Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Random PC shutdown, uten BS

Anbefalte innlegg

Problem:

^^^^^^^^

Jeg kjøpte ny pc våren 2009 for ca. 8000 kr. Opplysninger om PC speccs oppgis etter ønske

For 1-2 uker siden mottok jeg en Hardisk (brukt) på 640gb, denne tenkte jeg at jeg kunne bruke selv, så jeg kobla den opp i PCen (Ikke SLAVE). Så skrudde jeg på pcen og alt funka fett, så formaterte jeg harddisken (ettersom at det var noe greier på den). Når jeg begynnte å spille spill på pcen merka jeg litt lagg, noe som jeg ikke pleier å ha på spill, og etter en kort time skrudde pcen seg selv av (uten Bluescreen). Jeg prøvde å skru på igjen med en gang, men dette ville den ikke, så etter en kort stund igjen, så fungerte det, men med samme problem.

^^^^^^^^^

Opplysning:

^^^^^^^^^

*Jeg har prøvd å koble ut harddisken fra pcen, det så ut til å fungere på sikt, men samme problem.

*PSU ligger på 650 W, og jeg har ingen ekstra GPU eller lignende, så PSUen er mer en nok!

*Sjekket tempraturer i BIOS; |Overall: 50-60*C |GPU: under 60*C |CPU: rundt 60*C +

^^^^^^^^^

Hypoteser:

^^^^^^^^^

* Jeg tror problemet er pga. trojaner el.

* Kan også være problem med PSU, eller annet hardware.

^^^^^^^^^

Bemerkninger:

^^^^^^^^^^^^^

* Spill lagger.

* Kan ikke starte opp pcen med en gang etter shutdown.

* Utenom spilling kan pcen stå på i lengre tid.

^^^^^^^^^^^^^^

Trenger veldig hjelp med det her, jeg skal straks begynne å skanne pcen med nytt anti-virus, men hvis noen har peiling på dette området; så trenger jeg hjelp!

Jeg vurderer kansje å formatere pcen, men hvis det ikke er nødvendig, så står jeg over foreløpig

Endret av Noxnon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

60 grader pluss i BIOS er vel et hint om at CPU kanskje har det litt varmt. De andre temperaturene er også litt over det jeg ville sett på som normalt for en ikke-overklokket maskin i idle.

Sjekk om vifter går, om kjøleribbene er fulle av støv, om kjølerene er festet ordentlig. Om CPU er over 60 grader og CPU-kjøleren sitter ordentlig, skal det være nesten ubehagelig varmt å ta på kjøleribbene.

Lenke til kommentar

Det kan hende jeg har skrevet feil temepraturer, Det er nesten ikke støv i kabinettet, eller på vifter, merk dere at dette skjedde kunn etter harddisken ble installert! Dessuten så avgir ikke pcen mye varme heller. Tror dere det ikke kan være et virus?

Takk for tipset om PCwizard, skal laste det ned nå.

Edit:

Jeg har lasta det ned og sjekket noen av tempratuerne:

C2Q CPU:80 *C

Mainboard: 30*C

Sjekktet GPU temp via Catalyst Controle center:

Ca. 45*C på GPU

Endret av Noxnon
Lenke til kommentar

CPU temperaturen er altfor høy. Og det at den slår seg av uten BSOD, tyder på nettopp dette. PCen slår seg for å beskytte CPU.

GPU temperatur er helt i orden, men du bør nok sjekke kjøleviften til CPUen din. Eventulet ta den av, legg på ny kjølepasta (veldig tynt lag) og sjekk temperauren på nytt.

Jeg har en Q9550 lett overklokket til 3,2 GHz og den er ikke over 55 grader når jeg spiller f. eks. Modern Warfare 2.

Et annet flott program til overvåking av temperaturer og spenning er HWMonitor.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Jo takk for hjelpen, hvor får jeg tak i kjølepasta hen? Kan jeg f.eks få det på spaceworld, Vi har ikke så mange "data" butikker her i nærheten... Jeg bare lurer på hvorfor det hendte at CPU temp. økte så ekstremt etter jeg prøvde å legge til en harddisk?

Lenke til kommentar

Hei igjen! jeg har nå fått tak i kjølepasta til CPU i tilegg til at jeg har støvsugd både CPU vifta og GPU vifta, og litt ellers rundt der det var ørlite støv. Jeg monterte CPU-vifta på igjen etter å ha tatt på et lite lag med kjølepasta. Deretter kobla jeg til pcen og skulle til å skru på.

Etter jeg hadde skrudd på gikk pcen av igjen etter 5-10 sec... Hva er problemet nå?

Endret av Noxnon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...