Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Fra grønne til hvite skilter

el_cash

Anbefalte innlegg

Om to dager kan jeg omregistrere min SUV fra grønne til hvite skilter uten ekstraavgift. Bakseter og sikkerhetsbelter har jeg allerede, kjapt å montere. Men hvordan gjør jeg omregistreringen i praksis?

Antar at jeg må kontakte noen først, og så fjerne skillevegg og sette inn seter og så dure avgårde til visning? Bor i Oslo, kan jeg vise bilen ved en hvilken som helst trafikkstasjon? Må noe avtales på forhånd, eller er det bare å møte opp? Hva koster dette? Er det noen ulemper (spesielt økonomisk!) ved omregistreringen? Annet jeg burde tenke på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Om to dager kan jeg omregistrere min SUV fra grønne til hvite skilter uten ekstraavgift. Bakseter og sikkerhetsbelter har jeg allerede, kjapt å montere. Men hvordan gjør jeg omregistreringen i praksis?

Antar at jeg må kontakte noen først, og så fjerne skillevegg og sette inn seter og så dure avgårde til visning? Bor i Oslo, kan jeg vise bilen ved en hvilken som helst trafikkstasjon? Må noe avtales på forhånd, eller er det bare å møte opp? Hva koster dette? Er det noen ulemper (spesielt økonomisk!) ved omregistreringen? Annet jeg burde tenke på?

Noen trafikkstasjoner har "drop-in", men i ditt tilfelle er det greiest å ringe (Region Øst; 81522000) og bestille time på forhånd. Om du skulle være så uheldig å bli stoppet på vei til trafikkstasjonen med bakseter, men uten hvite skilt, så er det jo ikke mulig for dem som stopper deg å vite hvor lenge setene har vært montert, og at du faktisk er på vei til å få det godkjent. Har du ringt og bestilt kontrolltime på forhånd er det lettere å "bevise sin uskyld".. Kontrollen koster 4-500 kroner, så vidt jeg vet. Ellers ingen ulemper, annet enn det åpenbare med mindre bagasjeplass og potensielle problemer med venner som vil kjøres hit og dit.. :p

Lenke til kommentar

kontrollen koster 430 kr.. + kostnad for hvite skilter..

jeg gjorde en slik jobb med bilen min da den var 9 år.. fikk et skriv fra tollvesenet om tillatelse til avgiftsmessig statusendring. (tror ikke du trenger det siden din bil er 10 år)

med det papiret i bilen hadde jeg lov å bruke bilen, inntil den var godkjent.

uten passasjerer bak da...

jeg er enig med: Inge Rognmo.. lurt å bestille kontrolltime på forhånd..

Lenke til kommentar

Takker for mange gode tilbakemeldinger. Da ringer jeg nærmeste trafikkstasjon og avtaler time, møter opp med seter og greier montert, og betaler sånn ca seks hundre spenn.

Noen som vet hvordan dette med skiltene foregår, rent praktisk? Får jeg nye skilter med én gang, eller vil de bli ettersendt pr post? Eller sagt på en annen måte; må jeg kjøre vekk med de grønne skiltene etter å ha vist bilen?

Lenke til kommentar

Er ikke noe farlig å bli stoppet med for mange personer i bilen når den er over 10 år, "Boten" man risikerer på nyere biler er avgiftsdifferansen mellom varebil og personbil minus bruksfradrag. Så om du blir stoppet med bakseter og folk baki før du har kommet deg på trafikkstasjon får du bare pålegg om visning på trafikkstasjon :p Samme med dem som flytter på veggen slik at Statskassen ikke får plass lenger, blir de stoppet må de betale avgiftsdifferansen minus fradrag.

Endret av GSM
Lenke til kommentar
Okay? Så hvis jeg setter i baksetene nå så vil det faktisk ikke bli noen bot, såfremt jeg viser bilen og får hvite skilter etter at jeg har blitt "tatt"? Sikker på at dette stemmer?

Det er ikke "ulovlig" i den forstand å sette bakseter i en varebil, men det er et brudd på vilkårene i avgiftsberegningen til varebiler, og fører til at man må betale full personbilsavgift. Men når hele avgiftsdifferansen er spist opp av bruksfradraget, vil du bare få pålegg om å vise bilen på trafikkstasjon for å få endret klassifisering. Når politiet stopper varebiler med flyttet skillevegg, bakseter ol er det Tollvesenet som blir koblet inn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...