Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Jeg vil bli et a-menneske!


Haawy

Anbefalte innlegg

Starten på et bedre liv er her! Jeg er sto opp 7 idag :) Det jeg lurer på er hvordan dere gjør det i helger? Jeg som straks er student har lite lyst å være "han som må gå hjem å legge seg kl 10":p Noen god løsning på dette? eller må man bite i det sure eple(ja det er surt)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er med på dette. :D

 

Har hatt planer om dette lenge og begynte i dag. Hadde vekkeklokka til å pipe kl 7 idag. Jeg våknet, og klarte faktisk å holde meg våken til jeg sto opp i 9-10 tida. Selv om målet var å stå opp kl 7 så er det en stor forbedring å i det heletatt klare å holde meg våken, isteden for å legge meg til å sove igjen slik at jeg står opp kl 13-1400.

 

Grunnen til at jeg ikke stod opp var fordi jeg hadde laptopen ved siden av pcen, så satt og surfet på den. Tror jeg begynner å bli smått psykologisk avhengig av pcen, ikke slik at jeg ikke klarer meg uten den, men bare sånn at hvis jeg setter meg ned med den så blir jeg sittende, og jeg klarer ikke holde meg vekke fra den, da det er så mye kjekt å finne på nett. Denne pc-bruken går forøvrig ut over andre ting som lesing til eksamen og andre bøker jeg har planlagt å lese lenge.

 

Så målet mitt fremmover blir altså:

Få herlig døgnrytme

Kutte ut bruk av pc, med mindre det er nødvendig.

 

Skal prøve å komme med uregelmessige oppdateringer om hvordan det går.

 

Jeg er dødstrøtt nå, foresten, men det er kjekt å tenke på at jeg har vært våken i nærmere syv timer på et tidspunkt jeg normalt pleier å stå opp. :D

 

En ny begynnelse, et nytt liv, et bedre menneske.

 

 

Så, Yeah dette blir awsome! :D

Lenke til kommentar

Skal lage et program som slår av PC-en klokka 23:00.

Sikkert best å utvikle gode vaner selv, men det går ikke.

Helt fuckings umulig. Så jeg må tvinge meg selv.

 

Så skal jeg begynne å trene nesten hver dag.

Før var det 3 ganger i uka. Det gikk ikke for meg, jeg er en person som må trene nesten hver dag har jeg funnet ut. Blir for lite framgang ellers.

Sikkert noen som mener det er for mye. Men treningsmengden justeres.

 

Så er det det med fleksibilitet. Skal bli skikkelig myk. Gå ut i spagaten osv.

Så kosthold. Det skal økes gradvis og bli variert og sunt.

 

Da får jeg fikset tre ting som kan bidra til å gjøre livet mitt bedre:

Søvn

Trening (Styrke, fleksibiltet, kondisjon)

Kosthold

 

Det tror jeg kan bidra ekstremt, og gjøre meg til et komplett A-menneske.

 

 

Starten på et bedre liv er her! Jeg er sto opp 7 idag :) Det jeg lurer på er hvordan dere gjør det i helger? Jeg som straks er student har lite lyst å være "han som må gå hjem å legge seg kl 10":p Noen god løsning på dette? eller må man bite i det sure eple(ja det er surt)?

Hvis du har 5 ukedager der du står opp klokka 7, og 2 dager der du står opp seint, er det lite trolig at de 2 dagene vil ødelegge alt. Så lenge du er mest et A-menneske vil du ikke utvikle deg til å bli et B-menneske igjen.

Og jeg ville ikke gjort dette her om jeg ikke kunne legge meg seint i helgene.

Ikke verdt det for min del.

 

Okey, nå må jeg stikke. Klokka er over 23.

Endret av ikkespisgress
Lenke til kommentar

Lykke til folkens.

I sommer bestemte jeg meg for å stå opp klokken 06:00. Og det gjorde jeg. Helt frem til nå i høst, da begynte det å skeie ut. Nå står jeg opp mellom 06:00 til 07:00.

 

Men jeg er fortsatt et B-menneske. Jeg kjenner at jeg koser meg langt ut på kvelden, men hater å stå opp tidlig.

 

Noen ting blir man bare aldri kvitt. :p

Lenke til kommentar

Framgang kan merkes her også! Det er ikke akkurat lett å stå opp tidlig, men jeg må bare tvinge meg selv til å gjøre det. Klokka er 20:30 og jeg merker at jeg begynner å bli litt trøtt. Det kommer nok til å ta tid det her, men jeg skal gjøre alt jeg kan for å klare det. Jeg skal prøve å legge meg og stå opp tidlig hele uka, men tror ikke jeg gidder å droppe noen fester eller noe sånt. Får heller se hvordan det går, men hvis jeg skeier ut så må jeg vel finne en annen løsning.

 

Den planen din kakemot likner veldig på den planen jeg har tenkt meg! Å stå opp tidlig er det første skrittet, fordi da får jeg faktisk tid til å gjøre alt.

 

Lykke til videre til alle sammen! :)

Lenke til kommentar
Jeg skal prøve å legge meg og stå opp tidlig hele uka, men tror ikke jeg gidder å droppe noen fester eller noe sånt.

 

Hvis man vil ha et bedre liv så slutter man ikke med de tingene som bringer glede inn i livet.

Det er hvertfall min mening. Det er jo helt mot sin hensikt å bli A-menneske og droppe sånt, hvis man EGENTLIG har det bedre som B-menneske fra før.

 

Selv om det bare er utviklingsfasen det er snakk om.

 

Så det er jo noe å tenke over. :)

Tror man kommer lenger med å ha en slik disiplin hvis man legger til glede og moro.

Altså, man bør ikke tenke: "Hmm, jeg skal bli A-menneske, jeg kan ikke gjøre det der for da ødelegger jeg systemet mitt."

 

:p

 

Oh shit. Jeg som skulle legge meg. :(

Endret av ikkespisgress
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest B for Beate og Birger

Hei.

Her føler jeg trang til å ytre meg. Du ødelegger for et samfunn hvor B-Mennesker egentlig er i flertall, men blir undertrykt. I Danmark har de greid å etablere såkalte B-samfunn, grupper som jobber mot myndighetene for å få sine rettigheter.

Ved roten av fjellet Gora Zhaca Lana sør-øst i Uzbekistan finnes et B-samfunn som ble satt til livs. Det ble opprettet tidlig på 70-tallet av en gruppe hippier fra USA som ønsket et enklere og renere liv. De spredde budskapet til fjellfolket i landsbyen de oppholdt seg i om hvilket stress det å stå opp og legge seg i takt med sola påførte sinnet og menneskekroppen.

De fikk etterhvert gjennomslag for sine ideer. Og gruppen går i dag ved navnet "The Children of Tranquility". Hvorav navnet beskriver en tilstand hvor målet er å ta avstand fra stresset morgengryet fører med seg.

Hvorfor ikke opprette et slikt samfunn i Norges dype skoger hvor vi som ikke ønsker å stå opp 6 om morgenen for å jobbe og gå på skole kan leve fri fa undetrykking og diskriminering?

Lenke til kommentar
[...]

Er det noen her som har gjort noe liknende? Jeg aner ikke hvor jeg skal begynne. Greia er at jeg er skummelt glad i TV-serier og filmer, og når man da har over 30 kanaler med akkurat disse tingene blir det fort seine kvelder. Jeg skjønner at dette er ting som må ofres, men jeg er klar for det.

[...]

For tre dager siden begynte jeg med Uberman's Sleep Schedule.  USS er rett å slett; sov 20 min hver fjerde time = 2 timer i døgnet. Det beste av alt er at det virkelig virker. De siste tre døgnene har jeg sovet under totalt 5 timer, men jeg er ganske opplagt for det. De neste tre dagene blir litt verre, men etter det så vender hjernen seg til denne typen søvn (polyphasic sleep) og jeg vil bli mer opplagt enn på monophasic sleep. Søk på google for å lese mer om det ser ut som dette passer for deg. Jeg har sett mange episoder av House, lest en halv bok, løst masse kryssord  :w00t: , fått unnagjort masse gaming osv. på bare tre dager!

EDIT: Om noen har tenk å begynne: LÆR, LES og PLANLEGG. Ellers er du garantert til å feile, det er ikke barebare å gå rundt med sleep-dep i flere dager som føles som uker.

Endret av Obi von Knobi
Lenke til kommentar

Har hørt om USS før, det hadde vært stilig og fått det til, men jeg tror ikke jeg hadde klart det. Blir man ikke veldig trøtt etter en uke? Og hvor lang tid tar det før man vender seg til noe slikt? (Mulig at det står i linken, har ikke lest enda.)

Uansett så tror jeg ikke den passer inn i livsstilen min. Jeg kan ikke bare ta meg til å sove midt i skoledagen... Men jeg skal si det høres veldig interessant ut! Oppdater oss litt på veien, jeg vil gjerne følge med på hvordan det går. ;)

 

Hei.

Her føler jeg trang til å ytre meg. Du ødelegger for et samfunn hvor B-Mennesker egentlig er i flertall, men blir undertrykt. I Danmark har de greid å etablere såkalte B-samfunn, grupper som jobber mot myndighetene for å få sine rettigheter.

Ved roten av fjellet Gora Zhaca Lana sør-øst i Uzbekistan finnes et B-samfunn som ble satt til livs. Det ble opprettet tidlig på 70-tallet av en gruppe hippier fra USA som ønsket et enklere og renere liv. De spredde budskapet til fjellfolket i landsbyen de oppholdt seg i om hvilket stress det å stå opp og legge seg i takt med sola påførte sinnet og menneskekroppen.

De fikk etterhvert gjennomslag for sine ideer. Og gruppen går i dag ved navnet "The Children of Tranquility". Hvorav navnet beskriver en tilstand hvor målet er å ta avstand fra stresset morgengryet fører med seg.

Hvorfor ikke opprette et slikt samfunn i Norges dype skoger hvor vi som ikke ønsker å stå opp 6 om morgenen for å jobbe og gå på skole kan leve fri fa undetrykking og diskriminering?

 

Jeg ødelegger? Dette er da et eget valg, ingen som trenger å delta! Du kan jo lage en egen tråd, der du kan få med deg folk som vil bli med på et slikt prosjekt. ;)

 

Selv føler jeg meg mye bedre etter å ha stått opp tidlig enn når jeg har sovet halve dagen. Jeg får gjort mye mer og jeg er opplagt.

Lenke til kommentar
Hei.

Her føler jeg trang til å ytre meg. Du ødelegger for et samfunn hvor B-Mennesker egentlig er i flertall, men blir undertrykt. I Danmark har de greid å etablere såkalte B-samfunn, grupper som jobber mot myndighetene for å få sine rettigheter.

Ved roten av fjellet Gora Zhaca Lana sør-øst i Uzbekistan finnes et B-samfunn som ble satt til livs. Det ble opprettet tidlig på 70-tallet av en gruppe hippier fra USA som ønsket et enklere og renere liv. De spredde budskapet til fjellfolket i landsbyen de oppholdt seg i om hvilket stress det å stå opp og legge seg i takt med sola påførte sinnet og menneskekroppen.

De fikk etterhvert gjennomslag for sine ideer. Og gruppen går i dag ved navnet "The Children of Tranquility". Hvorav navnet beskriver en tilstand hvor målet er å ta avstand fra stresset morgengryet fører med seg.

Hvorfor ikke opprette et slikt samfunn i Norges dype skoger hvor vi som ikke ønsker å stå opp 6 om morgenen for å jobbe og gå på skole kan leve fri fa undetrykking og diskriminering?

Å stå opp tidlig betyr ikke stress, med mindre du vil at det skal være stress.

 

Etter å ha stått opp tidlig en stund nå, angrer jeg ikke, for å si det sånn. Jeg får gjort så utrolig mye mer, lært så utrolig mye mer, og har rett og sett fått et større utbytte av tiden min.

 

The Children of Tranquility har det sikkert kjekt de, men ved å sitte å røyke hele natten og sove om dagen, går man glipp av sinnsykt mye av hva verden har å by på. (min mening)

 

Å stå opp tidlig handler ikke om stress, stresser du på morningen står du opp for sent.

 

Jeg har forøvrig begynt å våkne tidlig på morningen uten ved hjep av vekkerklokke, og legger meg også når jeg er trøtt. Null stress. I helger, eller "helligdager", så forskyver jeg naturligvis rytmen på grunn av heftig dansing på dansegulvene rundt om kring i de små nattetimer, noen nachspiel blir det også. Døgnrytmen henter seg dog inn igjen i løpet av kort tid.

 

Føler meg mer opplagt enn på lenge. Det er deilig :)

Lenke til kommentar

Dag tre til fem har jeg hørt er værst, jeg begynner på dag fire nå snart. På dagen er jeg så opplagt som jeg alltid har vært, men på nettene er det vanskelig å holde seg våken. Jeg har vansker for å konsentrere meg, generelt ubehag pga trøtthet, (foreløpig)kontrollerbare narkolepsi-symptomer, men alt dette vil gå over rundt dag 7+ og etter det vil jeg bli bedre og bedre (etter hva jeg har lest).

Lenke til kommentar

Jeg har snudd på døgnrytmen i romjula, men det skal endres på til nyåret. :)

 

Det jeg lurer på er hvordan dere gjør det i helger? Jeg som straks er student har lite lyst å være "han som må gå hjem å legge seg kl 10":p Noen god løsning på dette? eller må man bite i det sure eple(ja det er surt)?

Du kan stå opp tidlig med lite søvn neste dag hvis du føler at du må være med på en fest eller noe, men det er jo bare å unngå å måtte holde deg oppe for lenge så går det bra å være litt lengre oppe enn ellers, så lenge du står opp til samme tid hver dag.

Endret av Crash
Lenke til kommentar
Starten på et bedre liv er her! Jeg er sto opp 7 idag :) Det jeg lurer på er hvordan dere gjør det i helger? Jeg som straks er student har lite lyst å være "han som må gå hjem å legge seg kl 10":p Noen god løsning på dette? eller må man bite i det sure eple(ja det er surt)?

Selv gikk jeg fra å være C-menneske, det er faktisk noe, til A-menneske på 16 dager. Dette var på grunn av en sykdom og jeg fikk hjelp av en lysmaskin og medisiner så det er nok ikke relevant til dere hvordan jeg gjorde det. Uansett, nå står jeg opp klokka 7 og legger meg 11 uansett om det er helg eller ferie. Dette kombinert med internatskole var ganske kjipt i starten, men jeg vendte meg til det og det er sykt verdt det i forhold til slik det var tidligere. I spesielle tilfeller blir jeg oppe til over 11.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...