tjalla Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Withnail & I | Imdb Jeg må være kortfattet siden jeg holder på med hjemmeeksamen. Denne gangen vil fokuset være rettet mot en av Englands store kultfilmer - Bruce Robinsons Withnail & I. Basert på en roman som Bruce selv skrev, da han bodde i London i 1969. Filmen finner også sted til samme tid og i samme by. Vi møter Withnail og I (navnet kommer ikke fram i filmen, men han heter Marwood til etternavn) - to skuespillere i 30-årene som begge sliter med å skaffe seg en jobb. De bor sammen i en sliten leilighet, men finner etterhvert at de må ha en ferie og turen blir lagt til hytta til den homofile onkelen til Marwood. Jeg fikk ideen om å velge denne filmen siden det kun var jeg og Merkwürdichliebe som nevnte filmen i "Tidenes beste komedie", på henholdvis 2.og 1.plass. Derimot ikke sagt at folk ikke har sett den, men i forhold til hvilke filmer som ellers ble valgt, så tror jeg ikke alle har sett den. Uansett, det er en komedie med siteringsmuligheter fra oven, samtidig som den har en sårhet ala Stand By Me. Richard E. Grant storspiller i sin første rolle. Withnail & I på play.com Den er forøvrig utgitt på Criterion hvis noen skulle foretrekke det. Lenke til kommentar
thesinner Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Har sett filmen fra før, og har juleferie fra 14. desember, så denne tråden skal jeg garantert bidra til Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 Jeg skal prøve jeg også. Dette er et morsomt konsept, så synd at det døde ut. Lenke til kommentar
HeHauken Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 Etter i morgen har jeg juleferie, så er med denne runden. Lenke til kommentar
magnusbe Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 Eg ramla av filmklubben ettersom eg alltid fekk filmane etter at ein hadde gått vidare til neste. Withnail & I har eg sett, og kan vel sjå den på nytt for fyrste gong på 13 år(!!!). Min dåverande kjæraste og veninnnene hennar elska filmen. Eg ville sjå den, og den gjekk på TV då eg var i militæret. Eg gjorde det klart at denne ville eg sjå, og dei andre på rommet protesterte. Dei gjekk inn og ut og klaga, noko som ikkje er den beste situasjonen å sjå film i. I tillegg var eg svært politisk aktiv og nokså moralistisk på den tida, og likte ikkje hovudpersonane. Får sjå no som eg er eldre og rundare i kantane... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 Slenger meg på. Har den i hylla og har alltid hatt lyst til å se den. Lenke til kommentar
Merk. Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 Gleder meg genuint til å se denne helga. Filmen har en fantastisk blanding av lystig humor og døddrukken melankoli. Hvordan er lyd- og bildekvaliteten på Anchor Bays 20th Anniversary Edition? Har deres andre utgivelse og den er ganske laber. Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 Da har jeg sett denne. Bra film, det. Mange morsomme situasjoner, karakterer, handlinger og sitater. Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 Ja, dette var jo en knakende suksess Kan vi konstatere at en filmklubb ikke er liv laga på forumet som det egentlig også er i virkeligheten? Ingen møter opp på f.eks. Trondheim Filmklubbs visninger på samme måte som ingen møter opp her. Lenke til kommentar
Bob_3 The Builder Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 Det er da noen av oss som faktisk møter opp på filmklubben. Andre møter kun opp til filmquizzer, med varierende hell Withnail & I er forøvrig en knallfilm, men kanskje ikke noe man kan diskutere så altfor mye. To sjarmtroll i hovedrollen i alle fall, og dialogen er hysterisk morsom til tider. Kun sett den 2 ganger(begge på filmklubben), skal investere i en dvd-utgave snart. Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 Jeg har faktisk bare vært på Rosendal én gang, og det i forbindelse med Cinemateket ^_^ Quizen var dere imponerende på. Dessverre var ikke Team VHS fulltalige den kvelden, så det blir spennende å se en duell mellom dem og dere (+ Thor-Eriks) til våren Lenke til kommentar
magnusbe Skrevet 22. desember 2009 Del Skrevet 22. desember 2009 Eg så Withnail & I i filmklubbperioden, eg gløymde berre å skriva noko. Og eg må seia at nok ein gong er eg undervelda av denne filmen. Ja, det er mang fine sitat, og nokre morosame situasjonar, men jamt over misliker eg dei alle saman. Karakterane, altså. Eg tenkte det var bra for dei å skiljast frå einannan og koma seg vidare i livet, noko som vel er i strid med bodskapen i filmen. Lenke til kommentar
thesinner Skrevet 22. desember 2009 Del Skrevet 22. desember 2009 Jeg var gira på å være aktiv denne runden, men det ble bare aldri til at jeg orka å se filmen. Det var vel mest fordi jeg har sett den før og ikke synes den var såååå bra den gang. Har liksom alltid hatt en annen usett film jeg heller vil se enn et gjensyn med denne Lenke til kommentar
Merk. Skrevet 22. desember 2009 Del Skrevet 22. desember 2009 (endret) Kun sett tre filmer under denne runden, og Withnail var ikke en av dem. På den positive siden har jeg fått to nye favorittfilmer Endret 22. desember 2009 av Merkwürdichliebe Lenke til kommentar
tjalla Skrevet 22. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2009 (endret) Eg så Withnail & I i filmklubbperioden, eg gløymde berre å skriva noko. Og eg må seia at nok ein gong er eg undervelda av denne filmen. Ja, det er mang fine sitat, og nokre morosame situasjonar, men jamt over misliker eg dei alle saman. Karakterane, altså. Eg tenkte det var bra for dei å skiljast frå einannan og koma seg vidare i livet, noko som vel er i strid med bodskapen i filmen. Det er absolutt ikke en film for alle, men jeg er litt usikker på hva du mener er budskapet i filmen - om det er noe i det hele tatt fra regissørens side. Slik jeg ser det handler filmen om midlertidige vennskap som eksisterer mellom mennesker som er i samme posisjon. Jeg er også helt enig i at bruddet mellom Withnail og I var positivt, men kanskje først og fremst for Marwood som tilsynelatende var den normale, som også ville klare seg godt uten Withnail. Withnail på sin side er den utpregede taperen og ville kanskje ha synket enda lavere. Det er noe utrolig sårt ved denne usikkerheten om fremtiden som alle, iallefall jeg uroer meg for. Hvordan gjør vi det videre? Det var som vanlig ingen i Filmklubben som gjorde en utpreget innsats. Endret 22. desember 2009 av tjalla Lenke til kommentar
magnusbe Skrevet 22. desember 2009 Del Skrevet 22. desember 2009 Gode poeng, tjalla. Altså, eg har eit inntrykk av ei romantisering av den type liv dei to levde, og at det kanskje var meint å visa eit sårt brot. Knakjse eg er berre er i overkant dømande. Eg tykkjer likevel eg kjenner og har kjent for mange folk som Withnail. Lenke til kommentar
tjalla Skrevet 23. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2009 Bump: Hva gjør vi videre? Er det noen som VIL velge en film? Lenke til kommentar
thesinner Skrevet 23. desember 2009 Del Skrevet 23. desember 2009 Bump: Hva gjør vi videre? Er det noen som VIL velge en film?Det er jul, tviler på stor aktivitet, men jeg skal ta et gjensyn med Mammut i jula, en film alle burde se, føler den er verdig for filmklubben... Tipper det blir fiasko igjen, men skader jo ikke med enda et forsøk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå