Gå til innhold

[Løst]Opprette konto i utlandet, lovlig, og hvordan?

aquafrank

Anbefalte innlegg

Er litt usikker på om denne hadde passet best under juss, men økonomi er det jo uansett :roll:

Jeg ønsker å opprette en konto i utlandet, type nettbank.

Årsaken er rett å slett at jeg i dag "kun" er kunde i Skandiabanken, men trenger en nettløsning som støtter flere nasjoner enn hva Skandiabanken pr dato støttet betaling til.

Har vært i kontakt med flere av bankene i Norge nå, og felles for dem alle, er at de følger Finansnæringens Hovedorganisasjon sine råd om å kreve pass for å opprette nye kundeforhold, da spesielt nettbankkontoer.

For meg er det helt uaktuelt å skaffe meg ett pass kun for å danse etter bankenes pipe. Er såpass prinsippiell av meg, at når jeg allerede har gyldig legitimasjon i henhold til AS Norge sine lover, så svir jeg ikke av 450 spenn bare fordi bankene vil.

Kan også nevne at bankene egentlig ikke helt vet hvorfor de fører denne praksisen, de bare gjør det :nei:

Lurer da naturlig nok på;

Er det noen spesielle forhold, både med tanke på skatt og lover, jeg må tenke på når jeg skaffer meg konto i utlandet?

Er det noen land/ banker der ute som anbefales? Eller for den del, frarådes?

Kontoen skal som sagt benyttes til å betale enkelte fakturaer til utlandet, da spesielt til Kina.

Tenker verken å stikke unna penger jeg ikke har av skattemessige grunner, eller annet muffens :thumbup:

Håper at noen kan avse noen gode råd midt i adventstiden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan vel betale fra Skandiabanken til alle kontoer i verden?

Du bruker bare IBAN osv ?

Jeg har selv banker i flere andre land og alle gangene har jeg måtte vise pass for å kunne opprette konto. Enten ved fysisk oppmøte eller ved fax etablering el.

Du må forholde deg til skattereglene i Norge og får en del mer å fylle ut på selvangivelsen manuelt. Utenlandske banker rapporterer ikke automatisk til Norske skattemyndigheter slik Norske banker gjør.

I ditt tilfelles finnes det mange banker i Kina & Singapore som er solide. Jeg ville anbefale deg å holde deg til de større bankene når man etablerer i andre land, hvis man ikke har særdeles god kunnskap om banken.

Endret av investor
Lenke til kommentar

En må nok velge mottakerland før en kan fullføre betalingen, og da hjelper det lite når ikke Kina er på listen.

Har tatt dette opp med Skandiabanken, og de skylder på deres leverandør av banktjenester.

Banker i Kina er neppe aktuelt, jeg er da like langt som nå; må nesten få pengene den veien først ;)

Tips til seriøse banker er selvsagt svært ønskelig :-)

Endret av aquafrank
Lenke til kommentar

UBS, Credit Suisse, DBS, JPMorgan Chase, Bank of Tokyo-Mitsubishi Limited.

Det er nok av banker, tipper jeg ville valgt sveitiske, singaporske, amerikanske eller japanske.

I ditt tilfelle er nok Singaporske banker gode valg med bra forbindelser til Kina. Vet ikke heller helt hvordan du tenger å gjøre det med valuta. Du må sannsynligvis ha valuta konto av en eller annen type.

Endret av investor
Lenke til kommentar

Skandiabanken er ubrukelig til alt annet en helt basale dagligbanktjenester.

Hva har du tenkt å legitimere deg med overfor den utenlandske banken? Etter hva jeg har funnet ut er det ganske dyrt å ha offshore-konti. Kun noen få banker tillater utlendinger å opprette konti, og det er ofte høye gebyrer og/eller et høyt minimumsbeløp man må ha innestående. Undersøkte HSBC en gang (stor britisk bank med filialer på kanaløyene), men slo det fra meg:

http://www.offshore.hsbc.com/1/2/international/home

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke helt hvorfor du krangler på 450 kr. Å oprette bankkonto i utlandet er garantert mer tidskrevende og kostbart enn å bare ordne deg et pass.

Dessuten tror jeg pass er det eneste gyldige legitimasjonen for norske borgere, så det overrasker meg ikke.

Det er ikke beløpet som plager meg - i alle fall ikke så alt for mye.

Det er prinsippet til bankene, som plutselig har fått det for seg at PASS er eneste måte å legitimere seg på.

Alle som har levd ei stund, veit at ett pass, var noe en skaffet seg for å kunne passere svært mange landegrenser i "gamle" dager - derav "pass".

Pass er å regne som ett reisebevis, som er eneste gyldige legitimasjon utenfor landegrensene våre.

Men sist jeg så ut vinduet, var jeg ennå i Norge, og da skal andre former for legitimasjon være gyldig.

Faktisk er disse formene for legetimering lovlige i Norge;

Banklegitimasjon (m/bilde)

Gyldig pass (ikke nødpass) eller annet godkjent reisedokument, herunder nasjonale ID-kort utstedt i enkelte EU-land.

Norske Postens ID-kort Utstedt etter 1. oktober 1994.

Norsk førerkort - Ikke førerkort av eldre dato (grønt førerkort).

Nordiske førerkort av EU/EØS-standard.

Norsk Utlendingspass (Blått pass)

Norsk Reisebevis for flyktninger (Grønt pass)

At da bankene har besluttet at ikke førerkortet er godt nok blir for meg for patetisk.

Det særdeles pussige er jo at jeg med denne legitimasjonen kan få utstedt en legitimasjon som gjelder på hele kloden... Men altså ikke for å opprette en nettbank, slik at jeg får betalt i denne omgang 1.500-2.000 til Kina.

Det er vel ikke direkte usannsynlig at jeg hopper ett langt steg over hele saken, og kjøper tilsvarende varer her i landet.

Prisen vil nok da passere 30.000.-, men jeg kjenner at blodtrykket ikke har godt av denne saken lengre.

@yaddah; Ser helt klart det du sier om Skandiabanken. Er fornøyd kundre, det er ikke det, men akkurat på dette med utenlandsbetaling så er jeg mektig frustrert nå.

Ser det du sier om at kostnadene utenlands fort vil bli en temmelig stor del av kaka, og mye av morroa forsvinner som dugg for sola.

Må avsluttningsvis legge til, at det er meget pussig at jeg, og svært mange jeg kjenner, opprettet konto i Skandiabanken rett etter at banken ble lansert - uten å måtte legetimere oss på noen som helst måte.

Vi har da alle i dag det som kalles BANK_ID, og det er faktisk denne som ødelegger mest når det gjelder opprettinga av ny nettbank i annen bank.

Rekk opp handa dere som har hørt om terrorister eller terroraktivitet finansiert fra Skandiabankens kontoer.

Ingen? Virkelig? Hadde rett da :whistle:

Lenke til kommentar
Pass er å regne som ett reisebevis, som er eneste gyldige legitimasjon utenfor landegrensene våre.

Men slik jeg forstår det skal du jo legitimere deg i utlandet, for en utenlandsbank..?

Ser ut som det er svimlende små summer du skal ut med. Forstår nesten ikke helt vitsen med å opprette et nytt kundeforhold.

Burde kanskje finnes andre måter å betale på? PayPal, kredittkort el?

Det er ikke bare terrorister som er årsaken, det er nok av svindel.

Uansett good luck ;)

Lenke til kommentar
slik at jeg får betalt i denne omgang 1.500-2.000 til Kina.

Det er vel ikke direkte usannsynlig at jeg hopper ett langt steg over hele saken, og kjøper tilsvarende varer her i landet.

Prisen vil nok da passere 30.000.-, men jeg kjenner at blodtrykket ikke har godt av denne saken lengre.

Om prinsippene dine er verdt kr 28.000,- så lykke til.

Hvor fant du den listen over gyldige "legitimasjonspapirer", og hva gjelder den egentlig?

Endret av nomore
Lenke til kommentar

Men slik jeg forstår det skal du jo legitimere deg i utlandet, for en utenlandsbank..?

Ser ut som det er svimlende små summer du skal ut med. Forstår nesten ikke helt vitsen med å opprette et nytt kundeforhold.

Burde kanskje finnes andre måter å betale på? PayPal, kredittkort el?

Det er ikke bare terrorister som er årsaken, det er nok av svindel.

Uansett good luck ;)

Når jeg opprettet den kontoen jeg nå har, gjorde jeg ikke annet enn å fylle inn persondata. Ingen legitimering er noensinne gjort ovenfor Skandiabanken.

Veit ikke helt hvorfor, men har hatt en feeling av at dette med ett voldsomt leg-krav er noe vi sitter med her i norge.

Årsaken til at jeg vil(le) opprette en annen nettbankkonto, er jo for å også i ettertid kunne betale for varer fra blandt annet Kina.

Produsenten som har vært aktuell har ikke Paypal-konto, og ble heller ikke å opprette dette (var jo noe av det første jeg spurte etter :-))

Kredittkort/ visa hadde de heller ikke, så de to mulighetene var direkte bankoverføring, og å sende pengene med Western Union. Sistnevnte er det for mange faremomenter til at jeg i det hele tatt vurderer...

Lenke til kommentar
Om prinsippene dine er verdt kr 28.000,- så lykke til.

Hvor fant du den listen over gyldige "legitimasjonspapirer", og hva gjelder den egentlig?

Mine prinsipper er meget viktige. Jeg har for lengst gått lei det som en ser mer og mer og mer av i samfunnet;

Folk bare går der å godtar alt hva det offentlige kan hive etter dem av idiotiske påfunn.

Sier "autoritetene" hopp, så hopper til og med de fleste som sitter i rullestol. :w00t:

Og siden legitimeringskravet her er helt urimelig (har jo allerede bank_ID som de er så redde for å gi meg...), så får det heller være :hmm:

Legitimasjonslisten er den samme flere banker har på sidene sine - selv om de ikke selv bruker denne.

Om du fremdeles ikke tror meg;

Klikk deg inn på polititet sider.

Under pass finner du legitimeringskravet de stiller for å opprette pass.

Lenke til kommentar
Kredittkort/ visa hadde de heller ikke, så de to mulighetene var direkte bankoverføring, og å sende pengene med Western Union. Sistnevnte er det for mange faremomenter til at jeg i det hele tatt vurderer...

Hvorfor er Western Union mer risikabelt enn en bankoverføring?

Endret av yaddah
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...