her har du nok feilmotert kablene som skal til frontpanel, guiden på hw er grei nok men følg brukermanualen, den er god. Side 27 i manualen står hvordan frontpanelkontaker skal monteres. Les godt igjenom manualen, den forklarer punkt for punkt hva du skal gjøre. Det er absolutt å anbefale, jeg så såvidt gjennom manualen nå, og det er enkelt steg for steg forklart. Takker for svar! Fikset frontpanelkontakter nå, og kunne da starte maskinen med "på-knappen". Har dessverre fortsatt problem med at maskinen lager en hvinende lyd. Er en rød kabel fra HAF932 som ikke går noe sted. Har satt opp viftene som følger: Vifte på topp mot pwr_fan, vifte bak mot NB_fan, vifte foran mot sys_fan2. Lenke til kommentar
Osse Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 Her må du finne ut hva og hvilken del som lager lyden. Enkel feilsøking 1 - kople fra alle kabinettvifter, er hvinelyden der enne så er det -skjermkortet - Mest sansynlige synder. -cpu vifta -psu vifta I værste fall kan det være HDD, men da er det feil på den. Radeon 5970 er ikke et stille kort, går viften her for fullt, vil det bråke. Men isoler hvilken del som skaper lyden. Det er også slik at ved oppstart så spinner en del vifter opp for fullt, for så roe seg ned. Lenke til kommentar
Word Skrevet 30. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2010 (endret) Her må du finne ut hva og hvilken del som lager lyden. Enkel feilsøking 1 - kople fra alle kabinettvifter, er hvinelyden der enne så er det -skjermkortet - Mest sansynlige synder. -cpu vifta -psu vifta I værste fall kan det være HDD, men da er det feil på den. Radeon 5970 er ikke et stille kort, går viften her for fullt, vil det bråke. Men isoler hvilken del som skaper lyden. Det er også slik at ved oppstart så spinner en del vifter opp for fullt, for så roe seg ned. Testet det. Høres ut som det er skjermkortet. (Er et radeon 5870) Lager en ekstrem høyfrekvent lyd, og får ikke noe bilde på skjermen. Noen som aner hva som er galt? Har koblet til strømforsyning i siden på kortet. Endret 30. januar 2010 av Word Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå