jarlefosen Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 Hei, jeg har et lite prosjekt på skolen hvor jeg tenkte å lage en enkel animasjon som inneholdt en knapp som kan bytte ut hvilke lag som skal bli vist. Jeg har en animasjon hvor jeg har to baller som går bortover en bane helt identisk, men på et punkt skilles de, og da skal bare en av disse fortsette (synlig). Da lurte jeg på om det var mulig å legge til en knapp og skrive noen krusseduller i ActionScript (2) for å kunne bytte mellom ballene, slik at en av den er bortgjemt mens den andre vises og omvendt. Jeg er nokså fersk når det gjelder flash og har mer eller mindre null erfaring med Action Script. Håper noen forstår hva jeg mener Lenke til kommentar
RAD1V Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 lærer du actionscript 2 på skolen? sikker på det ikke er actionscript 3? Lenke til kommentar
jarlefosen Skrevet 8. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2009 Jepp, det er Action Script 2 (to). Dette er et valgfag for oss som ikke vil ha kjemi, går VG2 forresten Alt vi har "lært" i faget er hvordan vi tegner forskjellige figurer i forskjellige layers. Det er helt bak mål! (Kanskje en liten overdrivelse her) Men jeg prøver meg altså på en liten utfordring, som forklart i førsteposten. Vi har aldri lært noe om action script, læreren kan ikke noe med det selv så det er lite hjelp å få av han. Men jeg ble litt interessert, men sliter litt med forståelsen av selve Action Scriptet Bare spør hvis det er uklart hva jeg egentlig mener Lenke til kommentar
maxM Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Actionscript 2 er på vei ut, men vil tro dette burde fungere: Du lager en button, gir den ett instance navn, f.eks. "knapp". De to ballene dine, må også ha instance navn, f.eks. "ball1" og "ball2". Markerer knappen på scnene, trykk alt+F9 og lim inn følgende. on (release) { if(ball1._alpha == 100) { ball1._alpha = 0; ball2._alpha = 100; } else { ball1._alpha = 100; ball2._alpha = 0; } } Siden du ikke kan så mye actionscript enda kan jeg forklare koden. Linje 1: on (release) { Oversatt til norsk står det "Når denne knappen får ett musklikk, og musepekeren går opp", altså release, "så skal dette skje". Etter { kommer da hva som skal skje. Linje 2: if(ball1._alpha == 100) { Oversatt til "om synligheten/alpha verdien til ball1 er 100 så skal følgende skje", det blir linje 3 og 4. Linje 3 og 4: ball1._alpha = 0; & ball2._alpha = 100; "ball1 skal få alphaverdi 0, og ball to skal få alphaverdi 100". Linje 5: } else { Det stod "if" i linje 2, og dermed kan vi skrive "else" også. Det betyr att om "(ball1._alpha == 100)" ikke er sant, så skal det som følger skje, altså linje 6 og 7 som sier det motsatte av 3 og 4. Om du ikke hvet hva instance er, er det noe du gir movieclip og buttons for at de skal kunne forandres/få commandoer fra actionscript. Marker ett movieclip, og se i properties paletten din. Der ser du med en gang hvor du skal skrive inn instance navnet. Lenke til kommentar
jarlefosen Skrevet 9. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2009 WOW! Tusen takk, maxM! Skal prøve dette på mandag (neste IT time) Får forøvrig en vikar som har god erfaring med Flash neste gang, så kunne ha spurt han også. Men tusen takk for god forklaring på hva de forskjellige "setningene" gjorde. Det hjelper litt på forståelsen av action script Er utrolig underholdende å prøve og leke seg med Flash, spesielt dersom jeg får det som jeg vil til slutt! Fikk høre i dag at dersom jeg velger å gå videre til IT2 til neste år, så skulle vi begynne å lære Action Script 3. Vet ikke hva forskjellen er, men går ut i fra at det går ut på det samme bare med flere muligheter og litt annen oppbygging? Velger sannsynligvis dette faget til neste år uansett Lenke til kommentar
maxM Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Det er veldig likt, men har en brattere læringskurve enn AS2. Men når du først kommer over første og andre kneika i læringsprosessen er det en fryd Lykke til! Lenke til kommentar
jarlefosen Skrevet 15. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2009 (endret) Takk en gang til for all hjelp! Fikk det til, brukte en blanding av forslag fra en vikar og ditt forslag, maxM Dette er et enkelt prosjekt som har gått ut på å prøve oss frem i Flash for å finne ut hvilke funksjoner programmet har og hvilke muligheter vi har for å gjennomføre problemstillingene våre. Dersom noen ønsker å se gjennom mitt løsningsforslag, så er fila lagt ved i posten som vedlegg Vennligst legg igjen en kommentar eller to til innleveringen min! Endret 15. desember 2009 av JaffZe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå