Gå til innhold

En litt komplisert problemstilling

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har et litt komplisert (tror jeg) problem her; skal prøve å forklare så godt som mulig.

Har tenkt til å kjøpe den populære kombinasjonen Asus A7N8X Deluxe, XP2500 Barton og TwinMOS Winbond. Fra før av har jeg et Radeon 9500PRO. For at sistnevnte skal fungere, så må jeg ha Windows XP; jeg har oppgr. versjonen (Home) på CD, men bruker fra før Win98se.

Grunnen til at jeg oppgraderer er at WinXP ikke ville installeres* på den gamle maskinen, så jeg har aldri brukt R95000PRO-kortet, ennå. For å installere de nye enhetene, må jeg jo ha et skjermkort. Burde jeg da sette det gamle Voodoo3-kortet *grøss* inn i det nye systemet, installere WinXP over Win98, så tilslutt sette inn R9500PRO?

Er det noen som skjønner det jeg prøver å forklare? Håper det. :roll::)

-Monster

* WinXP "frøs" alltid under installasjon; jeg tror BIOS var for gammel. Er ikke sikker. Det var på tide å oppgradere uansett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du behøver vell bare å putte i Win 98 CDen under installasjonen av Win XP, når den spør etter det. Tror ikke det skal være nødvendig å ha Win 98 installert.

Å? Så hvis jeg booter med Win98-oppstartsdiskett, så kan jeg deretter installere WinXP?

Men hovedproblemet står fortsatt: Jeg kan vel ikke installere Radeon 9500PRO uten å ha XP (krav bakpå pakka) inne først? Så derfor må jeg kanskje bruke Voodoo3-kortet? :(

Lenke til kommentar

Høres usannsynlig ut at Radeon-kortet ikke vil virke under 98. De fleste kort kan kjøres i standard vga-modus. For å få 3d-delen til å virke, trenger du derimot de riktige driverene. Men de kan du installere etterpå.

Lenke til kommentar
Høres usannsynlig ut at Radeon-kortet ikke vil virke under 98. De fleste kort kan kjøres i standard vga-modus. For å få 3d-delen til å virke, trenger du derimot de riktige driverene. Men de kan du installere etterpå.

Bak på pakka står det...

Operating Systems Support

Windows XP

Windows 2000

Windows Me[/b]

Lenke til kommentar

Ingen som har noe mer å føye til?

Fra manualen som fulgte med skjermkortet:

"To ensure a successful installation of your Connect3D Graphics Accelerator card, you MUST do the following BEFORE replacing your current graphics card with your new 'ATI Powered' card:

Install AGP Drivers for non-Intel Chpset Based Motherboards. Several AGP motherboard manufacturers use non-Intel AGP chipsets. Chipsets include those made by Acer Labs (ALI), Silicon Integrated Systems (SIS), and VIA Technologies, Inc. Each non-Intel chipset requires the installation of a custom Virtual GART (AGP) Driver. This driver is required by your new Connect3D card to function correctly with your motherboard. It is vrey important that the correct AGP driver be installed before installing an AGP video card in your system."

Da høres det jo ut som om jeg ikke kan formatere først, siden jeg må installere ny drivere. Eller slipper jeg det siden Asus A7N8X har nforce2? Er jeg helt på jordet nå?

Lenke til kommentar

Det du bør gjøre er:

1. Formater

2. Sett inn Radeonkortet og alt du vil ha inne i maskinen

3. Boot med Windows XP OppgraderingsCD

4. Følg instruksjoner, sett inn Win98 CD når den ber om det/ lag partisjoner med installasjonsprogrammet til WinXP

5. Når WindowsXP er ferdig installert, installerer du chipset driverene til hovedkortet

6. Installer Catalyst driverne

Radeon kortene har ikke noe problem med å kjøre med native VGA drivere. Den fremgangsmåten fungerer...99,9999% sikkert.

Lenke til kommentar
Det du bør gjøre er:

1. Formater

2. Sett inn Radeonkortet og alt du vil ha inne i maskinen

3. Boot med Windows XP OppgraderingsCD

4. Følg instruksjoner, sett inn Win98 CD når den ber om det/ lag partisjoner med installasjonsprogrammet til WinXP

5. Når WindowsXP er ferdig installert, installerer du chipset driverene til hovedkortet

6. Installer Catalyst driverne

Radeon kortene har ikke noe problem med å kjøre med native VGA drivere. Den fremgangsmåten fungerer...99,9999% sikkert.

Aha. Skal prøve det - må bare bestille delene først. :) Takk for svar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...