Akidon Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 Tror heller ikke på olje, men det finnes andre resurser som kan skape konflikt. Vann for eksempel. Blander man dette med litt muslimer og amerikansk imperialisme så får man god sos. Mangel på vann trenger ikke nødvendigvis skape hele krigen. I første verdenskrig var det nok med 2 skudd. Men på en annen side tror jeg egentlig ikke på noen verdenskrig. Ting er ikke så enkelt som det var før. Jeg tror heller på andre måter å få makt og resurser på. Parag Khanna forklarer dette myee bedre enn meg: Lenke til kommentar
Hudrin Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 oljen vil på ett eller annet tidspunk bli tomt. først vil oljen vi kan lett få tak i gå tom, så vil den oljen som er dyr å få tak i gå tom, så vil den oljen vi ikke har funnet enda gå tom. og da er det tomt. med mulig untak av enkelte land som ikke har utvinnet alt enda. Hvorfor tok steinalderen slutt? Gikk vi tom for stein? Andre og mere effektive energikilder kommer til å ta over før vi går tom. sahara alene tar imot nok solenergi på 6t som hele jordkloden bruker på 1 år. Så jeg tviler på at ww3 vil være relatert olje. Da holder jeg heller en knapp på god gammeldags imperalisme. andre energikilder vil ta over? er nå det så sikkert da? det ser da jammen ikke ut som industrien er interessert i det :s jeg tror selv at det vil starte opp med krangel om resusser, vann, mat, energi,eller religion, når man ser på antall innvandrere og konfliktene religionen deres skaper så er det bare et tidspørsmål før det eksploderer, vi som har fulgt med i media de to siste årene ser jo at de tar ikke fem flate øre for og brenne ned bydeler i land vi så og si grenser til, men hovedårsak tror jeg vil bli over ressursmangel av ymse slag..vi kommer til og ende opp i en slags sprø mad max verden pga ingen ville tape noen kroner på og fase inn denne nye teknologien, men istedet tviholde på olje, gass osv. så vidt meg bekjent så er det overhodet ingen til dags dato som virkelig har gått inn for noe annet, bare se ut vinduet..de samme gamle bilene står der og brenner opp reservene våre.. Lenke til kommentar
Laurbb Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 Tviler på at andre energikilder vil ta over for oljen før vi faktisk går tom. Hadde vi gått tom for olje i morgen ville vi sannsynligvis funnet en alternativ løsning i overimorgen, men så lenge mennesker med makt tjener penger på dette vil neppe noen store gjennombrudd skje med det første. Hva tredje verdenskrig angår, er jeg usikker. Føler det stadig blir vanskeligere å starte så store kriger med tanke på globalisering, men vi får vel vente og se! Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 Tror det er like stor sjanse for at det blir en religiøs verdenskrig som at det blir en som omhandler olje. Og om noe som helst så vil jeg si at begynnelsen på 3. verdenskrig allerede startet da World Trade Center ble styrtet og at USA gikk inn i Afganistan. Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 Tror det er like stor sjanse for at det blir en religiøs verdenskrig som at det blir en som omhandler olje. Og om noe som helst så vil jeg si at begynnelsen på 3. verdenskrig allerede startet da World Trade Center ble styrtet og at USA gikk inn i Afganistan. Trur nokk at grunnen til at world trade center vart styrta har meir med muslimane sitt hat mot vesten enn det har med sjølve relgionen deira. Så viss tredje verdenskrig bryter ut vil eg tru det har meir med hat enn det har med pengar relgion eller noko anna. Lenke til kommentar
Hudrin Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 (endret) Tror det er like stor sjanse for at det blir en religiøs verdenskrig som at det blir en som omhandler olje. Og om noe som helst så vil jeg si at begynnelsen på 3. verdenskrig allerede startet da World Trade Center ble styrtet og at USA gikk inn i Afganistan. Trur nokk at grunnen til at world trade center vart styrta har meir med muslimane sitt hat mot vesten enn det har med sjølve relgionen deira. Så viss tredje verdenskrig bryter ut vil eg tru det har meir med hat enn det har med pengar relgion eller noko anna. hat, religion..samme sak tydeligvis siden vi ikke har blitt vist noe annet. forresten http://www.vg.no/nyheter/utenriks/klimatru...hp?artid=583010 Endret 8. desember 2009 av Hudrin Lenke til kommentar
Laffe Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 Jeg gjetter på den dagen Kina, India, Russland og USA(+vesten) skal begynne å sloss om de siste oljedråpene. Den dagen oljen tar slutt er helvete løs. heller en dag der Israel pusselig kjeder seg og angriper Iran eller noe sånt. så blander alle seg inn. russland teamer vell med iran, kina, korea osv.. ville ihvertfall ikke blitt noe mer fredelig hvis nukes blir involvert Hvorfor i alle dager skulle Russland teame opp med Iran?!? Eller hvem i allverden er det som har lyst til å teame med Iran egentlig? Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 Hvem som helst som gjennom å teame opp med Iran fremmer sine egne interesser bedre enn om de ikke skulle vært teamet opp med Iran, har lyst til det. Tror det er like stor sjanse for at det blir en religiøs verdenskrig som at det blir en som omhandler olje. Og om noe som helst så vil jeg si at begynnelsen på 3. verdenskrig allerede startet da World Trade Center ble styrtet og at USA gikk inn i Afganistan. Trur nokk at grunnen til at world trade center vart styrta har meir med muslimane sitt hat mot vesten enn det har med sjølve relgionen deira. Så viss tredje verdenskrig bryter ut vil eg tru det har meir med hat enn det har med pengar relgion eller noko anna. Det hatet stammer jo fra politiske og økonomiske handlinger gjort fra amerikansk side. En religionskrig har jeg liten tro på, selv om det av Huntington ble spådd en kamp mellom vestlige liberalisme og kristne mot en konfusiansk-muslimsk-allianse. Så er det nok mer sannsynlig at reelle kriger kommer til å bli startet i desperasjon når ens stat og befolkning er truet pga. manglende/kontaminerte ressurser (note: Jeg har ikke lest Huntingtons Clash of civilizations, så vet ikke alle mekanismene som blir presentert der, men baserer på det generelle inntrykket). Noe som ble påpekt i artikkelen som blir nevnt her oppe. Vi må jo ihvertfall kikke til den sovende kjempen Kina, som sliter sterkt med miljøskader og kontaminert vann. Man kan hevde at en 3. verdenskrig er allerede startet og er basert på nasjonstater mot transnasjonale grupperinger og terroristgrupper. Dette er noe nasjoner på tvers av kloden samarbeider om. Det er vel ikke et eneste kontinent på kloden der de store aktørene ikke er involvert i et samarbeid mot terrorisme. Terrorisme er dog blitt et ganske paraplybegrep for politisk vold uavhengig av motiver eller grupperinger og det er minimalt med direkte konfrontasjoner, så hvorvidt det kan defineres som en faktisk krig er jo høyst diskutabelt. Når vil tredje verdenskrig starte? Beats me, det er altfor mange variabler i internasjonal politikk til å poengtere en årsak eller sette en tidsramme på en verdenskrig. Lenke til kommentar
tr0ndern Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Islamister kommer sannsynligvis til makta i Storbritannia og Frankrike i løpet av en generasjon, max. Begge disse landene har som kjent atomvåpen. Svaret blir altså: Senest rundt 2040. Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Islamister kommer sannsynligvis til makta i Storbritannia og Frankrike i løpet av en generasjon, max. Begge disse landene har som kjent atomvåpen. Svaret blir altså: Senest rundt 2040. Og disse spinnville påstandene har du dekning for? Uansett om islamister hadde tatt makten, så ville de ikke brukt atomvåpen, så det ville ikke nødvendigvis blitt noen verdenskrig av det. Men nå kommer ikke islamister til å ta makten i løpet av en generasjon uansett. Så hele påstanden faller gjennom. Lenke til kommentar
GeCcO Skrevet 12. desember 2009 Del Skrevet 12. desember 2009 Tredje verdenskrig vil sannsynligvis bli startet av overbefolkning, klimaendringer og uenighet om tiltak til forbedring av klimagassutslipp. Vi i vesten har de siste snart hundre årene nytt godt av fossile brennstoff som har gitt oss en utrolig lett tilgjengelig form for energi som har skapt et velferdssamfunn uten like. Når det i disse dager er store tegn som tyder på at forbruket av slike energikilder kan være en medvirkende faktor til økt temperatur på jorda, vil vi nå prøve å kutte ned på bruken av olje, kull og gass. Mens vi i vesten har skapt oss et velferdssamfunn, er enda afrika og store deler av asia ikke kommet like langt. Nå som den økonomiske veksten skyter fart for alvor i disse regionene vil de også nyte godt av den billige og lett tilgjengelige formen for energi, noe som er stikk i strid med hva "resten av verden" (vesten) vil med tanke på å begrense klimagassutslipp. Men hvilken rett har vi i vesten til å holde tilbake utviklingen i asia og afrika? Dette vil neppe bli godtatt, og man vil sannsynligvis kunne få konflikter basert på dette. Om de verst tenkelige prognosene for endringer i klimaet slår til, vil det bli en ustoppelig strøm av flyktninger fra land som er hardt rammet av naturkatastrofer og som ikke har resurser i sitt eget land til å håndtere dette. Kombinert med en økning av befolkningen til kanskje ni milliarder de neste 50-60årene, så vil det potensielt sett være milliarder av mennesker som vil prøve å komme seg inn i europa, usa og andre land med god økonomi. Dette vil ved et punkt ta så kraftig av at alle grenser blir stengt og ingen blir sluppet inn. Dermed vil det kunne bli en verdenskrig mellom de i vesten, og resten av verden, de som er utestengt. Disse to scenarioene vil jeg tro kan finne sted rundt 2050/2060. En krig direkte over olje tror jeg ikke vil finne sted, mye på grunn av at man nå vil begrense bruken, samt at det enda finnes store lagre av olje og kull. Eksempelvis finnes det omtrent tre tusen milliarder tonn kull på norsk sokkel, noe som kan bli omgjort til olje om nødvendig. Lenke til kommentar
per66 Skrevet 13. desember 2009 Del Skrevet 13. desember 2009 En ting er sikkert 3. verdenskrig vil stå om ressurser og økonomisk makt. Lenke til kommentar
GeCcO Skrevet 14. desember 2009 Del Skrevet 14. desember 2009 Allerede idag ser vi at utviklingslandene har forlatt klimakonferansen i København. Enkelt og greit, de vil ikke godta at de må bygge opp landene sine med store restriksjoner på klimafarlige utslipp når vi i vesten har holdt på i 100år med det. Lenke til kommentar
Hamnli2 Skrevet 14. desember 2009 Del Skrevet 14. desember 2009 Om ikke 3. verdenskrig ikke kommer i løpet av 2100 så blir det ikke flere verdenskriger. Økende globalisering, informasjonsflyt og bortsmelting av grenser gjør at verden til slutt blir et land (imperie muligens?). I mens er atombomber et kraftig prevensjonsmiddel. Disse må gjøres ineffektive før en verdenskrig kan ta fatt. Jeg regner med dette vil skje med effektiviseringen av laserkanoner. Disse er nå i testfaser blant annet av boeing og vil sannsynligvis revolusjonere krigføring for alltid. For eksempel vil både Interkontinentale missiler, vanlige missiler og fly og helikopter bli ubrukelig. De vil bli skutt ned øyeblikkelig, om laserteknologi kan gjøres kraftig nok. Lasere skytes tros alt med lysets hastighet, og i lag med maskiner og turreter som sikter selv vil flyvåpenet bare bli brukt mot land som ikke har råd eller tilgang til de nye laservåpnene. Flyvåpenet vil bli ubrukelig i en verdenskrig til de finner opp et slags skjold eller noe som lar de stå imot laserstråler. Den største utfordringen ligger vel i energi. Det er krevende å fyre opp en laserkanon, og å få den til å gjøre tilstrekkelig skade. Dette blir en utfordring tipper jeg. Jeg regner med laserteknologien vil bli bra nok før 2030, og vi vil få gode nok "batterier" før 2050. Da vil tredje verdenskrig kunne komme en gang mellom 2050 og 2100, altså et 50 år langt vindu. Om det viser seg at det ikke er så vanskelig å forsvare fly mot laserstråler, om flyvåpenet blir operativt igjen, vil verdenskrigen ende fort. Lenke til kommentar
Olum Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 (endret) Jeg tipper på den dagen Kina, India, Russland og USA(+vesten) skal begynne å slåss om de siste oljedråpene. Den dagen oljen tar slutt er helvete løs. Kina vil aldri gå til krig mot Vesten. De er utrolig avhengige av oss og vi er avhengige av dem. De ville blitt et utrolig fattig u-land uten Vesten. Om det noensinne skulle bli en 3. verdenskrig tror jeg det ville vært en allianse med de islamististiske ekstremistene (Al Queda, Taliban, Hizbollah og Hamas) mot Vesten. Mangel på vann trenger ikke nødvendigvis skape hele krigen. I første verdenskrig var det nok med 2 skudd. Skuddene i Sarajevo var bare den utløsende faktoren. Hadde aldri blitt en så omfattende krig om det ikke var mye uroligheter i utgangspunktet. Endret 16. desember 2009 av Olum Lenke til kommentar
insolvent Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Islamistene evner nok ikke å samle seg til felles kamp mot vesten.... Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 (endret) Har ikke noe forslag til når, men jeg tror det er ganske sikkert at det er enten pga energi (elektrisk eller olje) eller pga. mat (allt for høye matvarepriser). Begge disse begynner jo å bli værre og værre allerede nå. Peak oil skjedde i 2001 i Norge og ganske snart også globalt og når oljeproduksjonen blir lav nokk og det ikke er noe som er like billig som kan erstatte det blir det nokk kriger rundt omkring. Og det kreves mer og mer elektrisk kraft og U-landene er avhengig av billig kraft for å kunne utvikle seg, så når kraftprisen blir for høy kan dette utløse kriger. Matvareprisen har allerede fordoblet seg i løpet av kort tid og hvis det fortsetter slik vil nokk dette utløse massive kriger i fattigere land og det kan vel kansje også berøre rikere land etterhvert hvis det virkelig blir matmangel i værden. Når det gjelder ferskvann så har jeg ingen tru på denne teorien. Man kan samle regnvann og kondens i tilegg til å rense de enorme mengdene ferskvann i elver, ol. I tilegg kan man ved hjelp av energi lage ferskvann fra saltvann eller smelte snø og is for å få ferskvann (dette kan jo også gjøres "uten energi" ved hjelp av solen) Så hvis det er mangel på ferskvann så er egenklig dette et energiproblem og ikke et vannproblem. Endret 16. desember 2009 av flesvik Lenke til kommentar
Akidon Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Når det gjelder ferskvann så har jeg ingen tru på denne teorien. Man kan samle regnvann og kondens i tilegg til å rense de enorme mengdene ferskvann i elver, ol. I tilegg kan man ved hjelp av energi lage ferskvann fra saltvann eller smelte snø og is for å få ferskvann (dette kan jo også gjøres "uten energi" ved hjelp av solen)Så hvis det er mangel på ferskvann så er egenklig dette et energiproblem og ikke et vannproblem. Har du noen idè om hvor mye ferskvann som går med på hamburgeren du spiser på mac'en? Og har du sett på ett kart i det siste? Greit nok man kan avsalte vann. Men det krever ikke bare enorme mengder energi. Det krever og teknologi og finansiering. Noe ikke så veldig mange land har store mengder av. Spesielt da land der vann allerede er mangelvare. 1 milliard mennesker mangler faktisk allerede vann. Og når det gjelder å avsalte vann så blir det stort sett i dag brukt til drikkevann i områder der drikkevann ikke kan skaffes på annen måte. Og vi trenger veldig veldig lite drikkevann i forhold til alt annet vi trenger vann til. For å lage hamburgeren du spiser på mac'en trenger man for eksempel ca 8000 liter vann. For å lage nok bomull til å lage en skjorte trenger man 3000 liter vann. Faktisk bare for å lage kaffekoppen du drikker om morgenen trenger man 120 liter vann. Så når vann allerede er mangelvare hvordan ser du da for deg at vi skal klare å lage nok mat og klær til en befolkningsøkning på ett par milliarder de neste årene? kilde: BBC Horizon Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 18. desember 2009 Del Skrevet 18. desember 2009 Blir interessant å se bruken effektene som bruken av atomvåpen vil fremkalle. Lenke til kommentar
analkløe Skrevet 18. desember 2009 Del Skrevet 18. desember 2009 3 verdenskrig vil være en global borgerkrig og vil inntreffe innen 5 år og vil som Investor er inne på stå om ressurser og økonomisk makt. Krigen vil mest trolig starte internt i USA. Atomvåpen?, -Tvilsomt. Hva er teorien? Det er en påstand, men vent og se. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå