gtaman Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 (endret) Sliter litt med ASUS og reparasjon av lappis om dagen. Har sett på forbrukerkjøpsloven, problemet er at salgsleddet, det gamle pcustyr.no ikke lenger eksisterer. Håper noen juseksperter har tips=) Case: Rundt 25. September ble PCen defekt. Pcen er ikke mulig å starte. Jeg sendte så en mail til pcustyr.no hvor jeg kjøpte PCen: ------ Du må i denne saken ta kontakt med produsenten, da det er disse som nå må håndtere denne saken – ettersom driftselskapet du handlet varer av i sin tid dessverre ikke lenger eksisterer. Dagens driftselskap har ikke ansvaret for å erstatte det defekte produktet, men vil hjelper gjerne til så langt det lar seg gjøre. Vi beklager dette. // pcutstyr.no ---------- 1. Oktober avtalte jeg å sende maskinen inn til ASUS som er produsenten av maskinen. Jeg sa at jeg ønsket å bruke min reklamasjonsrett ettersom dette en produktfeil fra deres side. Dette godtok ASUS. Firmaet A NOVO Norge AS tar seg av reparering for ASUS. Jeg har i dag snakket med A NOVO og ASUS. De kan ikke gi meg noen dato for når maskinen blir levert tilbake, eller når den manglende delen komemr. De har nå hatt den i over 2 måneder! Jeg er en student med lite penger, men med stort behov for PC. Jeg er midt i eksamensperioden og er mildt sagt svært avhengig av maskinen for å kunne forberede meg. Jeg har siden jeg leverte inn maskinen, sendt flere eposter til ANOVO. De venter fortsatt på deler. Det har nå vist seg at ASUS har levert feil del til A NOVO og jeg må vente ytterligere. ANOVO sin tekniker var i tvil om denne delen ville komme i nærmeste fremtid... Personen evt "roboten" jeg snakket med i ASUS henviste meg et uendelig antall ganger til selgeren som ikke finnes. Han ville ikke høre prat om låne-PC eller lignende. "Du må vente, du kan ta kontakt om 2 uker for å høre hva status på sendingen er", var svaret jeg fikk. Ved å godta reklamsjonen, har ikke ASUS da tatt på seg ansvaret for produktet? Har jeg rett på en midlertidig erstatning i dette tilfellet? Faller alt ansvar bort for ASUS ettersom selgeren har lagt ned? Kan de holde på PCen min i det uendelige? Deilig å få dette ut...! =) Endret 7. desember 2009 av gtaman Lenke til kommentar
nomore Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Da krever du heving av kjøp da avhjelp tar såpass lang tid at det er en vesentlig ulempe for deg. Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren. Dette kravet stiller du til Asus. Lenke til kommentar
Loko Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Ved heving mot tildligere salgsledd, hva er det da kunden kan kreve tilbakebetalt? Hele den opprinnelige kjøpesummen, eller bare den summen asus solgte produktet til selger for? Lenke til kommentar
gtaman Skrevet 7. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2009 Nemlig. Loven gjelder jo selger, men siden selger ikke lenger eksisterer, føres da ansvaret tilbake til leverandør? Har også sendt en epost til forbrukerombudet. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 Det følger av forbrukerkjøpsloven § 35 at forbrukeren kan stille samme krav til tidligere salgsledd som han kan til selgeren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå