Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjelp! internett fra steinalderen!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vi måtte betale 5000,- fra Lyse for å få fiber, så det er bullcrap. Det var for kabel, samt graving av kabel osv. Vet det går mye i dugnad på kabellegginga her

Sjekket lokale priser igjen, og det er 5 000 uten at man gjør noe selv - 4 000 om man gjør noe arbeid. Men uansett er det langt under gjennomsnittlig kostnad ved å legge inn fiber til et hus. Du skulle vist hvor dyrt slik arbeid er, pluss at selv om selve kabelen er billig, så er termineringen i "hussentralen", graving etc relativt kostbare greier. 5 000 kr er ferdig levert, testet og satt opp.

Lenke til kommentar
Resultat av validering:

(11) Det angitte produktet kan bestilles på den forespurte linjen med normal leveringstid.

Forhold: ADSL kan bestilles på den forespurte linjen.

Merknader:

Mulig produktklasse: ADSL 6080/512

Etter et søk fant jeg ut jeg skal kunne ha 6mbit på linjen. På 6mbit er ikke det stabilt i det hele tatt. Så da burde det være feil på linjen?

6080/512 er ikke 6 mbit til deg som sluttkunde. Det er den tekniske hastigheten som settes på DSLAM. Det gir deg som sluttkunde ca. 5 mbit. Dette påvirkes av linjelengde, kabeldiameter etc. På 6 mbit settes hastigheten på DSLAM til 7232/640 hvis jeg husker rett.

Lenke til kommentar
Fiberløsninger knyttet til de såkalte bynett i Sverige er svært rimelige fordi selve nettet er bygd ut med offentlig finansiering, og eies av det offentlige. Nettene er også åpne for alle leverandører.

Bare der ligger Sverige langt forran. I Norge bygger jo hver enkelt ISP ut etter behov. Vi får Lyse/Altibox via BKK over nyttår - men vi selger jo sjelen vår. Om det kommer en bedre, og billigere, ISP som tilbyr fiber, er vi tvungen til å legge inn ny fiber, siden nåværende eies av BKK.

Man burde heller gjort det slik at alle interesserte ISP'er, sammen med staten, gikk inn og bygget et felles nett, og så kan forbruker selv velge hvilken leverandør man vil ha.

Lenke til kommentar
Det totale beløpet ville blitt alt for høyt for små og lokale leverandører, slik at da hadde man vært sikker på at disse ble presset ut av markedet.

Det finnes flere løsninger på hvordan en eventuell fordeling av kostnader hadde blitt - mitt poeng var at når alle bygger ut, kan hver enkelt leverandør kjøre sine priser - aka monopol. Nå skal jeg ikke nødvendigvis klage på dagens priser, men i fremtiden har man ikke valgmuligheten om man binder seg til èn leverandør.

Lenke til kommentar
Det totale beløpet ville blitt alt for høyt for små og lokale leverandører, slik at da hadde man vært sikker på at disse ble presset ut av markedet.

Det finnes flere løsninger på hvordan en eventuell fordeling av kostnader hadde blitt - mitt poeng var at når alle bygger ut, kan hver enkelt leverandør kjøre sine priser - aka monopol. Nå skal jeg ikke nødvendigvis klage på dagens priser, men i fremtiden har man ikke valgmuligheten om man binder seg til èn leverandør.

Men med denne løsningen, klarer jeg å se for meg at Telenor betaler minst. Siden dem allerede har en betydelig andel nett? Eller skal dem "gi bort" sine linjer mot at dem må betale mer enn små leverandører?

Men jeg ser poenget ditt, ja.

Lenke til kommentar

Men med denne løsningen, klarer jeg å se for meg at Telenor betaler minst. Siden dem allerede har en betydelig andel nett? Eller skal dem "gi bort" sine linjer mot at dem må betale mer enn små leverandører?

Staten burde tatt brorparten av regninga. Jeg synes det er mye antydninger til samme problematikk som med kopperet, bare i en litt annen retning; det at Telenor hadde "monopol på kopperet" en stund, hindret andre, konkurrerende, ISP'er i å ta opp kampen, iom at de måtte leie linjer av Telenor. Samtidig tillot ikke Staten at andre ISP'er la kopper parallelt med Telenor.

Med fiberen nå, blir det jo dobbelt opp mange plasser, på kryss og tvers, og om noen år vil sikkert flere husstander ha flere fiberlinjer inn til seg, fordi de har byttet leverandør. Jeg kan ikke se, i det lange løp, at man tjener på at "alle kjører sitt løp".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...