Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Vil man ha gått ned i vekt etter 4 dager om man sulter og/eller spiser svært lite?

Gjest gjestfri

Anbefalte innlegg

Gjest gjestfri

Dette er bare eventuelt. :)

Vil man ha gått ned i vekt etter 4 dager om man sulter og/eller spiser svært lite? Og forbrenning vil vel heller ikke vær noe forandret etter så kort tid?

Et annet spørsmål, vil én sjokolade på 200g hver dag gjøre slik at man verken går opp eller ned ved evt. sulting? Den dekker jo 1000 kalorier av det man trenger der.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er eventuelt veldig usunt.

Seriøst, hvis du skal ned i vekt så spiser du litt - ikke mye, men litt - minst 5 ganger daglig. Da vil forbrenningen din holde seg gående bedre enn hvis du spiser én gang. Dersom du trener må du spise mer.

Dersom du eventuelt kun spiser en sjokoladeplate om dagen vil du ende opp med mangelsykdommer, og det er ikke bra!

- Leno :)

Endret av Poor Leno
Lenke til kommentar

Det går ann, eg fekk det til iallefall. Eg kutta ut å ete nokre dager i veka, iallefall minimalt. Jogga kvar einaste dag.

Det resulterte imidlertid og i ein psykisk smell, som ein av fleire medvirkande faktorer. Ikkje å anbefale. Ein orker ingenting, og det tek tid å byggje seg opp att.

Men eg kan forstå det frister utruleg likevel.

Lenke til kommentar

Poste som gjest for man vil faste som muslimer gjør hele tiden?

Faster du i 4 dager og kun drikker så vil du ikke miste noe mer fett enn om du kutter 500kcal i kosten og trener for 500kcal pr dag.

Du vil miste litt muskelmasse ved fasting, ca 50/50 fett/masse.

Det er da ingen som vil det.

Du trenger ca 33kcal pr kg

Veier du 70kg trenger du 2310 kcal for å holde vekten.

Da vil du fortsatt gå ned om du spiser 200g sjokolade.

Rase ned i vekt på en uke kan gjøres, trikset er å manipulere kroppens vannivå.

Bodybuildere gjør dette, men en dag etter vil vekten være normal igjen.

Om du vil ned i vekt, og miste fett og ikke muskelmasse så er det bare en ting som gjelder.

Kutt ca ett måltid pr dag og tren ca en time (random aktivitet, helst noe som bruker musklene for å bevare dem)

Det var enkelt forklart men det er grunnprinsippene.

Spiser du mindre en dette så er ikke det noen som helst fordel.

Dette vil utgjøre ca 1kg i uka.

Man behøver ikke sulte, bytt ut noen av varene til ting med mer masse pr kcal så kan du spise like mye eller mer for samme anntall kcal og dermed bli like mett/mettere selv om du går ned i vekt.

Lenke til kommentar
Gjest gjestfri
Poste som gjest for man vil faste som muslimer gjør hele tiden?

Faster du i 4 dager og kun drikker så vil du ikke miste noe mer fett enn om du kutter 500kcal i kosten og trener for 500kcal pr dag.

Du trenger ca 33kcal pr kg

Veier du 70kg trenger du 2310 kcal for å holde vekten.

Da vil du fortsatt gå ned om du spiser 200g sjokolade.

Så om man sier man går ned 2 kg på 4 dager, 1 kg fett og 1 kg muskelmasse(dessverre). Man vil ikke legge på seg det tapte når man spiser igjen?

Og, trenger man 33 kcal per kg? Da trenger jo jeg 3168 kcal hver dag? Det kan jo ikke stemme?

Lenke til kommentar

tviler på den er å anbefale, men en kompis av meg kjørte mais-kuren i 5 dager i fjor..

greia er at man kun spiser mais på boks, med vann.. man blir visstnok mett, men siden mais er så tungt fordøyelig vil ca 80% komme helt ut igjen..

som kammeraten min beskrev: "det er det nærmeste man kommer et maskingevær på do"

Lenke til kommentar
tviler på den er å anbefale, men en kompis av meg kjørte mais-kuren i 5 dager i fjor..

greia er at man kun spiser mais på boks, med vann.. man blir visstnok mett, men siden mais er så tungt fordøyelig vil ca 80% komme helt ut igjen..

som kammeraten min beskrev: "det er det nærmeste man kommer et maskingevær på do"

Ha ha!

Mais er jo knallgodt, kunne lett levd på det i noen dager. :)

Lenke til kommentar
Så om man sier man går ned 2 kg på 4 dager, 1 kg fett og 1 kg muskelmasse(dessverre). Man vil ikke legge på seg det tapte når man spiser igjen?

Og, trenger man 33 kcal per kg? Da trenger jo jeg 3168 kcal hver dag? Det kan jo ikke stemme?

4 dager vil ikke være nok tid til å tære mye på muskelmassen, men 50/50 er uansett på en diett om man ikke har inn styrketrening.

Skal du gå ned for å så holde den vekten? Da kan du ikke faste i 4 dager.

Det gir ingen fordeler.

33kcal pr kg er fettfri kroppsvekt.

Veier du 100kg og fettprosenten er på 40% blir det 1980kcal .

tror han faktisk tok av seg 3KG også...

Det var iallefall ikke fett, om kroppen bruker ca 2000kcal pr dag som vil reduseres ved faste/lite mat så er det 5 dager med null mat før kroppen ville tatt av en kg og at dette kun skal være fett går ikke.

Eneste riktige måten å gå ned en kg fett på er å spise 500kcal mindre, trene for 500kcal hvor min 2 ganger pr uke er med vekter for å beholde muskelmassen.

Da går man ned 0,7 til 1kg fett i uka.

Det er denne metoden bodybuildere og alle andre som trener og vet hva de gjør bruker.

Man vil ikke legge på seg det tapte når man spiser igjen?

Dette blir litt relatvit, skal du ned i vekt for å holde den nye vekten må man legge omm hele livsstilen.

Spiser du 3000kcal og veier 80kg men vil ned til 70kg og du slanker deg ned dit så kan du ikke spise 3000kcal igjen hver dag da vil man ende opp på 80kg igjen.

Samme vekt som før ved samme spisemønster ved lik aktivitet.

Endret av War
Lenke til kommentar

Hvorfor? Kropper har ingen grunn til å ta av muskelmassen, ei en logisk grunn til dette. Eller tenker du på at personen som gjør dette vil sitte dølgende rolig hele tiden?

Man vil bruke 1-2 dager med faster før du har brukt opp glukogenet i blodet(mener jeg det var), poenget er at du har gått ned 2 kg omtrent da. Disse 2 kg er naturlige, de som vannet man også kan tulle med. Det er ikke faktisk vekt tapt. Etter du har gått tom for glukogen, så begynner kroppen å ta av fett lageret.

Etter hva jeg har lært på skolen, er du sulten til du er tom for glukogen. Når du er tom blir du aktiv igjen(f.eks øk aktivitets nivået for å bli kvitt det).

Husk å få i deg nok salter, og drikk masse vann mens du driver på med dette.

Lenke til kommentar

Kroppen synnes fett er viktigere en muskelmasse.

Selv på kcal-underskudd på bare 500kcal mindre en vanlig må man øke proteininntaket til 3g pr kg kroppsvekt og trene styrketrening og da er du heldig om du beholder massen.

Selv en periodisk faste hvor man tenker på insulinfølsomheten så kan det gå 12-16t før man spiser men selv da spiser man like mange kcal på resten av tiden som man ellers ville ha gjort.

- Et moderat underskudd tilsvarende 0,7% nedgang i kroppsvekt pr uke gjorde at forsøksgruppen økte i muskelmasse og gikk like mye og mer ned i fett enn gruppen med

- Et høyt underskudd tilsvarende 1,4% nedgang i kroppsvekt per uke, som ikke økte i muskelmasse og til tross for at de mistet mer kroppsvekt ikke gikk ned så mye mer i fettprosent enn den første gruppen - heller tvert i mot.

Veie 80kg og spise 1700kcal forbrenner mer fett en å

veie 80kg og spise 500 eller 0 kcal.

Flere ganger står folk stille i progresjonen på en kcal-underskudd-diett, så finner de ut at løsningen er å trene mindre og spise mer.

Ironisk nok.

Merk at det totale kcal teller inn pr dag.

Småspiser du sukker hele tiden så du alltid har glukose i blodet men totale kcal blir mindre en man brukte den dagen vil fettprosenten reduseres . Og muskelmassen beholdes om den blir stimulert samt kroppen får nok aminosyrer fra kosten.

Endret av War
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hvorfor? Kropper har ingen grunn til å ta av muskelmassen, ei en logisk grunn til dette. Eller tenker du på at personen som gjør dette vil sitte dølgende rolig hele tiden?

Grunnen till at kroppen bruker musklene som ikke er "nødvendig" (muskelvev man ikke trenger for å opprettholde nåværende aktivitetsnivå) er at kroppen vil spare på mest mulig energi i tilfele sult og muskelvev (selv om den ikke er i bruk) brenner mer energi en fettvev, og er derfor ikke ideell lagring av energi.

PS: Hvis man "faster" i lengre tid (effekten har ikke betydelig effekt på 3-4 dager men regner med at anorektikere er rammet), reagerer kroppen på dette som mangel til tilgang på mat og ofrer yttligere for ”å overleve til bedre tider" noe som fører til at kroppen prioriterer fettceller enda høyere (dette stammer fra urmennesket da vi ofte ikke hadde mat i eks. tørketider).

Endret av Julian_B
Lenke til kommentar
kommer ann på hva enn veier da:P jeg kan gå ned 5kg på en dag om jeg vil :p riktig nok om jeg veier meg mandag morgen, drar på jobb, spiser veldig lite, kommer hjem, driter og tar en dusj, woops, 5kg mindre tirsdag morgen, hvis jeg driter da også:p

Det kan du rett og slett ikke. De 5 kiloa er verken fett eller muskler. Det er hormonelt. Dvs. det er vann, avføring eller mat som tømmes ut. DU har ikke mista 5 kilo.

Når man veier seg, så er 5 kg +/- fra en dag til den neste ikke å regne som vekttap. Men hvis du veier deg på eksakt samme tidspunkt hver dag i en lengre periode.. og vekta viser -5 kg.. DA har du gått ned!

Lenke til kommentar

Man bruker ca 2000-2500kcal på en dag (la oss ta utgangspunkt i 2000)

Det er ca 7000kcal i en kg fett

Du har et matinntak på 1000kcal pr dag

Du er da 2000-1000 = 1000kcal i minus pr dag

På en uke har du forbrent 7000kcal mer enn du har fått inn

7000kcal = 1 kg fett = du har gått ned 1kg.

Lenke til kommentar

Nei 9000kcal i en kg fett og med et så stort underskudd vil man miste halvparten i muskelmasse.

Den raskeste måten å miste kun fett på er 500kcal mindre i kosten + 500kcal med trening så det blir 1000 i minus pr dag.

Da vil man gå ned 0,7 - 1kg i uka og i bestefall beholde muskelmassen.

Ingen bodybuilder går fortere en det, og de vil være så kort som mulig på en deff og de vil ikke miste muskelmassen sin.

Endret av War
Lenke til kommentar
kommer ann på hva enn veier da:P jeg kan gå ned 5kg på en dag om jeg vil :p riktig nok om jeg veier meg mandag morgen, drar på jobb, spiser veldig lite, kommer hjem, driter og tar en dusj, woops, 5kg mindre tirsdag morgen, hvis jeg driter da også:p

Det kan du rett og slett ikke. De 5 kiloa er verken fett eller muskler. Det er hormonelt. Dvs. det er vann, avføring eller mat som tømmes ut. DU har ikke mista 5 kilo.

Når man veier seg, så er 5 kg +/- fra en dag til den neste ikke å regne som vekttap. Men hvis du veier deg på eksakt samme tidspunkt hver dag i en lengre periode.. og vekta viser -5 kg.. DA har du gått ned!

i know, men det sier vel litt om hvor lite vann jeg drikker på jobb og hvor mye jeg driter;)

Lenke til kommentar
Gjest guest_jente

Det aller beste hvis du skal slanke deg er å rådføre deg med en lege som kan tilrettelegge et kosthold for akkurat deg, det hjelper IKKE å spise lite, da går du eventuelt bare opp i vekt igjen med en gang du begynner å spise igjen.

Du må spise rikelig med mat og TRENE for å gå ned i vekt. Ta en liten treningsøkt før du spiser.

Spis en sunn frokost, grovt brød med f.eks leverpostei og agurk (jern og grønnsaker = bra), frokost er dagens viktigste måltid, den setter igang forbrenninga for resten av dagen.

Prøv å få til en treningsøkt før lunsj eller middag, for da er også forbrenningen på topp.

DET er en SUNN måte å gå ned i vekt på.

Man går ofte ikke ned i vekt hvis man spiser for lite også.. Det er uansett viktig å få i seg nok mat for å komme seg gjennom hverdagen med skole, jobb, osv..

Mitt viktigste råd er å rådføre deg med en lege.

Er mange tynne som slanker seg nå om dagen.. Ikke bra..

Lenke til kommentar

Kjenner to-tre som har slanket seg nylig, med bra suksessrate og de er fortsatt opplagte. Nedgangen har vært på 0,5 - 1 kg pr uke.

Generelle "regler" de har fulgt:

Kutt ut brus/godteri/juice

Kutt ned på melk, evt drikk melk med lavere fettprosent

Drikk vann

Dropp ris/pasta/poteter/brød til middag

Legg til masse grønnsaker (gulerøtter, brokkoli, løk, rosenkål, sopp).

Spis rent kjøtt (kylling, svin, storfe - indrefilet/ytrefilet), evt kjøttdeig av kylling, eller karbonadedeig.

Det som er poenget med dette kostholdet er at maten som spises er relativt tungt fordøyelig, tar stor plass og er næringsrik. Hvis du har valget mellom å spise to epler eller et glass eplejuice, spis eplene. De er mye mer tungt fordøyelig.

Jeg har spist en slik typisk middag med 250g kyllingfilet, brokkoli, løk og gulerøtter og ble veldig mett, men hadde ikke fått i meg mer enn 400kcal, noe som er 3-400 lavere enn det jeg vanligvis spiser.

Det viktigste er å ersatte høy-kalori matvarer med matvarer som har minst like stort volum, men mindre kalorier. I tillegg trenger man noe for å gi metthetsfølelse, og der kommer rent kjøtt inn. Proteinrik mat er veldig mettende.

Prata med en kompis av meg som drev på med dette, og han hadde kuttet 500kcal om dagen bare ved å kutte ut juice til lunsj og byttet ut poteter med grønnsaker til middag.

En ting som er veldig viktig når man slanker seg er å spise jevnt - hvis det går for lenge mellom måltidene så blir du fort irritert og når du først begynner å spise så er du jævelig sulten.

... Og, glemte vel noe viktig her: det gjelder å trene 1-2 ganger i uken så man holder på musklene. En times hard trening er noe sånt som 500kcal, da er det nok lettere for mange å bare spise litt mindre. Vekt-trening er nok optimalt her. Det tar kort tid og er effektivt.

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...