Herr Brun Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 (endret) Sonsol: Poenget er jo at det brukes i helsediskusjoner og diskusjoner rundt hva som er pent og ikke. Jeg dømmer da ikke BMI-skalaen i seg selv nord og ned, jeg bare skjønner ikke hva den har å gjøre i slike diskusjoner. Som du selv sier, den forteller om et forhold mellom kvadrathøyde og vekt, men den forteller ikke om noen er tjukk eller ikke (og det er jo det denne tråden handler om). Poenget er bare at folk flest tror at høy BMI = feit. Det er ikke tilfelle. Endret 8. februar 2010 av Herr Brun Lenke til kommentar
Catkin Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Det er ikke likegyldig hvor på kroppen fettet fester seg, så hvorfor ikke sjekke fettfordelingen? Midje/hofte mål = midjemål i cm (målt i navlehøyde) hoftemål i cm Hos kvinner skal tallet helst være under 0.8, og ikke over 1.0 for menn. Ligger resultatet ditt over dette har du for mye fett rundt midjen. (Personlig fikk jeg 0.73) Når det gjelder BMI, så må man jo nesten ta i betraktning om man trener mye, er kraftig bygd osv. Noe må man nesten kunne tenke seg til selv. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Kitty, skal man dele antall cm rundt livet med høyde? Lenke til kommentar
Catkin Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 (endret) midje og hofte mål, ikke høyde. Ganske greit måte å beregne om hvorvidt du bør gå ned noen kilo, eller om de ekstra kiloene sitter på midjen eller hoftene. Endret 8. februar 2010 av KittyCat Lenke til kommentar
Penance Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Når det gjelder bildene tidligere i tråden synes jeg; - 1 så grei ut, selv om det ser ut til at det er et "uheldig" bilde. - 2 var penest - 3 var også veldig pen, men noe mer "å ta i" enn dette begynner å bli for mye for meg - 8 kan også funke, men er litt usikker Resterende var ikke noe for meg. Midje/hofte mål = midjemål i cm (målt i navlehøyde)hoftemål i cm Om man er stor, men har smal midje (i forhold til resten av kroppen) - blir ikke denne feil, da? Eller er sjekker den kun fordeling hofter/midje? Jeg fikk 0,66, forresten, men jeg synes jeg har litt for mye mage.. Lenke til kommentar
p0pc0rn Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 http://www.dinside.no/393485/kroppsmasseindeks BMI-kalkulator til de som lurte Lenke til kommentar
Catkin Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Penance: Da vil jeg tippe at du har pæreform. Noe som er det sunneste å ha. Les litt om det her, du Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 (endret) http://www.dinside.no/393485/kroppsmasseindeks BMI-kalkulator til de som lurte Det er bare å ta vekta di delt på høyden i andre. (i kg og cm). Endret 8. februar 2010 av Herr Brun Lenke til kommentar
p0pc0rn Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Er klar over det. Linken var til de som ville gjøre det ekelt Er kanskje ikke så vanskelig å regne ut selv, men men Lenke til kommentar
haswonit Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 3, 2, og 5! In that order, yesh! Lenke til kommentar
Sonsol Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Høy BMI forteller deg at du er tykk så lenge du vet at det ikke er muskler. Er du usikker har jeg en dårlig nyhet til deg:P (Ikke begynn å veive hysterisk med enkelteksempler som "motbeviser" påstanden nå.) En ting er at høy BMI ikke godt forteller om noens helsetilstand, men jeg tror vi kan være enig om at lav BMI stort sett forteller at en person er tynn. Husk også at en tynn person med lav BMI kan fett og lite muskler hvis han/hun er utrent. Lenke til kommentar
Gjest Guest_Girl_* Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Jeg er jente, men tenker å svare alikevel Jeg synes sunnt som regel er pent. På jenter synes jeg jeg en BMI på rundt 17-25 er finest. På menn liker jeg best 18-30 (men hvis de veier mye liker jeg at de er hårete og helst litt sterke). Tenkte det kunne være morsomt for folk å se bilder av mennekser og hvor høy BMI de har. http://www.flickr.com/photos/77367764@N00/...9008819/?page=2 Oi! Nå ble jeg skikkelig overraska når jeg så på disse menneskene. Mage av disse som iksom var overvetige så helt fine ut, ikke tykke, ikke alle så lubbne ut en gang. Neon av dem så til og med tynnere ut enn meg (ikke at jeg er overvektig altså) Lenke til kommentar
Catkin Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Jeg syns det blir litt dumt å si at man liker det og det tallet i BMI. Alle kropper er bygd forskjellig, og vi vil ikke se like ut uansett hva slags tall vi ender opp med. Lenke til kommentar
Pseudopod Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 (endret) Mellomting av 2 og 8 eller 3 og 8 er hva jeg liker best . Når magen begynner å henge er det definitivt for mye. Jeg er ikke spesielt slank selv, men jeg har enda ikke hengemage (den er litt for stor, men den henger ikke, kanskje fordi jeg har en dugelig mengde magemuskler der inne en plass ), så det er på en måte et naturlig sted å sette grensen for meg BMI liker jeg egentlig ikke å gå etter, muligens fordi jeg ikke liker at gruppene man deles inn i er uavhengig av kjønn, selv om menn i gjennomsnitt har en betydelig større mengde muskler enn kvinner(selv om de ikke trener hardt og regelmessig). Dette fører så klart til at det på papiret virker som om menn i gjennomsnitt er feitere. I tillegg så påvirker ikke en persons høyde BMI verdien på rett måte; meget høye personer (185 cm og opp, for eksempel) får BMI verdier som ikke samsvarer med hvor feite de faktisk er, og dette avviket blir større jo høyere man er. Nå har det seg også sånn at menn i gjennomsnitt også er høyere enn kvinner, som igjen forskyver forholdet mellom hvor tjukke menn er i forhold til kvinner (igjen på papiret, så klart). Måling av kroppsfettprosent er best, mener jeg. BMI kan i beste fall brukes som en veldig grov pekepinn, men jeg mener den blir så grov at man like så godt bare kan ta tak i flesket sitt med hånda og få en like god feeling på hvor feit man er . For å få "normal" BMI med mine 192 cm så må jeg ned på 80-85 kg (ca midt mellom min og maks for normal), noe jeg mener er alt for lite dersom jeg har lyst å beholde noe som helst av muskler. Endret 16. februar 2010 av Pseudopod Lenke til kommentar
Sonsol Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 http://www.flickr.com/photos/77367764@N00/...9008819/?page=2[/url] Oi! Nå ble jeg skikkelig overraska når jeg så på disse menneskene. Mage av disse som iksom var overvetige så helt fine ut, ikke tykke, ikke alle så lubbne ut en gang. Neon av dem så til og med tynnere ut enn meg (ikke at jeg er overvektig altså) To ting. Én, du kan ikke vite om oppgitt BMI faktisk stemmer. To, du kan ikke vite om bildene har samme proposjoner som originalene, eller om de er strukket i høyden eller bredden. BMI generelt er en god indikasjon på om du er overvektig eller ikke. Høy BMI pga av muskler, og (tilnærmet) bare muskler, er ikke farlig, men da vet en gjerne uansett at en ikke er farlig tjukk. Jeg vil også gjenta det et klokt hode sa lenger opp i tråden; BMI er tiltenkt statistikk, og hvis du bruker BMI for å finne ut om du er tjukk eller tynn har du dårlige kunnskaper om (egen) kropp. Lenke til kommentar
Tartan Skrevet 8. mars 2010 Del Skrevet 8. mars 2010 Noe som viser helsen din bedre, er kroppsanalyse. Her får du se fett og muskelprosent, hvordan det er fordelt på kroppen, og hva som er optimalt for deg Og du får også se hvor mye av det farlige fettet rundt de indre organene du har. Er en mye bedre måte enn vekten for å måle kroppen din og eventuell fremgang med trening og kosthold Lenke til kommentar
Sonsol Skrevet 8. mars 2010 Del Skrevet 8. mars 2010 Og dette er fort gjort for alle og enhver? Lenke til kommentar
Tartan Skrevet 8. mars 2010 Del Skrevet 8. mars 2010 Kroppsanalyse kan få hos noen allmennleger, eller eventuell henvisning til noen som har det. Er og mange treningssentre som har det stående, som Sats og Elixia. Utenom disse finnes det sentre i storbyene hvor du kan bestille timer. Er veldig morro å se akkurat kroppen din er med fett og muskler Tar bare 10 min med både undersøkelse og gjennomgang av papirene med en fagperson. Eneste du skal sørge for før du kommer er å ikke ha trent den dagen, og ikke ha spist eller drukket de siste to timene, mener jeg å huske Lenke til kommentar
Sonsol Skrevet 8. mars 2010 Del Skrevet 8. mars 2010 Høres interessant ut. I allefall morsomt, som du sier. Lenke til kommentar
Tartan Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 Det er det Men for å svare på det tråde egentlig handler om, så synes jeg at en jente er tjukk når hun selv ikke føler seg bra med seg selv. Man ser TYDELIG på jenter om de har det bra med seg selv eller ikke Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå