Gå til innhold

Er det farlig å kjøre lyden på max?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Hjemme i stua står det et par System Audio sa1750 koblet til Primare i21 forsterker. Forsterkeren yter 75 watt per kanal om jeg ikke husker helt feil, mens høyttalerene har en toleranse på 180 watt. Disse er (som du sikkert vet hvis du har greie på dette) ganske fintspillende high-end type høyttalere, og jeg er derfor redd for å skru lyden mye opp når jeg f.eks. har fest o.l. Er det trygt å spille full pupp på dette oppsettet, eller står jeg i fare for å ødelegge noe? Går ut i fra at dette ville vært et dumt spørsmål i mange andre tilfeller, men jeg kommer ikke hvor små og sårbare disse høyttalerene virker! :S

 

Kan noen berolige/advare meg om evt. konsekvenser?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg kjenner ikke til utstyret, men om du skrur forsterkeren på max har den vel rennerelt lite kontroll på elementene, noe som sikkert ikke er helt bra.

 

Men har du peiling? Kan du i så fall forklare meg hvorfor det står i specsene at høyttalerene tåler 180 Watt, men jeg ikke bør kjøre dem på fullt? Jeg føler meg helt på gjordet nå, setter stor pris på det hvis noen gidder å greie ut litt om dette her for meg! :)

 

Takk

 

EDIT:

@Jann-Ove, høres jo fornuftig ut, men jeg synes de spiller bra så langt opp jeg tør å gå iallefall (litt over halvveis). Bortsett fra at det høres helt feil ut fra så små høyttalere.

Endret av Luftvaffel
Lenke til kommentar

Jeg har ikke megapeiling, men jeg kan forklare det sånn jeg har forstått det.

effekten på div forsterkere er svært varierende, og hva watten er oppført som er egentlig ikke veldig viktig.

 

Høyttalerne tåler 180 watt, det gjør dem sikkert, men problemet er at effektutaket på 180 watts forsterkere er svært varierende.

Hvorfor? Nei, det vet jeg ikke, er mange måter og måle det på, enkelte måler for å få høyest mulig tall, og dermed kjøper folk for det det er mye watt.

Men strøm og slik kan jeg lite om så konkret hvorfor det er slik kan jeg ikke svare på.

 

En annen ting er at om du skrur forsterkeren på max vil den etter hva jeg har hørt sende ut ganske mye mer unøyaktive signaler som kan være skadelig for høyttalerne.

 

 

Tipset mitt er å skru ned når ulydene kommer.

Lenke til kommentar

Det varier også fra hva slags signal du gir forsterkeren. Spiller du av en DVD eller CD kan du spille en god del høyere, men spiller du full pupp fra youtube gjennom lydkortet til en bærbar pc går høytalerne (eller forsterkeren) mye fortere. Watt skal du ikke se på. Hvor mye watt en høytaler "kan tåle" varierer fra hvilken produsent det er, de som oppgir latterlig høy effekt på høytalerne sine har nok plassert dem i en ideel situasjon for så å spilt så høyt at det ikke lenger kan kalles lyd.

 

Spill så høyt som du føler at høyttalerne og forsterkeren klarer. Så straks du hører at lyden blir dårlig (diskanten blir skarp etc.) bør du skru et par hakk ned, dette kan gjøre skade over tid. Hvis du hører at elementene til høyttalerne vrenger seg bør du hvert fall skru ned ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...