Gå til innhold

Trenger hjelp til oppsett av treningsprogram:

Minus

Anbefalte innlegg

Hei!

Trenger som tittelen sier hjelp til å sette opp et treningsprogram. Ettersom jeg har problemer med knærne (Chondromalacia patellae) ønsker jeg ikke å trene bein akkurat nå, før jeg har blitt bedre i knærne.

Kjører nå en to-split, men det er for få øvelser. Bl.a mangler jeg nakke og skuldre. Her er hva jeg gjør. (Orker ikke skrive sett og reps)

Dag 1:

Nedtrekk

Kabelroing

Militærpress

Bicepscurl

Crunch

Motsatt crunch(altså for ryggen)

Dag 2:

Benkpress

Nedtrekk

Skrå flyes

Smal benkpress

Franskpress

Som dere ser, er det meste litt rotete, og hadde satt veldig pris på om noen med ordentlige kunnskaper kunne sette opp dette litt bedre for meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ganske rotetete ja.

Keep it simple

Dag1: Rygg,biceps og mage

Dag2: Bryst, Triceps og skuldre

Dag1: Rygg,biceps og mage

5x5 Markløft

2x5 Nedtrekk/Chins

2x5 Stang roing

2x5 En variant for biceps curl, her liker jeg å kjøre ez-bar biceps curl.

2x10-12 Crunch (en øvelse som dekker hele magen, eller split det opp til 2 øvelser som dekker hver sin part)

Dag2: Bryst, Triceps og skuldre

5x5 Benkpress

5x5 Millitær press (kan bytte rekkefølge med dips, spørs hva som er best for deg)

2x5 Dips

2x5 EZ-Bar Skull Crushers

Kjør lav reps på alle øvelsene, kjør deg fult ut (tren tungt på base øvelsene, mark og benk. Og failure på de andre øvelsene)

Du kan dog bytte inn Shrugs på rygg dagen hvis du virkelig føler for det, ellers.. Men da må du kjøre 10-12 reps og 2 sett eller mindre.

Og så snart du blir bedre i beina, KJØR KNEBØY!

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

JEG SA IKKE FAILURE PÅ BENK! LES

Jeg sa TUNGT på benk og failure på resten.

Vet at failure ikke er all verdens bra, det svekker immunforsvaret, større risiko for skader og sånt. Men skal musklene vokse, må du kjøre dem hardt ut. Har du 1 uke pause fra hver muskel (som jeg har) går det fult mulig å kjøre failure på alle øvelser untatt base øvelsene som kne,benk,press og mark.

Du kan kjøre failure på 10 reps, eller 1rm. Spiller ingen rolle for meg, men jeg har større tro på at lav reps (tungt som mulig) har bedre effekt på muskelmasse og styrke. De fleste bodybuildere har gått fra å kjøre 10 reps og pumpe flere sett helt til de får en pump til å pumpe med lav reps som 5-7 reps. Du må nesten vite svartet på "Hvorfor muskler vokser i det heletatt" før du kan komme med lav-reps er dumt, ikke kjør det.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar
JEG SA IKKE FAILURE PÅ BENK! LES

Jeg sa TUNGT på benk og failure på resten.

Vet at failure ikke er all verdens bra, det svekker immunforsvaret, større risiko for skader og sånt. Men skal musklene vokse, må du kjøre dem hardt ut. Har du 1 uke pause fra hver muskel (som jeg har) går det fult mulig å kjøre failure på alle øvelser untatt base øvelsene som kne,benk,press og mark.

Du kan kjøre failure på 10 reps, eller 1rm. Spiller ingen rolle for meg, men jeg har større tro på at lav reps (tungt som mulig) har bedre effekt på muskelmasse og styrke. De fleste bodybuildere har gått fra å kjøre 10 reps og pumpe flere sett helt til de får en pump til å pumpe med lav reps som 5-7 reps. Du må nesten vite svartet på "Hvorfor muskler vokser i det heletatt" før du kan komme med lav-reps er dumt, ikke kjør det.

Jeg tar kritikk for den :) Jeg leste det som mark og bøy, ikke mark og benk.

Ellers har jeg ikke sagt noe om at lavreps eller failure er dumt. Jeg trener stort sett på 5 reps selv, og jeg har mine øvelser jeg går til failure på. Det jeg er uenig i er å kjøre failure og såpass tungt helt bevisst, ikke pga. immunforsvaret, men av skader som du nevnte selv.

Forøvrig må du slutte å komme med "Du må nesten vite svaret på hvorfor muskler vokser i det heletatt"-dogmaet i hvert eneste emne på bruket, mkay? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...