Gå til innhold

Dual CPU

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte på å kjøpe dual CPU.

Men da lurte jeg på om det var bra til spilling?

Eller om det bare var bra til programmer som feks 3d studio max osv?

Og så lurte jeg på om det trekker mer strøm, slik at jeg må ha mer enn 350w (478 socket) ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til spilling kan det jo selvsagt funke bedre... Men det er kun hvis spillet støtter Dual prosessor da... noe som ihvertfall quake 3 gjør.. kommer ikke på noen fler ifarta men noen er det jo...

Cpuen vil gå som en hvis programmet ikke støtter to og som to hvis programmet støtter to.. Ytelsen er bedre på flerprosesser så vidt jeg vet..

Slik som server osv..

Håper det her sier deg noenting.. :smile:

Lenke til kommentar
Jeg tenkte på å kjøpe dual CPU.

Men da lurte jeg på om det var bra til spilling?

Eller om det bare var bra til programmer som feks 3d studio max osv?

Og så lurte jeg på om det trekker mer strøm, slik at jeg må ha mer enn 350w (478 socket) ?

Ytelsen i de fleste spill vil ikke bli høyere, muligens til og med gå noe ned. Kommer helt an på HK. Men derimot vil multitasking ytelsen bli enormt mye bedre.

Ja, strømforbruket vil bli høyere. 350 w vil muligens bli litt lite.

Lenke til kommentar

Det er forsåvidt ikke verd pengene til en spille PC.

Det trekker mer strøm (2 prosessorer trekker dobbelt så mye som en).

Skal du ha S478 er det smartere å kjøpe en med 800 FSB, den har Hyperthreading som gir deg 2 logiske CPU'er. Det yter litt dårligere enn ekte dual men det er "veldig behagelig" - du vil ikke angre (iallfall til den prisen :) )

Edit: Ikke at du får dual s478 i noe tilfelle, det blir isåfall Xeon (s603/604)

Lenke til kommentar

Dette stemmer ikke helt. AMD MP mener jeg ha hørt gir dårligere støtte for spilling enn AMD XP pga visse instruksjonssett som ikke støttes.

Vet ikke hvor stor forskjell dette utgjør, men hvis spillet ikke støtter dual cpu så ikke regn med at du får bedre ytelse enn med en cpu av samme hastighet.

Lenke til kommentar

Jeg har hørt at også AMD xp og amd mp er nærmest identiske. Det er mulig å modde to xp prosessorer til å funke som MP bare ved å bruke ledende maling for å kontakte det fjerde punktet som er kuttet opp i L5 området på prosessoren.

Det funker dermed også å kjøre Duron i dual, såkalt Duron MP :D

Jeg henviser til denne siden: http://www.hardwarezone.com/articles/artic...&aid=393&page=1 .

Jeg kommer etterhvert til å kjøre to athlon xp prosessorer i dual som server, tenker jeg!

Lenke til kommentar
Jeg har hørt at også AMD xp og amd mp er nærmest identiske. Det er mulig å modde to xp prosessorer til å funke som MP bare ved å bruke ledende maling for å kontakte det fjerde punktet som er kuttet opp i L5 området på prosessoren.

Det funker dermed også å kjøre Duron i dual, såkalt Duron MP :D

Jeg henviser til denne siden: http://www.hardwarezone.com/articles/artic...&aid=393&page=1 .

Jeg kommer etterhvert til å kjøre to athlon xp prosessorer i dual som server, tenker jeg!

AMD XP og MP er identiske, kjernemessig. De forskjellene som er, er mer "ytre";

- MP har siste kontaktpunkt på L5-broa kuttet for å indikere støtte for SMP.

XP har ikke.

- Prosessor-ID stringen, den stringen som programmene leser for å finne ut åssen CPU du har er forskjellig, naturlig nok. Mens XP identifiserer seg som "Authentic AMD Athlon XP" eller noe, så kaller naturlig nok MP seg for "Authentic AMD Athlon MP".

- Ingen MP'er kommer med FSB > 133Mhz, siden de to chipset'ene som er laget for dual AMD ikke støtter mer enn 133Mhz.

Jeg har to maskiner, dual AMD begge to; en dual XP1700+, som nå går som dual "MP1900+" samt en dual Duron, som går som dual "DuronMP". Alt som skulle til for å få det til å virke var fire små flekker med elektrisk ledende maling.

Lenke til kommentar
Dette stemmer ikke helt. AMD MP mener jeg ha hørt gir dårligere støtte for spilling enn AMD XP pga visse instruksjonssett som ikke støttes.

Vet ikke hvor stor forskjell dette utgjør, men hvis spillet ikke støtter dual cpu så ikke regn med at du får bedre ytelse enn med en cpu av samme hastighet.

Fant du på dette selv? Kjekt med litt bevis eller kan litt om tingene før man åpner munnen;)

AMD XP/MP støtter følgende instruksjonssett:

- MMX

- Extended AMD MMX

- SSE

- 3DNow!

- Extended 3DNow!

Grunnen til at MP systemer kan være litt tregere i spill, ligger i bunn og grunn i AMD MPX-chipsettet. For det første er det gammelt, to-tre år ca. Så er det et server-chipset => bygget for stabilitet, ikke for top-notch ytelse i spill. For det tredje, dagens single-chipset er kraftig optimert for alle nymotens ting... 166/200Mhz FSB, dual-channel etc... MPX har ikke blitt noe dårligere, de andre chipsetene har bare blitt mye bedre....

(i tillegg krever det mer resursstyring fra OSets side med deling av CPUtid, tråder som bytter CPU, cache-coherency(CPUene må hele tiden sjekke cachene til hverandre om det ligger en nyere versjon av dataene der, enn i system ram) osv osv ... noe som selvsagt går ut over ytelsen.

Lenke til kommentar
Tosk, Ufo!

Les hva jeg skriver: "Jeg mener å ha lest". Skal det ikke være lov å si sin mening her inne?

Mening? Er det din mening at MP og XP er vidt forskjellige? Det går jo ikke ann å mene noe om noe sånt? På samme måte går det jo ikke ann å mene noe om svaret på 2+2 ... det er alltid 4 det. End of discussion...

Dessuten er det, når man skal "mene" en hel masse, fint at man har litt fakta å slenge i bordet med. Hvis du ikke skal bygge det du sier på fakta... hvorfor i huleste granskogen skal noen i det hele tatt bry seg om hva du skriver? Om du mener deg gul og blå, så vil det fremdeles ikke endre hva XP og MP er/ikke er og kan/ikke kan.

Så om man ikke er nokså sikker i sin sak, bør man kanskje heller tie stille, eller enda bedre, lese og lære seg tingene man skal snakke om. Det er aldri bra å uttale seg om noe man ikke eier peil på ... Eller sett fra den andre siden; det er ikke mye morro å bli "lurt" (eller misledet) av personer som snakker om ting de helst burde la være.

Lar det gamle ordtaket si sitt ;

"Av og til er det bedre å tie stille og bli antatt dum, enn å åpne kjeften og fjerne all tvil." :lol:

Lenke til kommentar
mpx chipsettet er faktisk ganske bra og slår mange nye chipsett nedi bakken

har prøvd selv

fikk 11k med dual og r9700pro

får 13700 med nforce 2

Jopp .. og der ser man en av de sterkere sidene ved flere prosessorer. Ved å ha flere prosessorer tilgjengelig, kan alle de andre dill-dall bakgrunnsprosessene/ -trådene tusle å gå på en prosessor mens spillet/programmet du ønsker å kjøre kan få en CPU alene.

I det minste vil det være en mye mer CPU tid til programmet/spillet enn på en single-platform.

På single-platformer gjelder :

Total CPUtid - tid som bakgrunnsprosesser tar = Spillets CPUtid

Her ser vi at spillet aldri kan få 100% CPUtid. Systemet og bakgrunnsprosesser/drivere etc vil alltid ta vekk litt.

For dual vil det være :

2x Total CPUtid - tid som bakgrunnsprosesser tar -"administrasjon" = Spillets CPUtid.

Siden drivere/bakgrunnsprosesser osv kan kjøre på en CPU samtidig som spillet, har spillet faktisk mulighet til å få 100% CPUtid av en hel CPU => mer CPUtid kan motvirke forskjellene i ytelse som chipset, optimering for stabilitet - ikke ytelse og slike ting gir.

Lenke til kommentar

Som med alt annet i verden; "Det kommer ann på." Holder du på med masse rart som tusler og går i bakgrunnen? Gjør du mange ting samtidig som du spiller? Jobber du med tunge oppgaver, som videoredigering, Photoshop, 3D-grafikk eller store beregninger? Da er det verdt kronene.

Det vil være ca 500-1000kroner mer for hovedkortet, og ca 1000 for en ekstra CPU + 200 til elektrisk ledende lakk (Har da tatt utgangspunkt i at man modder to XP -> MP). Da har du et skikkelig bøst system ...

Om du derimot bare gjør få ting av gangen ... ikke verdt det. Da kunne du f.eks bruk de 1500-2000kronene på større disker, bedre skjermkort .. eller kanskje en DVD-brenner...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...