Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Vil man ha gått ned i vekt etter 4 dager om man sulter og/eller spiser svært lite?

Gjest gjestfri

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Seint og seint fru blom... Med et snitt på 0,5 kg pr uke blir det 26kg i løpet av et år. Det krever heller ikke så veldig mye av deg. La oss si at du er en mann på 185cm og 111kg når du begynner, så vil du året etter være nede i 85kg. BMI-en din har da gått fra 32 til 24. En vanvittig forskjell.

Jeg glemte å si at jeg ville anbefalt å skrive ned hvor mye du spiser i kcal pr dag, så du blir klar over hva du spiser. Det krever endel tid å finne ut hvor mye kcal det er i maten, men du får en god oversikt over: hvor mye du spiser og hva som inneholder mye kcal. Du kan også gå tilbake og sjekke hva snitt kcal-inntaket ditt blir f.eks forrige måned.

Hvis du skal klare f.eks 26kg på 6mnd, dvs dobbelt så fort må du legge til 7 timer effektiv høy-intensiv trening pr uke (På toppen av 2x45 min styrketrening som allerede var nevnt i opplegget). Ikke nødvendigvis lett å få til. Det er heller ikke så digg å trene hardt når man er i kalori-underskudd... Personlig tror jeg dette opplegget er for hardt og fort vil gjøre at du ikke orker mer.

Samme hva slags opplegg du følger er det veldig viktig å vite at kroppen går opp og ned i vekt pga endringer i hvor mye vann du har i kroppen.

Typisk så kan jenter legge på seg 2kg før de få mensen. Mao, du kan ha slanket deg i 2 uker, spist riktig, trent 8,5 timer i uken og vekten vil vise akkurat det samme som to uker tidligere. Veldig demotiverende. Jenter burde mao se hvordan vekten har variert utfra de siste 4 ukene (eller hva vekten er uken etter mensen)

Mao, har du gått opp 1kg selv om du har gjort alt riktig, så er det mest sannsylig pga vannopptak. Hvis du har skrevet opp kcal inntaket ditt så har du da et "bevis" for deg selv at du har gjort alt riktig.

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar
Hvorfor? Kropper har ingen grunn til å ta av muskelmassen, ei en logisk grunn til dette. Eller tenker du på at personen som gjør dette vil sitte dølgende rolig hele tiden?

Grunnen till at kroppen bruker musklene som ikke er "nødvendig" (muskelvev man ikke trenger for å opprettholde nåværende aktivitetsnivå) er at kroppen vil spare på mest mulig energi i tilfele sult og muskelvev (selv om den ikke er i bruk) brenner mer energi en fettvev, og er derfor ikke ideell lagring av energi.

Så kropper regulerer bare muskelmassen ned til et "fornuftig" nivå sett fra kroppens side?

Lenke til kommentar
Så kropper regulerer bare muskelmassen ned til et "fornuftig" nivå sett fra kroppens side?

Tror det er en god måte å si det på ja. Det er derfor jeg synes styrketrening er viktigere enn "forbrenningstrening" når man slanker seg. Styrketrening gjør at kroppen får signaler om at du trenger musklene du har - evt enda mer. Du trenger ikke så mye muskler for å drive med utholdenhetstrening framfor styrketrening. ;)

... Selvfølgelig kan man få MYE effekt ut av å f.eks svømme 7 timer ekstra i uka, men det er ikke nødvendig for å gå ned i vekt. Det kan man gjøre nesten uten å gå ut av sofaen ved å spise mindre...

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

Flere har sagt det før meg og jeg må nesten henge meg på. Det er ikke lurt å slutte å spise. Spis litt mindre og få opp det fysiske aktivitetsnivået ditt. Det er kuren for å gå ned i vekt og ikke minst holde deg nede i vekt. Hvis du går på slike slankekurer, så vil du sannsynligvis legge på deg igjen, så fort du slutter med slankekuren. Det er dessverre slik at om du skal holde vekten sunn og holde deg unna yo-yo-slanking så må du faktisk endre livsstilen og matinntaket ditt. Det holder ikke å gjøre det for en periode rett og slett.

Dessuten så lønner det seg heller ikke å gå ned for fort i vekt. Det lønner seg å ta det sakte, men sikkert. Da får du resultater du klarer å beholde. Statistikken sier at de som raser ned i vekt, raser like fort opp igjen.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Gjest easy now

ja. Du går ned i vekt. Du går også tilbake igjen i vekt, omtrent med en gang du begynner å spise. Du sulter vekk muskler og fett, og erstatter det med bare fett. Go ahead

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...