Gå til innhold

Hjelp til oppsett av VPN

Anbefalte innlegg

Hei!

Trenger litt hjelp til oppsett av følgende;

Jeg har tre lokasjoner. Jeg skulle gjerne hatt en løsning som koblet disse tre sammen, slik at alle lokasjonene vil komme i samme IP subnett og maskiner kan kontakte hverandre over VPN linjen.

Jeg har vært i kontakt med Telenor, men jeg synes deres løsning var ganske så dyr.. (over 1500 pr lokasjon pr. måned).

Jeg har også sett litt på dd-wrt, men dette virker som endel oppsett for å få til å fungere. Finnes det noen bokser på markedet som vil gjøre denne jobben enklere?

Takker på forhånd for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Takk for svar, men er nok ikke helt det jeg er ute etter. Det kommer ikke til å være windows maskiner på noen av lokasjonene, så det må nok være en dedikert hardware boks som gjør denne jobben.

Har du sjekket andre leverandører?

Det er i det minste det enkleste :)

Hvilken OS kjører de forskjellige lokasjonene?

Lenke til kommentar

Jeg har fremdeles ikke fått noe 100% svar av telenor heller, de trengte adressene først. Dette fikk de igår men har som sagt ikke hørt noe..

Tok kontakt med NGT idag tidlig også, purret de opp igjen i 3 tiden men har ikke hørt noe fra de heller.. Hele avdelingen som drev med dette var visst på kundeoppdrag hele dagen, men kan jo håpe jeg hører noe imorgen kanskje.

De kjører spesial OS hvor man ikke har andre valg enn IP/subnet/gateway.

Lenke til kommentar

Etter litt googling er mitt svar at 3-vegs VPN ikkje går direkte. Ein måte å gjere det på er jo slik:

Lokasjon A er hovudlokasjon. Lokasjon B koblar seg til lokasjon A med vanleg VPN. Lokasjon C koblar seg til lokasjon A med vanleg VPN. All trafikk mellom B og C går via A. Er det ein måte å løyse det på?

Det går sikkert an å ha eit 3-vegs VPN òg, men då må du nok leite litt meir. Cisco har vel ei løysing på det, som andre sære behov. :p

-Edit-

Feil bokstavar i forklaringa mi, men trådstartar tok poenget likevel.

Endret av enixitan
Lenke til kommentar

Takk for svar. Det er ikke noe behov for at det er trafikk mellom lokasjon B-C. Kun mellom A-B og A-C. Sånn som jeg har sett det kan jeg bruke http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=349146 , men jeg fant ikke noe i manualen på å sette opp flere tunneller, selv om det står i spesifikasjonene at den støtter 5 stk. Med denne boksen burde det hvertfall gå om jeg kjøper 4 stk (2 på lokasjon A) Men mulig jeg klarer meg med 3 stk også.. Cisco har sikkert løsning på det men det koster nok blod.. ;)

Lenke til kommentar

Kikka litt i manualen på den, i rettleiinga for VPN Setup Wizard står det bare at du må sjekke at Tunnels available ikkje er 0. Eg går ut frå at du kan konfigurere ein tunnel på ruter A mot ruter B, når den er OK kan du konfigurere rutar A på nytt mot ruter C. Den nevner ikkje at du må fjerne alle tunnelar eller liknande, men eg har rett nok ikkje testa dette. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...