R@ge Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Hei folkens... Lurte på om dere visste om et script som kunne kreve at <textarea> inneholdt X-antall tegn. Jeg ska bruke dette til kommentarer på noen filmsnutter og hver kommentar skal være på minst 200 tegn. Tenkte at kanskje "post kommentar" knappen ikke var klikkbar eller noe før man hadde nok tegn eller en annen måte.. Tips? Tusen takk Lenke til kommentar
nilsh Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Har ikke prøvd det, men tror dette skal virke: Tror imidlertid man kan overstyre dette hvis man limer inn en tekst man har kopiert fra en annen plass.. <script> function limitText(limitField, limitNum) { if (limitField.value.length > limitNum) { limitField.value = limitField.value.substring(0, limitNum); } } </script> <form name="myform"> textarea limit 20 chars :<br> <textarea rows="5" cols="30" onKeyDown="limitText(this,20);" onKeyUp="limitText(this,20);"> </textarea><br> </form> Lenke til kommentar
Azidops Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 (endret) Nå er jeg ingen racer på Javascript, men er det noe der i det hele tatt som påvirker submit-knappen? Og, har ikke du laget en funksjon som sier at hvis innholdet er større enn 20 tegn så skal det kortes ned til de 20 første tegnene? Endret 7. desember 2009 av Azidops Lenke til kommentar
R@ge Skrevet 7. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2009 limitText blir vel litt feil siden vi snakker om en minimum og ikke er maksimum også da Lenke til kommentar
nilsh Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 limitText blir vel litt feil siden vi snakker om en minimum og ikke er maksimum også da Leste litt vel raskt der ja! Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 Noe som dette skal fungere. Jeg er usikker på om value er rett attributt for å få tak i innholdet, men det finner du nok ut. <script type="text/javascript"> function validateForm(form) { if (form.getElementsByTagName('textarea')[0].value.length >= 200) { return true; } else { alert('give message to user, NOT using alert'); return false; } } </script> <form onsubmit="return validateForm(this);"> <textarea></textarea> <submit/> </form> Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 Nå er vel getElementsByTagName litt "bred" til akkurat dette... Sett ID på feltet og bruk getElementById. -C- Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 Selectortiden er nok 0.0000000001ms vs 0.000000001ms så jeg har ingen problem med å bruke noe mer enn hammeren for å holde DOM-en det jeg vil kalle renere. Men begge alternativene fungerer selvsagt på nøyaktig samme måte. Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 Nå tenkte jeg mer på krøll hvis det var mer enn ett textarea i formen da... -C- Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 Så sant, så sant. Lenke til kommentar
R@ge Skrevet 8. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2009 (endret) Så sant, så sant. Men altså.. da bruker jeg den koden din over slik den er da En ting jeg lurte på.. hvis jeg skulle kombinere en slik teller da,, altså som telte antall tegn fra 0 og oppover slik at de så hvor mange tegn de hadd skrevet, hva måtte jeg ha lagt til da? Så en sak her: http://www.shiningstar.net/articles/articl...unter.asp?ID=AW Men den er jo helt motsatt da, men kan man snu den? EDIT fant vel en som funket her: http://www.whathuhstudios.com/javascript-c...ter-count.html# Endret 8. desember 2009 av R@ge Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 Bare pass på, for i det eksemplet er et JavaScript-rammeverk brukt. Jeg syntes man bør lære seg ren JS for enkle ting som dette før man begynner å bruke slike rammeverk. Ser du her: http://www.w3schools.com/TAGS/tag_textarea.asp ser du at <textarea> har en onchange-event som du kan benytte til tellingen. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Husk at man lett kan overstyre dette, så det må også sjekkes server-side. Lenke til kommentar
R@ge Skrevet 9. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2009 (endret) Tuuuusen takk for all hjelp her altså... Utrolig bra det dere har skrevet her,, uten deres hjelp hadde jeg aldri funnet ut av dette Endret 9. desember 2009 av R@ge Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå