Gå til innhold

Studere på høyskole uten å ha fullført vgs?

chevelle16

Anbefalte innlegg

Noen her inne som vet om man må ha fullført tre år på vgs for å gå på høyskoler, f.eks studere i new york. tenker nå innenfor media/film/foto.

Jeg har ikke fullført første året på vgs fordi jeg måtte slutte nå for en mnd siden rett og slett fordi jeg var helt utmattet, jeg skal til legen nå om ikke så lenge, tror jeg lider av utmattelses sykdommen ME.

Når jeg kommer meg på beina igjen har jeg lyst og evnt gå ett år på folkehøgskole og året etterpå studere i utlandet(lir 18 d året)

Noen som vet noe??

noe som har erfaring med høgskole?

Noen som har erfaring med ME(og det og studere/jobbe når man har dette)?

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ei i klassen unde meg hadde ME og fikk til en ordning hvor hun brukte to år for hvert skoleår så ville de evaluere det etter hvert (for du kommer ikke videre med bare grunnskole), en i min klasse på vgs fikk forståelse og om han ikke greide å være på skolen så greide han ikke, MEN man kommer til å få mye fravær på vitnemålet som da er negativt.

Lenke til kommentar
Ei i klassen unde meg hadde ME og fikk til en ordning hvor hun brukte to år for hvert skoleår så ville de evaluere det etter hvert (for du kommer ikke videre med bare grunnskole), en i min klasse på vgs fikk forståelse og om han ikke greide å være på skolen så greide han ikke, MEN man kommer til å få mye fravær på vitnemålet som da er negativt.

Norske universiteter gir faen i fraværet ditt så lenge du har vitnemål. Det samme gjelder nok arbeidsgivere som krever høyere grad, de ser stort sett på vitnemålet ditt fra universitet/høgskole, ikke videregående.

Ja siden jeg måtte jo slutte vg1 nå pga jeg rett og slett ikke klart det, men det var både pga utmattelse og en del andre saker. Men så jeg må ta alle tre årene på vgs?.. hjelper d ikke med ett år, og feks ett år på folkehøgskole?

Nei, det gjør ikke det.

Men du har en ordning som heter 23/5. Hvis du er eldre enn 23, og har hatt fulltidsjobb eller skolegang i minimum fem år etter fylte 18 (ett barn teller som ett år fulltidsjobb tror jeg), og oppfyller visse fagkrav (google 23/5-ordning for å finne hvilke) så kan du få generell studiekompetanse.

Men hva får deg til å tro at du kan klare et universitets/høgskolestudie om du ikke klarer å gjøre ferdig videregående?

Lenke til kommentar

Vel, når du kommer deg på beina igjen får du gå skole, det er et krav for å studere. En del ting må man kunne for å få noe ut av undervisningen ved universitet/høgskole. Dette lærer en enten gjennom "livets skole" (23/5-ordningen) eller å faktisk gå på skole. Andre valg har du ikke. Jeg tviler sterkt på at utenlandske høgskoler eller universitet tar deg opp uten vitnemål fra videregående.

Men er ikke det bare å begynne der du slapp når du er kommet deg på beina igjen?

Lenke til kommentar

Karakterutskriften din er et kompetansebevis. Vitnemålet ditt er, vel, et vitnemål.

Forskjellen er at sistnevnte er brukbart, førstnevnte ikke, i grunn. Et kompetansebevis har ingen verdi, med mindre du kombinerer flere kompetansebevis (hvis du har tatt manglende eksamener som privatist f. eks.), da kan du få skrevet ut et vitnemål. Et vitnemål gir deg generell studiekompetanse.

Lenke til kommentar
Karakterutskriften din er et kompetansebevis. Vitnemålet ditt er, vel, et vitnemål.

Forskjellen er at sistnevnte er brukbart, førstnevnte ikke, i grunn. Et kompetansebevis har ingen verdi, med mindre du kombinerer flere kompetansebevis (hvis du har tatt manglende eksamener som privatist f. eks.), da kan du få skrevet ut et vitnemål. Et vitnemål gir deg generell studiekompetanse.

Nå snakker du bar "tull", så klart er verdien av ett 3 års studie mye større men når du kaller det ene vitnemål og det andre en karakterutskrift mener jeg du bør kunne påvise forskjeller for de er jo helt lik.

Edit:

Kan jo si det på en annen måte, en av vennene mine strøk i matte men han fikk akkurat samme vitnemål som meg. Derfor vil jeg påstå at karakterutskriften man får etter ett år har samme "verdi" som den man får etter 2 eller 3 år. Ikke noe forskjell, det bare sier hvilke karakterer man har fått i fagene man har hatt man får liksom ikke en egen diplom for å ha oppnådd studiekompetanse.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar
Du aner (som vanlig) ikke hva du prater om, altså.

På videregående skole er det en vesensforskjell på et kompetansebevis og et vitnemål.

Du kommer jo bare med påstander du ikke underbygger på neon som helst måte.

Du aner (som vanlig) ikke hva du prater om, altså.

På videregående skole er det en vesensforskjell på et kompetansebevis og et vitnemål.

Hahaha, det sier du.. som spyr ut meg ubegrunnede påstander.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Å herregud.

Kompetansebevis blir utskrevet som dokumentasjon for videregående opplæring i de tilfeller vilkåra for å få vitnemål eller fag-/svennebrev ikke er oppfylt.

Kompetansebevis blir utskrevet som dokumentasjon for moduler og fag der det blir gitt standpunktkarakter og/eller eksamenskarakter. Kompetansebevis blir også utskrevet som dokumentasjon for gjennomgått opplæring.

Er du fornøyd nå?

Edit: Fiksa tags

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Nå, ikke krangle nå :-)

Herr Brun har helt rett. Vitnemålet bekrefter en fullstendig kompetanse som oppfølger alle de reglene som kreves for fullført videregående utdanning (disse kravene varierer da fra linje til linje). Kompetansebeviset viser bare at du har bestått noen fag.

At du synes papiret ser likt ut er nå så, det er nå slik de har laget det. Forskjellen er altså at papiret betyr noe annet hvis det heter vitnemål, enn hvis det bare er et kompetansebevis. Utseende på papiret er i dette tilfellet uvesentlig (dog det står vel ikke vitnemål i overskriften på kompetansebeviset?)

Skal du studere i Norge må du altså fullføre studiekompetanse, eller komme inn på 23/5 regelen. Det er teoretisk mulig at det finnes en skole i utlandet som kan gi deg disp på dette, men aldri hørt om det og hvis du ikke har noe helt spesielle prestasjoner å vise til så tviler jeg på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...