Gå til innhold

[Løst]Root login eller lignende til Fedora 12

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en maskin stående med Fedora 12, og jeg skulle ha lagt inn en del pakker. Dette var glatt seiling med Fedora 9, men jeg tenkte jeg skulle legge inn 12.

Da viste det seg å bli mer problematisk.

Noen som kan hjelpe meg med en løsning som fungerer for å få til root login eller lignende slik at jeg får lov til noe som helst.

Jeg har prøvd ut å endre på endre på fila /etc/pam.d/gdm, men den får jeg ikke lov til å lagre fordi jeg ikke har rettigheter. Jeg tenkte også på å legge meg inn i sudoers-fila, men det har jeg heller ikke rettigheter til.

Jeg har altså ikke rettigheter til å gi meg selv rettighetene jeg trenger for å gi meg rettigheter til det jeg skal gjøre.

Hjelp?

Mvh

SnittLeif

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, selvfølgelig, agvg. Det fungerer jo. Er bare hodet mitt som ikke er helt med på straight forward logikk når det kommer til Linux. :p

Men nå er alt i orden. Etter at jeg brukte su, gikk jeg inn i filene /etc/pam.d/gdm og gdm-password og endra root til test, bare for at root da kunne logge inn.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke problemet her.

Alle (GUI) innstillinger som krever root-tilgang kan velges i menyer fra normal bruker. Du blir da spurt om root-passordet.

I terminalen bruker man "su -" for å logge inn som root.

Jeg kan ikke komme på noen grunner til å ha behov for å skru på full innlogging som root.

Lenke til kommentar
Men den husker det jo i noen minutter. ;)

Gjør du en endring i GUI, og taster inn root-passord, kan du gjøre så mye ugang du vil inntil tilgangen "timer" ut etter 5 min eller så, mener jeg.

Default er 15 minutter med sudo. Dette kan stilles på med timestamp_timeout-verdien i /etc/sudoers. Søk på Google.

I stedet for å bruke full innlogging som root ville jeg heller satt brukeren din til å slippe å taste passord for å bruke sudo. Endel grafiske programmer (f.eks VLC) nekter å kjøre som root. Logg aldri inn i skrivebordsmiljøet som root. Det er bare dumt.

I /etc/sudoers:

dinbruker  ALL=NOPASSWD: ALL

Dette gjør boksen din usikker. Uansett er det liten sannsynlighet for at noe eller noen kommer til å utnytte det.

Endret av oj88
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...