Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Når blir en jente tjukk?


Gjest Guest_Sex_*

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det går fint an å være litt stor, selv om du trener ofte

 

Jupp. Det er bare å spise for mye. Hvis noen kommer og forteller meg at man ikke blir slankere av å forbrenne mer energi enn man får i seg gjennom mat, snacks og godteri, så vil jeg gjerne se dokumentasjon. Tren ofte og spis sunt, så forbrenner du fett.

 

Jaja, du hadde iallefall ikke dødd av en utvidelsepakke til den noe trangsynte horisonten din.

 

Sonsol: Jah, trangsynt da gitt...

Hvordan har det seg da at jeg som aldri trener, og aldri tenker på at maten jeg spiser skal være sund, allikevel er veldig tynn? Og på en annen side er en vennine av meg på god vei til å bli vegetarianer, pluss at hun trener utrolig mye.

Folk er forskjellige, er ikke alle som har høy forbrenning vettu ;)

 

Jeg kjenner ei jente som trener mye og som alltid bruker å spise salat til lunsj. Hun spiser ikke mye godteri, og drikker ikke ofte. Allikevel er hun veldig kraftig/lubben. Dette var vanskelig å forstå, helt til jeg fikk vite at hun gjerne spiser et par pakker potetgull i løpet av en uke om ettermiddagene.

 

Jeg forstår at mange liker å lulle seg inn i illusjonen om at noen legger på seg mye lettere enn andre. Det er sikkert sant at noen forbrenner litt mer energi enn andre, men jeg er overbevist om at det ikke er de store forskjellene her, kanskje bortsett fra i ung alder.

 

La meg fortelle om min mors erfaringer. Hun jobber ved et helsesportssenter som blant annet bruker å hjelpe folk som har problemer med vekta. Hun kan fortelle at disse personene sier de spiser helt normalt og sunt, men når middagen serveres kan de forsyne seg med 4 porsjoner og deretter 4 porsjoner med dessert (dette er selvsagt ganske fete personer). Det ikke slik at de lyver, de bare er ikke klar over hvor mye de egentlig spiser. Moren min har også hatt episoder hvor de har hatt overvektige familier hos seg i et par uker og virkelig lært dem hvordan og hva de bør spise, for så å oppdage at de har vært å kjøpt seg "litt lørdags-snacks" - noen poser potetgull, smågodt og cola. Hun sier at det at fete foreldre ofte får fete barn ikke har noe med arvelig belastning (gener) å gjøre, men spisevanene/-kulturen barna vokser opp i.

 

Problemet er at jeg kan skrive så mye jeg vil om ernæring, kosthold og trening. Noen vil allikevel aldri forstå at problemer med egen vekt som regel skyldes at man spiser for mye og/eller trener for lite (Se mitt innviklede regnestykke ovenfor). Unntaket er hvis man har en sykdom eller genetisk feil som ødelegger for forbrenningen. Dette vil som regel en lege kunne fortelle deg.

 

Edit: Enklete skrivefeil:P

Endret av Sonsol
Lenke til kommentar

Om man er tjukk eller ikke kommer ann på gener, det er bevist. Men slevsagt: man blir ikke tykk hiv man ikke spiser og uansett hvem holder seg ikke tynn hvis hun eter tre ganger mer enn man burde. Det er sammensatt

Lenke til kommentar

Visst er det sammensatt. Gener kan påvirke hvor enkelt du forbrenner energi, men ikke i så stor grad at det faktisk går an å skylde på gener hvis man er overvektig. Det er ikke slik at noen personer kan trene så mye de kan og spise så lite de kan uten å gå ned i vekt, det er heller ikke slik at noen kan spise så mye de kan og ikke trene uten å gå opp i vekt. Det er viktig å ikke få for mye fokus på gener og arvelige forutsetninger. Alle kan gå ned i vekt ved å trene og spise sunt, men det er mer krevende for enkelte.

 

TV2 har en artikkel om dette som er relevant. Bare prøv å ikke henge dere for mye opp i genenes betydning. Som TV2 sier, de har betydning, men det er egen livsstil som avgjør.

 

Om man er tjukk eller ikke kommer ann på gener, det er bevist.

For å understreke det jeg sier: Nei, det er ikke bevist at gener avgjør din vekt, det er det livsstilen som avgjør.

Lenke til kommentar

Når du ikke veit om det er en hun eller hann uten klær

Når hun må bestille to middager på restaurant

Når hun er breiere enn hun er høy

Når kroppen ser ut som et tårn med pannekaker

;P

Lenke til kommentar
Det er også vist at gener gjør at du er mer anlagt for å få en livsstil som gir deg en gitt kroppsstørrelse.

 

Det er sant, men livsstil kan endres, selv om det kan være vanskelig.

 

Jeg vil forresten påpeke at overvekt er et problem som har økt voldsomt de siste tiårene, og at folk før i tiden stort sett var slanke. Dette kom selvfølgelig av at de ikke hadde tilgang til all maten og snopet som vi har idag, samt at de som regel var mye fysisk aktivitet. Enten av eget ønske eller for å arbeide for føden. De hadde likevel i stor grad de samme genene som vi har, siden de ikke endres i løpet av noen tiår, så ingen må komme å si at de er fete bare fordi de har gener som nekter dem å slanke seg.

Lenke til kommentar
Gjest Guest_jente_*

Det er deilig å høre hva gutter egentlig liker!

Jeg har alltid gått rundt og følt meg litt for stor, og trodd at guttene var ute etter nr 2,8,9, men så viser det seg at 3 er favoritten! Selv er jeg en 3.5, så nå skal det bare litt mer til før jeg er der jeg ønsker å vere;D

Lenke til kommentar

Det er bra at noen trener fordi de ønsker å slanke seg, men det er hovedsaklig fordi det er deilig å være i god form. Hvis noen krever at du er slank for å være sammen med deg bør forholdet revurderes. Jeg sier ikke at det er et dårlig forhold, men jeg ville vært sikker på årskene til kravet(/ønsket?).

Lenke til kommentar

vel... så lenge vekta på jenta tilsier at hun er frisk og kan leve et normalt liv, og da faktisk ikke har mange komplekser, (noe desverre alt for mange av dere har uten grunn) og da hennes evt kjæreste liker henne for den henne er, så er det da samma om hu ser ut som en stilk eller er stor som et fjell... problemene starter når folk kommenterer eller når man skal prøve presse seg inn i klær ment for folk med anoreksi, eller man har depresjoner/komplekser for sin egen kropp. Moteblader der folk blir redigerte og modellene drikker vann for å bli mett skulle vært forbudt... kropsform er da en smaksak og individuelt, så hvorfor diskutere når en jente blir tjukk er da ganske teit... den generelle befolkningen er alt for overfladiske..

 

og når får jeg vel et par kommentarer på at jeg er vel smellfeit eller syltynn eller har en eller anna syk form for fetish ford jeg kommenterer detta :p:P gleder meg til å lese hva som kommer under her nå;)

Lenke til kommentar
Gjest Guest_jente18_*

Syns det er merkelig at det er så få som syns nr 2 er pen.

Jeg er selv jente på den størrelsen, og jeg kunne ALDRI tenkt meg å gå opp noe mer i størrelse.

Syns det er penest å være slank...

Lenke til kommentar
Syns det er merkelig at det er så få som syns nr 2 er pen.

Jeg er selv jente på den størrelsen, og jeg kunne ALDRI tenkt meg å gå opp noe mer i størrelse.

Syns det er penest å være slank...

Ville personlig ikke rørt en 5er, noen av de heiteste venninnene jeg har er enten 2 eller 3. Du må også huske på at dette er et forum hvor det sannsynligvis er en del folk som er over gjennomsnittet tykk også, hvilket selvsagt gjør at deres toleranse overfor "større kvinner" er høyere.

Endret av Bandidos-Pelle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...