Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjelp! internett fra steinalderen!

Anbefalte innlegg

For 2 måneder siden flytter jeg til Fyllingsdalen i Bergen inn i en enebolig. Jeg overført bredbåndet mitt på 20mbit til den nye leligheten. Leverandøren min sa at jeg ikke ville få samme hastighet pga linjekvaliteten. Begynte med at jeg fikk ca 6mbit, men det falt ned på 3mbit. Selv på 3mbit er det mye støy på linjen og blir frakoblet regelmessig. Derfor sa leverandøren at dem ville prøve å sette ned hastigheten enda mer for å stabilisere linjen. Nå har jeg ca 1,8 mbit. Ble fortalt at vi lå som siste ledd på noen gamle kobberlinjer som lå ekstremt langt fra sentralen.

Jeg spurte jo selvfølgelig om det kommer til å forbedres, fikk svar at det er Telenor sine linjer, og dem har lagt kobbernettet på "hyllen". Dem kommer ikke til å forbedre linjen, med mindre dem oppdateres til fiber, noe som igjen ville tatt år å gjennomføre.

Så finnes det noen alternativer? Det er ingen fiberlinjer i nærheten. Må jeg bare akseptere at jeg ikke kan få bredbånd som ikke holder opp til mine mål? Selv Super-3g dekning hadde gitt meg mye raskere internett, men det er det heller ikke dekning for.

Noen tips og ideer`? Hvor mye skal til for å få en leverandør til å bygge ut nettet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kort sagt så er det lite du kan gjøre dersom linjen er dårlig. Telenor er kun pålagt å kunne gi god nok kvalitet til analog telefoni, og det krever utrolig mye mindre enn ADSL bredbånd.

Men her har du et tips:

Sjekk hva linjen er godkjennt for i kapaks:

https://metro.telenor.no/metro2-application-kapaks-web/

Dersom Telenor sin godkjennte linjehastighet her er høyre enn det du får så SKAL Telenor på det grunnlag kunne sende ut folk for å sjekke opp linjen for feil. Dette burde dog allerede de på supporten ha reagert på, men du kan jo alltids sjekke for deg selv. Hvis så er tilfelle så rapporter det til din ISP og presiser dette punktet, så skal du få fremgang. Linjen skal da enten rettes til å klare den oppgitte hastigheten eller (hvis det ingenting kan realistisk gjøres) så skal hastigheten i kapaks i såfall rettes (feil kan jo forekomme i databasen).

-Stigma

Lenke til kommentar
Tenk at Norge er SÅ langt bak at vi har sentraler som er mer enn 4km fra hverandre? Eller at vi ikke har fullt utbygd fiber, siden vi er så langt fram på teknologi? F**k Norge!

Nå bor vi ikke i Nederland der alle bor tett sammen, så ganske forståelig at dekningen ikke er like god som i disse landene.

Sverige har ikke særlig bedre dekning....

Lenke til kommentar

Sentralene er jo dessuten primært etablert for å dekke området med telefoni.

Uansett så kommer det til å bygges ut fiber i raskt tempo, så det blir nok ikke lenge man skal klage. Noen ganger kan dårlig bredbånd føre til at man får fiber neste, mens folk i byene må "slite" med bredbånd via TV-kabelen. Ja, har mulighet for 50Mbit her da ;) ;)

Lenke til kommentar

Resultat av validering:

(11) Det angitte produktet kan bestilles på den forespurte linjen med normal leveringstid.

Forhold: ADSL kan bestilles på den forespurte linjen.

Merknader:

Mulig produktklasse: ADSL 6080/512

Etter et søk fant jeg ut jeg skal kunne ha 6mbit på linjen. På 6mbit er ikke det stabilt i det hele tatt. Så da burde det være feil på linjen?

Lenke til kommentar
Resultat av validering:

(11) Det angitte produktet kan bestilles på den forespurte linjen med normal leveringstid.

Merknader:

Etter et søk fant jeg ut jeg skal kunne ha 6mbit på linjen. På 6mbit er ikke det stabilt i det hele tatt. Så da burde det være feil på linjen?

Korrekt. Linjen skal da være godkjent for å klare minimum 6080/512 (dette estimatet er som regel meget konservativt). Hvis linjen ikke klarer dette så skal det da være grunnlag for å kunne feilmelde dette til Telenor via din ISP. Om de ikke har feilmeldt dene linjen for denne feilen minst en gang før så bør det være rimeig rutinemessig å gjøre. Ring din ISP og presiser dette så bør du få prosessen i gang. Slik feilretting kan ta opp mot en uke fra min erfaring.

Det kan være lurt å få presisert at det er ustabilitet det er snakk om og ikke bare det at linjen ikke syncer på denne hastigheten.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Resultat av validering:

Merknader:

Korrekt. Linjen skal da være godkjent for å klare minimum 6080/512 (dette estimatet er som regel meget konservativt). Hvis linjen ikke klarer dette så skal det da være grunnlag for å kunne feilmelde dette til Telenor via din ISP. Om de ikke har feilmeldt dene linjen for denne feilen minst en gang før så bør det være rimeig rutinemessig å gjøre. Ring din ISP og presiser dette så bør du få prosessen i gang. Slik feilretting kan ta opp mot en uke fra min erfaring.

Det kan være lurt å få presisert at det er ustabilitet det er snakk om og ikke bare det at linjen ikke syncer på denne hastigheten.

-Stigma

Husk at dette er bruttohastigheter, tester du gjør på feks speedtest.net viser nettohastigheter som da er 20% lavere en sync hastigheten.

Lenke til kommentar

Ja, det er et godt poeng. Regn med at du får ca 85% av brutto hastghet som praksis.

Sync hastigheten som ruteren viser er i brutto.

Hastigheten som oppgis i abbonementene som selges av diverse ISPer er normalt i netto.

Dataene i kapaks er fremdeles vanligvis rimelig konservative selv når du tar dette med i beregningen.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Men allikevel.

Norge 50mbit: 1429,- i måneden hos Lyse

Sverige 200mbit: 299,- hos Svenskt Bredband

Noen som ser tegningen her?

Har du sett hvor mye fjell det er i Norge, og hvor spredt befolket det er?

edit: Dessuten må du ta med i betraktningen at lønningene er høyere i Norge. (Og derfor også prisnivået).

Fiber blir nok billigere, men det er fortsatt dårlig utbygget her i landet.

Endret av Frexxia
Lenke til kommentar
Men allikevel.

Bredbåndsbolaget i Norge har jo gode priser.... men dog begenset hvor du kan få dette....

Nå må du se på helheten med tanke på dekningen, som i Sverige så er dette variabelt hvor i landet man bor.

Lenke til kommentar

Lønna i Norge har ingenting å si med saken, for den kan ikke forsvare slike priser. Selvom vi har mye fjell her, så går vel mye i link? Og da har vel det ingenting å si.

At vi er spredt har heller ingenting å si, for det er de i Sverige også, men jeg vedder på at det er billigere bredbånd selv i den minste avkrok i Sverige enn her i Norge.

Lenke til kommentar
Lønna i Norge har ingenting å si med saken, for den kan ikke forsvare slike priser. Selvom vi har mye fjell her, så går vel mye i link? Og da har vel det ingenting å si.

At vi er spredt har heller ingenting å si, for det er de i Sverige også, men jeg vedder på at det er billigere bredbånd selv i den minste avkrok i Sverige enn her i Norge.

Er glad med på veddemålet jeg, for Sverige har ikke "superbredbånd" til alle, en feil illusjon media i Norge har gitt.

Norge har omtrent like stor andel fiber leveranser i forhold til befolkning som Sverige.

Adsl så ligger Norge faktisk en god del fremfor med leveranser, men dog bak på hastighet.

Prismessig så er det billigere i Sverige, hvorfor? jo fordi staten Sverige spytter inn mye penger i løsningene.

Du skriver mye svada på at ting går i "link", anbefaler deg å sette deg litt inn hvordan et ISP nett er bygd opp og hvordan bredbåndsleveransene faktisk foregår.

edit: Leif.

Endret av Samcki
Lenke til kommentar
Men allikevel.

Kanskje du skulle sjekket f.eks Telia sine priser på ADSL.

0,25/0,125 SEK 229,-

2/0,4 SEK 244,-

8/0,8 SEK 294,-

24/2,5 SEK 344,-

Som Telenor i Norge har Telia en betydelig markedsandel (størst). Og ja, det er fremdeles billigere enn i Norge, men helt andre forskjeller. Fiberløsninger knyttet til de såkalte bynett i Sverige er svært rimelige fordi selve nettet er bygd ut med offentlig finansiering, og eies av det offentlige. Nettene er også åpne for alle leverandører.

I tillegg bygger priser på fiber i Sverige i stor grad på at huset alt er teknisk tilsluttet med fiber samt at selve aksessdelen eies av husforening, huseier, borettslag. Er ikke dette tilfellet vil man som oftest betale hele kostnaden ved selve den tekniske tilkoblingen til nettet selv, dvs kabel fra "hovednett" til hus. I Norge gjør man ikke det, man betaler bare en del av kostnaden ved innlegging av fiber. Normalt en 3 - 4 000 kr. Resten betales over abonnementet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...