Gå til innhold

Noe spesiell HTPC - trenger tips til innhold.


Anbefalte innlegg

Har lagt HTPC på is noen år ettersom hele analog TV greiene utgikk, men nå har prosjektet fått et friskt pust. Denne gangen skal den spille av BD-rips (MKV) via mediacenter, men det skal kjøres avansert romkorreksjon for korrigering av multikanals lyd. 

 

Med romkorreksjonsfilteret på alle kanaler kan det være mulig jeg trenger litt ekstra "under panseret". HTPC`en må responsiv, og selvfølgelig 99% lydløs. 

 

Det er kun mediacenter, Spotify, etc som skal kjøres på den - neppe noe gaming. Kanskje også noe BD-ripping, men ikke enkoding. OS blir Win 7 64-bit. 

 

Jeg har sett på noen greier her, men trenger litt tips. Har bestemt meg for:

 

-Intel 80GB X25-M Gen 2 SSD disk (for rask oppstart)

 

-8GB ram (kommer til å disable swap-fil)

 

Jeg har HTPC kabinet som tar ATX hovedkort. Det har innebygget 7" LCD, så jeg trenger et skjermkort med 2 utganger (onboard utgår vel da). Jeg har et Geforce 8800-kort liggendes, og det holder kanskje så lenge jeg ikke skal kjøre GPU dekoding av HD? Mist strømforsyning står i allerede. (tror det er 500-600W). 

 

origen-ae-x15e-1.jpg

 

Lynx studio-lydkort er også bestilt. 

 

Har sett på Intel i7-920, men forstår at kanskje i7-860 blir vel så bra til mitt bruk - samt at hovedkortet er billigere? Trenger også forslag til hovedkort, minne og en bedre vifte enn stock-kjølere. 

 

På forhånd takk. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det eneste jeg vil forslå spesifikt er at du går for en rimelig quadcore. Når du sier blueray rips anntar jeg at det er HD i h.264 det vil gå mye i. Dette er utrolig CPU-krevende, og hardware decoding kan du ikke stole på til dette. Hardware decoding tar bare helt spesifikke standard codecs og er lite egnet til alle videoene du finner "in the wild" på internett. Heldigvis er nyeste betaversjonene av FFDshow multithreaded, så selv en relativt lav frekvens prosessor kan ta unna HD materiale i h.264 pga. lasten kan fordeles relativt gjevnt over 4 prosessorer. Alternativet er en high-end dualcore som gjerne både koster mer og gir deg mer varme=støy via kjøling.

 

Så lenge du baserer deg på at CPUen skal være sterk nok til å dra alt så trenger du ikke noe spesiell skjermkort utover kravet ditt at det må ha to utganger.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Takker for svar! Det er like greit å være helt uavhengig av GPU ja. 

 

Jeg har bestemt meg for å gå for Intel i7-860. Den er litt raskere enn 920 i noen tester, bruker mindre effekt (mindre varme?), hovedkort er billigere og jeg kommer uansett aldri til å kjøre noen heftige SLI løsninger på det kortet. 

 

Hovedkort blir Asus P7P55D.

 

Spørsmålet er da hvilken minne jeg bør gå for. Så en artikkel en gang der det ble hevdet at man måtte ha 8GB RAM i Vista for at Vista skulle slippe helt tak i alt som het SWAP. Finner ikke igjen artikkelen nå, og jeg aner ikke om det gjelder for Win 7. Kanskje det holder med 4-6GB. (?)

 

Forslag på noen ram-brikker og stillegående CPU vifte? 

Endret av HåkonN
Lenke til kommentar

Oppgraderte riggen min for noen dager siden med en Phenom II 720 BE og ATI 5750 noe som fungere veldig bra. Da har jeg kraft nok for de meste av spill også. Kjører denne i en mindre kasse og passiv kjølt med en ninja schyte (uten vifte). Dette blir noe varmt men funker greit om du har litt luft runt kassen (2 chassi vifter på en Antech Fusion 430 kasse).

 

Selv bruker jeg bare AMD grunnet pris og trenger ikke det "verste" på en HTPC.

 

I en HTPC syns jeg alle delene skal dra så lite strøm og være så kalde som mulig.

Lenke til kommentar

Heisann,

 

tenkte jeg skulle bidra med mine erfaringer.

 

Du kan godt ha onboard GPU, også for bluray, med to skjermer.

 

7" tuch skjerm brukert typisk vga utgang, og onboard skjermmkort har typisk vga, dvi og hdmi utganger.

 

Selv har jeg prøvd både nvidia og ati variantene, og trives best med ati.

 

Kjører nå amd 790GX/sb750 på htpcen i stuen med 7" touch skjerm og 40" hdtv (1080p). Den spiller BD film uproblematisk fra plate og iso, med en AMD Athlon II 245 cpu (dual 2,9 GHz)

 

AMD er det soleklare valget til htpc, da en her får mest for pengene.

 

Når det gjelder BD film, så er det mye bedre å spille disse fra iso-filer enn fra mkv etc, da en da kan dra nytte av hardwareakselerasjon i gpu.

 

Både AMD 790GX/SB750 og 785/SB710 vil fungere greit, førstnevnte har litt rakere GPU, men 785 er nyerer og har svært lav varmeutvikling. Begge drar BD uten problemer fra plate og iso-fil, med fast forward sliter de litt med (men det gjør alt jeg har prøvd, også 2 stk 4890 "toxic" i CF).

 

Dersom lyd er viktig, ville jeg godt for et system med amd 790fx/SB750 chipset(her kan du velge mellom AM2+ = DDR2, eller AM3 = DDR3) og Ati HD57XX skjermkort. ATIs 5xxx serie skjermkort er de eneste som kjører full HDlyd over HDMI.

 

Til cpu ville jeg valgt AMD Phenom II X4 905e (65W), det er mer enn nok. Det finnes også raskere men da varmere cpuer å få inn.

 

Bruk pengene du sparer på amd vs intel, amd mobo og cpu, på et vifteløst ati 57XX! Det er mitt råd :-)

 

drbo :cool:

Endret av drbo
Lenke til kommentar

Takker for tips. Det går mye i AMD her skjønner jeg. ;)

 

Et par kommentarer: 

 

1. Skal ikke kjøre bitstream for BD. Er avhengig av at lydkortet får PCM for å kunne kjøre romkorreksjonsfilter. Lydkortet har heller ikke HDMI. Lossless dekoding fra bitstream til LPCM er vel ikke mulig i dag ettersom jeg har forstått - ergo må jeg lagre filene i et annet format. MKV kan lagre multikanals lyd i lossless FLAC.

 

2. Lydkort er et Lynx studiokort, og jeg skal kjøre 3 x S/PDIF ut til prosessor. Målet er å få til dette med ASIO. HDMI skal kun ta bilde til prosjektor/flatskjerm, mens intern 7" LCD går på VGA. (tidligere har jeg brukt en liten DVI-VGA overgang).

 

3. Jeg ønsker ikke å være 100% avhengig av GPU for avspilling av 1080P. Se kommentar fra Stigma. 

 

Takker for tips ang. hovedkort med grafikk. Kan være det er like greit om jeg finner noe slikt. :)

Lenke til kommentar

Ser dette OK ut? Var litt usikker på RAM siden jeg ikke kan noe om timings/ECC etc. Og dette burde (+ BD og skjermkort) vel gå greit på en 500W Mist strømforsyning? 

 

 

 

  • KINGSTON 4GB 1600MHZ DDR3 NON-ECC CL9 9-9-9-27 DIMM KIT OF 2   
  • INTEL Core i7-860 2.8GHz Quad Processor LGA1156 8MB Boxed CPU 
  • ASUS Mainboard S-1156 P55 ATX 2xPCI-E SATA-II Raid DDR3 (P7P55D)  
  • INTEL 80GB X25M SSD DRIVE GEN2

Lenke til kommentar

jau 500watt skal gå greit.

 

komponent messig ser alt til å passe.

Vurdere kanskej en after market cpu kjøler for å redusere støy og varme.

 

ram messig er det ikke så viktig med alle de fancy ordene etc om du ikke skal skvise alt ut av dem. For folk flest kommer mengde før alt det andre. og 4gb er en bra mengde ram.

Lenke til kommentar

 Takk. Da er alt bestilt. Ja en aftermarked CPU-kjøler må jeg nok ha for å få det stillegående og kjølig nok. 

 

Men jeg er litt usikker på hva det er plass til, så jeg venter litt med det til jeg har fått komponentene.

 

Den watt-kalkulatoren du har i signaturen din var forøvrig veldig kjekk. :)

Endret av HåkonN
Lenke til kommentar
Det eneste jeg vil forslå spesifikt er at du går for en rimelig quadcore. Når du sier blueray rips anntar jeg at det er HD i h.264 det vil gå mye i. Dette er utrolig CPU-krevende, og hardware decoding kan du ikke stole på til dette. Hardware decoding tar bare helt spesifikke standard codecs og er lite egnet til alle videoene du finner "in the wild" på internett. Heldigvis er nyeste betaversjonene av FFDshow multithreaded, så selv en relativt lav frekvens prosessor kan ta unna HD materiale i h.264 pga. lasten kan fordeles relativt gjevnt over 4 prosessorer. Alternativet er en high-end dualcore som gjerne både koster mer og gir deg mer varme=støy via kjøling.

 

Så lenge du baserer deg på at CPUen skal være sterk nok til å dra alt så trenger du ikke noe spesiell skjermkort utover kravet ditt at det må ha to utganger.

 

-Stigma

 

 

Dette stemmer ikke lenger.

VDPAU under linux spiller 5.1 .mkv uten problemer

MPC-HA spiller 5.1 .mkv filmer uten problemer

TMT3 har støtte for Cuda og Steam

CoraAVC har cuda støtte og spiller 5.1 .mkv filmer uten problemer.

 

FFDshow skalerer kun til 2 kjerner.

4 kjerners prosessorer bruker i de aller fleste tilfeller mer strøm enn "high end" 2 kjerners CPUer.

Lenke til kommentar

8GB, core i7 i en HTPC???

jeg får da spilt av blu-ray med en Athlon II 250, 2GB minne jeg helt fint og jeg bruker hovedkort med innebygd skjermkort (HD 3200) ;)

 

Et Greit HTPC oppsett

AMD Athlon II 250 eller 240e (45W), Athlon II 620 eller 600e (45W)

AMD 785G hovedkort (ATI Radeon HD 4200)

4GB DDR2 800mhz eller 4GB DDR3 1066mhz

Valgfritt: ATI Radeon HD 5750 (for de som vil ha 8-Kanal 24Bit/192KHz TrueHD/DTS-HD Bitsteaming og Gaming mulighet)

LG CH08 BD-ROM med DVD Brenner

 

vis man vil gå litt overboard på lyd biten kan man jo kjøpe en Asus Xonar

http://old.prisguide.no/fritekst_sok.php?s...&pricemax=0

Endret av wiak
Lenke til kommentar
Ja en aftermarked CPU-kjøler må jeg nok ha for å få det stillegående og kjølig nok. 

 

Du kan jo vurdere CPU-kjøleren hw.no testet forrige uke. http://www.hardware.no/artikler/noctua_nh-d14/73546. Den er gigantisk og tung, men du kan måle om du får plass etter du har montert systemet. Siden kabinettet trolig blir stående mye i ro i "ligge-stilling", vil det heller ikke bli så mye belastning på hovedkort.

Lenke til kommentar
8GB, core i7 i en HTPC???

jeg får da spilt av blu-ray med en Athlon II 250, 2GB minne jeg helt fint og jeg bruker hovedkort med innebygd skjermkort (HD 3200) ;)

Flott! Men du kjører sikkert kun hardware dekoding og bitstreaming. Som du leser over så har denne PC`en et litt spesielt bruksområde. Jeg har forøvrig kun bestilt 4GB minne, da jeg ikke vet enda om jeg får til å kjøre 64-bits OS med alle applikasjonene jeg trenger for å få dette til å spille.

 

vis man vil gå litt overboard på lyd biten kan man jo kjøpe en Asus Xonar

http://old.prisguide.no/fritekst_sok.php?s...&pricemax=0

 

Det der er et "enkelt" konsumer-lydkort alà Creative beregnet på spilling. Det har ikke digitale utganger, ASIO-støtte eller muligheter for internal mixing. Jeg har allerede bestilt en Lynx løsning.  

 

Popcornhour til mkv, billg pc til lyden.

 

Popcorn hour er desverre totalt ubrukelig til mitt oppsett.

Endret av HåkonN
Lenke til kommentar
Du kan jo vurdere CPU-kjøleren hw.no testet forrige uke. http://www.hardware.no/artikler/noctua_nh-d14/73546. Den er gigantisk og tung, men du kan måle om du får plass etter du har montert systemet. Siden kabinettet trolig blir stående mye i ro i "ligge-stilling", vil det heller ikke bli så mye belastning på hovedkort.
Ja, kanskje det er plass. Evn. en litt mindre Noctua. Som du sier skal hovedkortet ligge i ro, så jeg bør vel egentlig bare velge det største og styggeste jeg kan få plass til for så heller skru ned viftehastigheten til "ikke-hørbart". 
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...