Gå til innhold

Gaming laptop mellom 10-17k


aalien

Anbefalte innlegg

Hei. :)

Jeg er ny her og kan veldig lite om data, så setter pris på forståelse. :)

 

Det har seg slik at jeg må skaffe meg en ny bærbar pc. Jeg vil helst ha en maskin som takler spill som GTA 4 og Crysis på best mulig innstillinger uten lagg. Er dette mulig i prisklassen 10.000-17.000?

 

Jeg vet ikke hva som er det lureste å vektlegge av grafikkort, prosessor, osv..

 

Er for eksempel dette i det hele tatt nok til å kjøre GTA 4 uten lagg (på de beste innstillingene)?

 

Alienware M15x

Windows 7 Professional 64 Bit

Intel® Core™ i7 720QM (1.60Ghz, 6MB L3 cache)

15.6-inch Wide Full HD Display (1920x1080)

4096 MB 1333 MHz tokanals DDR3 SDRAM [2 x 2048]

1GB NVIDIA® GeForce™ GTX260M

 

SUM: 16 863,00 kr

 

Noen bedre/gunstigere forslag mellom 10-17k?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du får mer for pengene med denne.

 

Skjermkortet er det klart viktigste generelt sett. GTA 4 krever veldig mye CPU, så en i7 vil gjøre det veldig bra her! Om du kan spille med alt på fullt i maks oppløsning trur jeg ikke.

Takk skal du ha EivindS_ :)

Jeg er litt i tvil om hva jeg burde velge når det gjelder skjermoppløsning, prosessor og skjermkort.

 

Innebærer det en stor forskjell å velge Full-HD 1920x1080 framfor HD 1366x768 til spillbruk? Jeg kommer ikke til å bruke maskinen til å se filmer..

 

Du sier at skjermkortet er det viktigste.. Betyr dette at jeg burde velge GTX 280M foran GTX 260M?

 

Når det gjelder prosessor, ser jeg med en gang at i7-920XM er helt uaktuelt prismessig. Men er det vert det å velge 820QM foran 720QM? Jeg har funnet en test som viser ant. bilder i sekundet i GTA 4 med disse prosessorene. http://www.notebookcheck.net/typo3temp/pics/6c36baeb7f.gif Forskjellen virker jo ikke stor ut fra dette..? Er forresten 38 bilder i sekundet nok til at det ikke lagger?

 

Er det vert pengene å velge det "beste"?

Endret av aalien
Lenke til kommentar
Takk skal du ha EivindS_ :)

Jeg er litt i tvil om hva jeg burde velge når det gjelder skjermoppløsning, prosessor og skjermkort.

 

Innebærer det en stor forskjell å velge Full-HD 1920x1080 framfor HD 1366x768 til spillbruk? Jeg kommer ikke til å bruke maskinen til å se filmer..

 

Du sier at skjermkortet er det viktigste.. Betyr dette at jeg burde velge GTX 280M foran GTX 260M?

 

Når det gjelder prosessor, ser jeg med en gang at i7-920XM er helt uaktuelt prismessig. Men er det vert det å velge 820QM foran 720QM? Jeg har funnet en test som viser ant. bilder i sekundet i GTA 4 med disse prosessorene. http://www.notebookcheck.net/typo3temp/pics/6c36baeb7f.gif Forskjellen virker jo ikke stor ut fra dette..? Er forresten 38 bilder i sekundet nok til at det ikke lagger?

 

Er det vert pengene å velge det "beste"?

 

Nei, det er egentlig ikke verdt pengene å velge top-of-the-line. Det forblir noe for spesielt interesserte entusiaster med spesielt dyp lommebok.

 

Oppløsning får du ta stilling til selv. Mange syns 1366x768 ofte blir litt lite i spilling. Uansett er det "deilig" med så bra display som 1920x1080 når det kommer til windows-bruk (dog ikke hvis du er litt nærsynt, da blir det fort en plage). Du kan se full-HD filmer i 1366x768 også, forøvrig.

 

Om du skal oppgradere standardutgaven noe (bortsett fra mer minne og evt. større harddisk), bør du helt klart bruke pengene på bedre skjermkort til spilling. Men husk at GTX 260M ikke akkurat er noe dårlig kort det heller - du drar alt på det også bare du firer på de absolutt verste settingsene i de absolutt verste spill (hei, Crysis).

 

Prosessoren er det overhodet ikke verdt å oppgradere, ikke fra i7-720 til i7-820 engang. Skal du få noe større utbytte av en slik oppgradering, må du nesten gå for å ha alle programmer og spill du bruker liggende på SSD-disker i tillegg. Core i7-720QM vil ikke ha noen problemer med å møte prosessorkravene til GTA IV, og det er det av det mest prosessorkrevende spillene som finnes.

 

38 frames pr. second er veldig bra det. "Grensa" for hvor ting oppleves som flytende går vanligvis på rundt 25.

Endret av stonebro
Lenke til kommentar
Nei, det er egentlig ikke verdt pengene å velge top-of-the-line. Det forblir noe for spesielt interesserte entusiaster med spesielt dyp lommebok.

 

Oppløsning får du ta stilling til selv. Mange syns 1366x768 ofte blir litt lite i spilling. Uansett er det "deilig" med så bra display som 1920x1080 når det kommer til windows-bruk (dog ikke hvis du er litt nærsynt, da blir det fort en plage). Du kan se full-HD filmer i 1366x768 også, forøvrig.

 

Om du skal oppgradere standardutgaven noe (bortsett fra mer minne og evt. større harddisk), bør du helt klart bruke pengene på bedre skjermkort til spilling. Men husk at GTX 260M ikke akkurat er noe dårlig kort det heller - du drar alt på det også bare du firer på de absolutt verste settingsene i de absolutt verste spill (hei, Crysis).

 

Prosessoren er det overhodet ikke verdt å oppgradere, ikke fra i7-720 til i7-820 engang. Skal du få noe større utbytte av en slik oppgradering, må du nesten gå for å ha alle programmer og spill du bruker liggende på SSD-disker i tillegg. Core i7-720QM vil ikke ha noen problemer med å møte prosessorkravene til GTA IV, og det er det av det mest prosessorkrevende spillene som finnes.

 

38 frames pr. second er veldig bra det. "Grensa" for hvor ting oppleves som flytende går vanligvis på rundt 25.

Takk skal du ha stonebro :)

Akkurat nå står prislappen på 16.286 kr. Jeg tror jeg vil gå for GTX 280M, siden jeg forstår det slik at det innebærer en synlig forskjell fra GTX 260M. Oppløsningen blir 1920x1080 og jeg tar i7 720.

På denne siden: http://www.notebookcheck.net/Review-Intel-...ld.21684.0.html står det at dette ble brukt for å oppnå 38 fps (High settings) i GTA 4:

 

Intel Express PM55 mobile chip set

Nvidia GTX 280M

1333MHz DDR3 RAM

 

Jeg leser at Multicom Kunshan W860 også har 1333MHz DDR3 RAM. Hvis jeg i tillegg velger GTX 280M burde vel det i teorien være nok til å kjøre GTA4 med "High settings" uten lagg (siden du skrev at spill ville kjære flytende med 25 fps)?

 

I mine øyne ser disse maskinene identiske ut.. Eller er det noe jeg overser?

Lenke til kommentar
GTX260 = et nedklokket GTX280

 

Det smaker nok mindre enn hva det koster...

 

Ja, jeg vil også si det. Et annet pluss med denne maskinen er at den faktisk har mulighet for oppgradering av skjermkortet når Nvidia slipper sin 300-serie (og kommer med mobile løsninger for den plattformen, eventuelt mobile løsninger på 200-plattformen). GTX 260M er jo basert på GT 9800-serien av desktop kort. Men det sies at Nvidia skal komme med mobile løsninger som tilsvarer desktop GTX 260 eller deromkring etterhvert.

 

Så sånn sett kan det lønne seg å ta GTX 260M nå, og vente på oppgradering. Men det er ikke satt noen dato for evt. lansering fra Nvidia's side så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar
GTX260 = et nedklokket GTX280

 

Det smaker nok mindre enn hva det koster...

 

Regner med du snakker om mobile kort, men det er også 16 flere shaders på GTX 280M enn GTX 260M.

 

Om det er verdt de ekstra pengene kommer an på lommeboka til den som kjøper.

 

Som sagt kan det være lurt å velge GTX 260M og bruke de ekstra pengene på å oppgradere skjermkortet når de nye kommer. Det er alltid en mulighet for at de ikke passer, men for å gjøre en lang historie kort, de nye vil mest sannsynlig passe.

Endret av EivindS_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...