DJViking Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 (endret) Noen som vet hvor jeg kan få tak i driver til skjermen BenQ G2410HD? Jeg har installert OpenSuse 11.1, men den finner kun en skjerm til BenQ og det er BenQ FP783. Kjører skjermen med oppløsningen 1920x1080 på skjermkort NVidia GeForce 9500GT. Jeg har prøvd å endre instillingene manuelt uten hell. Jeg setter hele tiden aspekt til 16:9, men den setter den opp igjen til 16:10, selv om jeg har satt x-akse og y-akse på skjermstørrelse riktig. Når jeg prøver å sette synkroniseringsfrekvenser får jeg ikke lovt å sette de korrekte verdiene.I følge spesifikasjonen har skjermen følgende synkroniseringsfrekvenser: Horisontalt: 24 ~ 83 KHz Vertikalt: 50 ~ 76 Hz Problemet er at jeg får ikke lovt å sette horisontalt verdi lavere enn 30KHz. Dette er en full-HD skjerm og jeg bruker DVI og synes kvaliteten på film(DVD) er svært dårlig. Veldig mye støy i bildet. Endret 7. desember 2009 av DJViking Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Prøvd å bruke nvidia-settings til å generere xorg.conf i stedet for openSUSE sitt verktøy? Det fungerer som regel bedre. Lenke til kommentar
HawP Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 (endret) Nyere skjermkort bruker EDID til å hente informasjon om hvilke egenskaper skjermen har, vanligvis i sammenheng med xrandr (sjekk /var/log/Xorg.0.log for detaljer om hva den "finner"). Manuell konfigurasjon av sync. innstillinger i xorg.conf vil da ikke brukes. For å bruke evt. manuelt konfigurerte innstillinger så kan du forsøke å deaktivere xrandr for aktuell skjermkortport/skjerm, jeg tror at den da ikke vil bruke EDID info (sjekk om det står noe om det i man pages e.l. for skjermkort-driveren) Mulig nvidia driveren ikke gjør det/gjør det litt anderledes enn de frie driverne) ? Endret 10. desember 2009 av HawP Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 Nvidea sine driver har etter det jeg hører problemet at de ikke støtter xrandr...... Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 Nvidea sine driver har etter det jeg hører problemet at de ikke støtter xrandr...... NVIDIAs drivere støtter ikke xrandr, man må bruke nvidia-settings (et program som følger med). Skal dette programmert kunne skrive til /etc/X11/xorg.conf må det kjøres som root (f.eks med "sudo nvidia-settings" eller "su - -c nvidia-settings"). Man kan deaktivere EDID med NVIDIA-driveren i xorg.conf med: Option "UseEDID" "FALSE" Under Section "Device". Les dokumentasjonen for driveren for flere muligheter. Uansett, du bør absolutt teste med nvidia-settings, ikke bruk openSUSE sitt verktøy. Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 11. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2009 Jeg åpnet "NVidia X Server Settings" og der hadde den funnet skjermen min, mens YaST sier noe annet. Var vanskelig å gå gjennom menylisten da det ikke gikk overens med mitt KDE Obsidian theme. Synes likevel at kvaliteten på video er litt dårlig, selv med DVI. Jeg merker ikke forskjell mellom VGA og DVI, selv på 1080p filmer. Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 12. desember 2009 Del Skrevet 12. desember 2009 (endret) Jeg åpnet "NVidia X Server Settings" og der hadde den funnet skjermen min, mens YaST sier noe annet. Var vanskelig å gå gjennom menylisten da det ikke gikk overens med mitt KDE Obsidian theme. Synes likevel at kvaliteten på video er litt dårlig, selv med DVI. Jeg merker ikke forskjell mellom VGA og DVI, selv på 1080p filmer. Du skal ikke trenge å velge noen skjerm etter min erfaring. Dette skal skjermdriveren oppdage selv. Ellers risikererer du at programmet bare putter inn verdier som ikke passer for din skjerm. For å sette opp en minimal xorg.conf som stort sett vil fungere sånn som det skal med et NVIDIA-kort kjør: nvidia-xconfig Endret 12. desember 2009 av oj88 Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 16. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2009 (endret) Når jeg bruker NVidia sitt konfigurasjonsprogram og lagrer til xorg.conf får jeg følgende oppsett på skjermen med ny xorg.conf: Section "Monitor" Identifier "Monitor[0]" VendorName "BENQ" ModelName "FP783 (DIGITAL)" UseModes "Modes[0]" DisplaySize 521 293 HorizSync 30.0 - 83.0 VertRefresh 50.0 - 76.0 Option "CalcAlgorithm" "XServerPool" Option "DPMS" Option "PreferredMode" "1920x1080" EndSection Section "Monitor" Identifier "Monitor0" VendorName "Unknown" ModelName "BenQ G2410HD" HorizSync 24.0 - 83.0 VertRefresh 50.0 - 76.0 EndSection 2stk monitor...?? Konfigurasjonen av xorg.conf slik den er nå: Section "Monitor" Option "CalcAlgorithm" "XServerPool" DisplaySize 521 293 HorizSync 30-83 Identifier "Monitor[0]" ModelName "FP783 (DIGITAL)" Option "DPMS" Option "PreferredMode" "1920x1080" VendorName "BENQ" VertRefresh 50-76 UseModes "Modes[0]" EndSection I NVidia konfigurasjonen får jeg opp korrekt modell på skjermen: BenQ G2410HD. Kan det være at skjermdriveren for linux til denne virkelig er FP783? I følge spesifikasjonen til denne skjermen er det også galt HorizSync ettersom den skal starte på 24 og ikke 30. Endret 16. desember 2009 av DJViking Lenke til kommentar
HawP Skrevet 17. desember 2009 Del Skrevet 17. desember 2009 Det kan fint være flere Section "Monitor" i xorg.conf. Du ser at de har forskjellig "Identifier". Hvilken som så brukes (hvis du bare har 1 skjerm) styres i Section "Screen". Det kan jo være at det sitter et panel av modell FP783 i skjermen, evt. et litt modifisert et? Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 17. desember 2009 Del Skrevet 17. desember 2009 Jeg har en G2412HD. Jeg ordnet alt med den i nvidia-settings. Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 17. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2009 Jeg har en G2412HD. Jeg ordnet alt med den i nvidia-settings. Kan du vise oppsettet av din xorg.conf? Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 17. desember 2009 Del Skrevet 17. desember 2009 Section "ServerLayout" Identifier "Default Layout" Screen 0 "Screen0" 0 0 InputDevice "Keyboard0" "CoreKeyboard" InputDevice "Mouse0" "CorePointer" EndSection Section "Module" Load "glx" Disable "dri2" EndSection Section "ServerFlags" Option "Xinerama" "0" EndSection Section "InputDevice" # generated from default Identifier "Keyboard0" Driver "kbd" EndSection Section "InputDevice" # generated from default Identifier "Mouse0" Driver "mouse" Option "Protocol" "auto" Option "Device" "/dev/psaux" Option "Emulate3Buttons" "no" Option "ZAxisMapping" "4 5" EndSection Section "Monitor" Identifier "Configured Monitor" EndSection Section "Monitor" Identifier "Monitor0" VendorName "Unknown" ModelName "BenQ G2412HD" HorizSync 24.0 - 83.0 VertRefresh 50.0 - 76.0 EndSection Section "Device" Identifier "Configured Video Device" Driver "nvidia" EndSection Section "Device" Identifier "Device0" Driver "nvidia" VendorName "NVIDIA Corporation" BoardName "GeForce4 Ti 4200 with AGP8X" EndSection Section "Screen" Identifier "Default Screen" Device "Configured Video Device" Monitor "Configured Monitor" DefaultDepth 24 Option "AddARGBGLXVisuals" "True" EndSection Section "Screen" Identifier "Screen0" Device "Device0" Monitor "Monitor0" DefaultDepth 24 Option "TwinView" "0" Option "metamodes" "1920x1080 +0+0; nvidia-auto-select +0+0" SubSection "Display" Depth 24 EndSubSection EndSection Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 17. desember 2009 Del Skrevet 17. desember 2009 (endret) I grunn så skal det ikke lengre være nødvendig å bruke xorg.conf til å konfigurere X.Org. Du kan likevel bruke denne filen til å sette innstillinger i spesielle tilfeller. Dette inkluderer innstillinger for X.org-drivere (inputenheter) som enda ikke bruker HAL og for å overstyre X.Org sitt valg av DDX-driver til grafikkort. Et eksempel på en xorg.conf for et enskjermsoppsett kan være: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Section "Screen" Identifier "Default Screen" DefaultDepth 24 EndSection Section "Module" Load "glx" EndSection Section "Device" Identifier "Default Device" Driver "nvidia" Option "NoLogo" "True" EndSection Merk at denne konfigurasjonsfilen egentlig ikke er en "komplett" xorg.conf. Den mangler flere felt som er obligatoriske for å støtte seg alene på denne filen. Likevel så er den et minimum av det som kreves før nvidia-driveren streiker. Selv kjører jeg et flerskjermsoppsett. Dette er filen som har blitt generert av nvidia-settings, så den er litt mer "verbal". Mesteparten er bare fyll. Merk bruken av metamodes, som åpner for at jeg kan bytte skjermmodus til et modus der bare én skjerm er aktiv. Denne filen har også to "server layouts". Vanligvis så brukes standard layout (to skjermer med utvidet skrivebord), mens SingleDesktop kan brukes hvis det bare er ønskelig å bruke én skjerm. Dette er nyttig hvis man ønsker å kjøre flere "X-sessions" der den ene er dedikert til spill. Dessuten så fungerer det grusomt dårlig å kjøre fullskjermsprogrammer når TwinView brukes [1]. Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Section "Screen" Identifier "SingleMonitor" Device "Default Device" DefaultDepth 24 EndSection Section "Screen" Identifier "DualMonitor" Device "Default Device" DefaultDepth 24 Option "TwinView" "1" Option "TwinViewXineramaInfoOrder" "DFP-0" Option "metamodes" "DFP-0: nvidia-auto-select +1920+0, DFP-1: nvidia-auto-select +0+0; DFP-0: nvidia-auto-select +0+0, DFP-1: NULL" EndSection Section "Module" Load "glx" EndSection Section "Device" Identifier "Default Device" Driver "nvidia" Option "NoLogo" "True" VendorName "NVIDIA Corporation" BoardName "GeForce 8800 GT" EndSection Section "InputDevice" # generated from default Identifier "Keyboard0" Driver "kbd" EndSection Section "InputDevice" # generated from default Identifier "Mouse0" Driver "mouse" Option "Protocol" "auto" Option "Device" "/dev/psaux" Option "Emulate3Buttons" "no" Option "ZAxisMapping" "4 5" EndSection Section "ServerLayout" Identifier "Default Layout" Screen 0 "DualMonitor" 0 0 # InputDevice "Keyboard0" "CoreKeyboard" # InputDevice "Mouse0" "CorePointer" EndSection Section "ServerLayout" Identifier "SingleDesktop" Screen 0 "SingleMonitor" 0 0 EndSection Section "ServerFlags" Option "Xinerama" "0" EndSection Med mindre det er noe galt med de pinnene som gjør DDC mulig (protokollen som gjør det mulig å lese EDID-data fra skjerm), så skal det aldri være nødvendig å lage "modelines" eller spesifisere tillatt intervall for horisontal og vertikal frekvens! Dette er grafikkdriveren sitt ansvar. [1] Programmet kan få trøbbel med riktig "viewport" og dermed blir bildet klippet i to, hvor den ene halvdelen ikke er synlig. Dette er litt kjedelig Endret 17. desember 2009 av Manuel Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå