el_cash Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Om to dager kan jeg omregistrere min SUV fra grønne til hvite skilter uten ekstraavgift. Bakseter og sikkerhetsbelter har jeg allerede, kjapt å montere. Men hvordan gjør jeg omregistreringen i praksis? Antar at jeg må kontakte noen først, og så fjerne skillevegg og sette inn seter og så dure avgårde til visning? Bor i Oslo, kan jeg vise bilen ved en hvilken som helst trafikkstasjon? Må noe avtales på forhånd, eller er det bare å møte opp? Hva koster dette? Er det noen ulemper (spesielt økonomisk!) ved omregistreringen? Annet jeg burde tenke på? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Om to dager kan jeg omregistrere min SUV fra grønne til hvite skilter uten ekstraavgift. Bakseter og sikkerhetsbelter har jeg allerede, kjapt å montere. Men hvordan gjør jeg omregistreringen i praksis? Antar at jeg må kontakte noen først, og så fjerne skillevegg og sette inn seter og så dure avgårde til visning? Bor i Oslo, kan jeg vise bilen ved en hvilken som helst trafikkstasjon? Må noe avtales på forhånd, eller er det bare å møte opp? Hva koster dette? Er det noen ulemper (spesielt økonomisk!) ved omregistreringen? Annet jeg burde tenke på? Noen trafikkstasjoner har "drop-in", men i ditt tilfelle er det greiest å ringe (Region Øst; 81522000) og bestille time på forhånd. Om du skulle være så uheldig å bli stoppet på vei til trafikkstasjonen med bakseter, men uten hvite skilt, så er det jo ikke mulig for dem som stopper deg å vite hvor lenge setene har vært montert, og at du faktisk er på vei til å få det godkjent. Har du ringt og bestilt kontrolltime på forhånd er det lettere å "bevise sin uskyld".. Kontrollen koster 4-500 kroner, så vidt jeg vet. Ellers ingen ulemper, annet enn det åpenbare med mindre bagasjeplass og potensielle problemer med venner som vil kjøres hit og dit.. Lenke til kommentar
joka Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 kontrollen koster 430 kr.. + kostnad for hvite skilter.. jeg gjorde en slik jobb med bilen min da den var 9 år.. fikk et skriv fra tollvesenet om tillatelse til avgiftsmessig statusendring. (tror ikke du trenger det siden din bil er 10 år) med det papiret i bilen hadde jeg lov å bruke bilen, inntil den var godkjent. uten passasjerer bak da... jeg er enig med: Inge Rognmo.. lurt å bestille kontrolltime på forhånd.. Lenke til kommentar
citronen Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 Jeg sjekket opp dette engang i tiden, og da TROR jeg det var slik: - Du kan montere seter, fjerne skillevegger osv. dersom du er "på vei til godkjenning". - Men for guds skyld, ikke ha med deg mer enn den ene passasjeren før du har fått dine nye skilt. Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 Stemmer det meste som er nevnt her. Velg stasjon selv, gjerne den med minst kø. Monter seter/belter like før kontrollen, ta ikke i bruk disse før bilen er godkjent. Kontrollen er fort gjort om du har montert alt riktig. Lenke til kommentar
el_cash Skrevet 9. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2009 Takker for mange gode tilbakemeldinger. Da ringer jeg nærmeste trafikkstasjon og avtaler time, møter opp med seter og greier montert, og betaler sånn ca seks hundre spenn. Noen som vet hvordan dette med skiltene foregår, rent praktisk? Får jeg nye skilter med én gang, eller vil de bli ettersendt pr post? Eller sagt på en annen måte; må jeg kjøre vekk med de grønne skiltene etter å ha vist bilen? Lenke til kommentar
GSM Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 (endret) Er ikke noe farlig å bli stoppet med for mange personer i bilen når den er over 10 år, "Boten" man risikerer på nyere biler er avgiftsdifferansen mellom varebil og personbil minus bruksfradrag. Så om du blir stoppet med bakseter og folk baki før du har kommet deg på trafikkstasjon får du bare pålegg om visning på trafikkstasjon Samme med dem som flytter på veggen slik at Statskassen ikke får plass lenger, blir de stoppet må de betale avgiftsdifferansen minus fradrag. Endret 9. desember 2009 av GSM Lenke til kommentar
el_cash Skrevet 9. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2009 Okay? Så hvis jeg setter i baksetene nå så vil det faktisk ikke bli noen bot, såfremt jeg viser bilen og får hvite skilter etter at jeg har blitt "tatt"? Sikker på at dette stemmer? Lenke til kommentar
GSM Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Okay? Så hvis jeg setter i baksetene nå så vil det faktisk ikke bli noen bot, såfremt jeg viser bilen og får hvite skilter etter at jeg har blitt "tatt"? Sikker på at dette stemmer? Det er ikke "ulovlig" i den forstand å sette bakseter i en varebil, men det er et brudd på vilkårene i avgiftsberegningen til varebiler, og fører til at man må betale full personbilsavgift. Men når hele avgiftsdifferansen er spist opp av bruksfradraget, vil du bare få pålegg om å vise bilen på trafikkstasjon for å få endret klassifisering. Når politiet stopper varebiler med flyttet skillevegg, bakseter ol er det Tollvesenet som blir koblet inn. Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 Husk at bilen er forsikret som varebil, dvs om du krasjer med bilen full av unger i et baksete du ikke skulle hatt har du et problem. Det er ikke alltid at bøter er det verste. Husk også å endre forsikringsdetaljene ved en godkjenning hos Biltilsynet. Lenke til kommentar
el_cash Skrevet 11. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2009 Ah, godt tips, Marvil! Vil dette normalt gjøre noe med forsikrings"premien"? Eller sagt på en annen måte (uten å blande inn premier) - vil forsikringen bli dyrere med hvite skilter? Lenke til kommentar
joka Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 det ble ingen økning av forsikringspremien (delkasko) på min bil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå