Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Apotekkjeden Boots bedriver kvakksalveri

Shiva82

Anbefalte innlegg

Hva tenker folket om at et apotek selger såkalt "alternativ medisin" eller homøopatiske midler om du vil?

Jeg tenker da på saken i England for tiden om apotek- og velværekjeden Boots som selger homøopatiske midler til tross for at de innrømmer at de ikke har noen dokumentert virkning.

Nå har kjeden blitt anklaget for å drive med kvakksalveri og selge homøopatiske hjelpemidler (se for eksempel quackometer.net). Saken har fått så stor oppmerksomhet at den til og med har vært debattert i det engelske parlamentet. Til parlamentet bekreftet "professional standards director" i Boots, Paul Bennett, at de solgte homøopatiske midler. Og ikke nok med det; de selger det ikke fordi de mener det har en medisinsk effekt, men fordi det er populært:

There is certainly a consumer demand for these products (...) I have no evidence to suggest they are efficacious. (...) It is about consumer choice for us and a large number of our customers believe they are efficacious.

(telegraph.co.uk)

Det er ikke noen dokumentert virkning, for det er det aldri med homøopatiske midler (bortsett fra negative virkninger), men det selges likevel fordi folk tror det virker? Utrolig. Jeg kan ikke forstå at Boots vil bli oppfattet som en seriøs kjede hvis de holder på slik. Jeg forventer at det jeg kjøper på et apotek faktisk har en dokumentert virkning.

Jeg håper den norske delen av Boots (som startet opp her i 2008) holder seg til de legemidlene som har en vitenskapelig dokumentert virkning :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vaktapoteket i Stavanger har solgt såkalte homopatpreparater i en årrekke, men de er gjemt bort bak disken, og beholderne behørlig merket at dette ikke er testet av legemiddeltilsynet/verket, eller hva det nå heter.

At de selger det har jeg ikke noe imot, så lenge man opplyser om at middelet ikke har noe "tilstrekkelig" dokumentert effekt.

Lenke til kommentar

Helt enig, om folk blir friske av dokumenterte legemilder eller om de blir friske av udokumenterte bryr meg midt i ryggen, poenget er jo å bli frisk. Selv om det selges på apoteket betyr ikke det at du trenger å kjøpe det, jeg tviler også på at de anbefaler det. Grunnen er at mange folk tror de blir friske av det, og mange gjør nok det også. Om det er placebo eller ikke har ingenting med saken å gjøre. Mange legemidler er nok mindre testet enn du tror..

Lenke til kommentar
Vaktapoteket i Stavanger har solgt såkalte homopatpreparater i en årrekke, men de er gjemt bort bak disken, og beholderne behørlig merket at dette ikke er testet av legemiddeltilsynet/verket, eller hva det nå heter.

At de selger det har jeg ikke noe imot, så lenge man opplyser om at middelet ikke har noe "tilstrekkelig" dokumentert effekt.

Ok, så de er merket altså? I så fall er det bra, men jeg liker ikke at de i det hele tatt skal være der...

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om de preparatene de viser til i England er merket eller ikke, dersom det er slik at det ikke er merket og selges av apotekerne som et fullgodt alternativt er det selvfølgelig beklagelig.

Så vidt jeg vet er det merket i Norge, men mulig det finnes mange unntak, henger ikke så ofte på apoteket :p

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke om de preparatene de viser til i England er merket eller ikke, dersom det er slik at det ikke er merket og selges av apotekerne som et fullgodt alternativt er det selvfølgelig beklagelig.

Så vidt jeg vet er det merket i Norge, men mulig det finnes mange unntak, henger ikke så ofte på apoteket :p

Haha, nei jeg er sjelden på apoteket selv, men mener det burde være strenge regler på hva som får lov til å bli solgt der :)

Lenke til kommentar

Har aldri noen sinne sett et apotek som har det stående synlig, og har heller ikke sett noen som aktivt reklamerer for det.

Homeopatien blir forresten finansiert av myndighetene i England og det er mange som sverger til den type behandling fordi de opplever positiv effekt av det. Angrepet kommer mest sannsynligvis fra den ortodokse fløyen som alltid har fightet med nebb og klør for å fjerne konkurrenter i markedssegmentet.

Så lenge en behandlingstype fungerer for pasienten så synes jeg det er å dra det hele litt langt å kalle det kvakksalveri bare fordi prinsippet bak ikke nødvendigvis er analyserbart og forståelig etter "allopatiske metoder".

Homeopati er sannsynligvis den eldste form for energi/informasjonsmedisin, noen som det forskes mye på for tiden i flere land.

Lenke til kommentar

Problemet er vel at mange av de homeopatiske medisinene som er testet gjennom såkalte dobbelt blindtester ikke har vist noen effekt utover den effekten placebo-effekten har. Jeg ville tro homeopat-medisiner for det meste virker på placebo-effekten, og da er det vel like greit å få sukkerpiller av legen eller?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...