Gå til innhold

Kalibrere skjerm skriver

Anbefalte innlegg

Hei,

relativt ny på dette her og er ute etter en "tutorial" på hvordan man ideelt setter opp skjerm & skriver for å gjengi best mulige farger ved redigering & senere utskrift (via Photoshop / Elements)

Jeg har lest litt rundt på forumet og det ligger jo mye informasjon men så vidt jeg kan se / lese rimelig uryddig - litt her & der - kanskje noen med erfaring kunne påta seg å lage en "allround" sticky tråd om dette emnet med en slags "tutorial" for HELE prosessen og ikke bare skjerm eller bare skriver eller bare litt av hvert ?

Utstyr jeg har i bruk er EOS 7D - Rask PC - Photoshop Elements 8 - Spyder 2 Express - HP Photosmart skriver.

Håpefull nybegynner...... :blush:

Endret av grunert
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er flere viktige sted involvert her. Jeg kan ikke gi deg en step-by-step, men forhåpentligvis finner du noen gode tips.

Fargerom

Det er viktig at du bruker samme/rett fargerom gjennom hele prosessen. For utskrift er adobeRGB ofte best å bruke. Pass på at dette er stilt inn på kamera, at du bruker dette fargerommet når du konverterer RAW filen, og at dette er gjeldende fargerom i PSElements.

Kalibrering av skjerm

Det er meget viktig at skjermen er korrekt kalibrert. Da du har en Spyder, har du nok allerede gjort dette.

Har du en ekstern skjerm, eller bruker du laptop? Vanlige laptoper er ofte dårlig egnet til kritisk redigering/retusjering da de ikke viser nok av Adobe RGB fargerommet. For å rette på dette, må du kjøpe deg en skjerm beregnet på fotoarbeid. Disse skjermene vil vise flere av fargene du jobber med, og det du ser på skjermen vil matche bedre det du skriver ut.

Eksempler på skjermer:

Eizo ColorEdge CG222W 22" - viser 93% av Adobe RGB

Eizo ColorEdge CG301WK 30" - viser 97% av Adobe RGB

Gode skjermer er ikke gratis.

Kalibrering av skriver (for de virkelig hard-core utskriftene)

Dette steget er ikke nødvendig for de fleste.

For å få en så god match mellom utskrift og skjerm som overhodet mulig, er det også nødvendig å kalibrere skiveren.

Da kan du f.eks. bruke denne:

X-Rite ColorMunki Photo

Jeg vil hevde at 90% av feilene i denne kategorien er software feil. Feil fargerom, feil skriverinnstilling (valg av papir osv.) og feil kalibrering.

Lykke til

Lenke til kommentar

Det er ingen lett oppgave det du ber om. Mye av grunnen fordi det er forskjellig arbeidsflyt for hvilket kalibreringsverktøy og software du bruker. Det enkleste som kan sies er i allefall følgende.

Skjerm: Det viktigste av alt. Du nevner ikke hvilken skjerm du har og det er umulig å vite om den har fargerom som faktisk viser hele sRGB... og for den del overhodet støtter Adobe RGB (aRGB heretter).

Printer: Det nest viktigste. Du nevner en HP Photosmart. Du ønsker så like utskrifter som mulig på skjerm. Det er nifty nok, men du har helt klart store begrensninger om det er en gjennomsnittlig konsumentskriver med tre fargepatroner og en sort patron.

PC: Rask? Hjelper lite :-)

Kamera: Avhenger kun om du skyter bildene i JPG eller RAW. Fargerommet du setter opp på kameraet gjelder kun for JPG.

Når vi vet mer er det lettere å beskrive en arbeidsflyt og oppsett.

Lenke til kommentar
Det er ingen lett oppgave det du ber om. Mye av grunnen fordi det er forskjellig arbeidsflyt for hvilket kalibreringsverktøy og software du bruker. Det enkleste som kan sies er i allefall følgende.

Skjerm: Det viktigste av alt. Du nevner ikke hvilken skjerm du har og det er umulig å vite om den har fargerom som faktisk viser hele sRGB... og for den del overhodet støtter Adobe RGB (aRGB heretter).

Printer: Det nest viktigste. Du nevner en HP Photosmart. Du ønsker så like utskrifter som mulig på skjerm. Det er nifty nok, men du har helt klart store begrensninger om det er en gjennomsnittlig konsumentskriver med tre fargepatroner og en sort patron.

PC: Rask? Hjelper lite :-)

Kamera: Avhenger kun om du skyter bildene i JPG eller RAW. Fargerommet du setter opp på kameraet gjelder kun for JPG.

Når vi vet mer er det lettere å beskrive en arbeidsflyt og oppsett.

Hei og takk for svar !

PC - ikke bærbar - Windows 7 - raskt skjermkort og iCORE 7 prosessor - 4 Gb ram osv osv....

Skjermen er en 26" Fujitsu Siemens - helt ålbings skjerm - hverken veldig dyr eller veldig billig....ca 1 år gammel

Skriveren er en HP Photosmart 3210 - den har 6 forskjellige blekkpatroner

Jeg skyter forløpig i både JPEG & RAW paralellt....

Og JO - det hjelper med en rask PC - ihvertfall når videofilene i full HD fra 7D skal vises uten alltfor mye hopp & hakk.....

På fargeprofil skal jeg velge sRGB, aRGB eller Fargeprofilen jeg fikk da jeg kalibrert skjermen med SPYDER 2 EXPRESS ?

Flere gode tips ang innstillinger mottas med takk da jeg for øyeblikket synes utskriftene mine blir betydelig mørkere enn på skjermen selv om jeg har krysset av for at "programmet" styrer utskriften i skriverens printer meny....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...