int20h Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Dessverre ser det ikke ut som om Larrabee vil bli produktifisert fra Intel med det første. Les mer Lenke til kommentar
josh909 Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 "Desverre"? Larrabee har allerede blitt utsatt utallige ganger, og den siste gangen jeg var involvert i utvikling på platformen kjørte det GPUer fra _andre leverandørere_ i devkitet. Pinlig så det holder. Lenke til kommentar
Zero- Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Billig skjermkort fra ATI eller Nvidida som yter 5 teraflop?? Yter ikke HD 5970 rundt 4,6 teraflop? Syns ikke akkurat det er billig da... Lenke til kommentar
Multiverse Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 "Produktifisert"? Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 (endret) Virket på meg som det skrinlegges og ikke bare utsettes. Å basere dette på x86 virket uansett døfødt. Endret 7. desember 2009 av Theo343 Lenke til kommentar
Fjonisen Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 "Produktifisert"? :!: Lenke til kommentar
tjomi Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 "Produktifisert"? Vil legge til "5-gangeren" Noen i hw.no bør investere i ei norsk ordbok. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Billig skjermkort fra ATI eller Nvidida som yter 5 teraflop?? Yter ikke HD 5970 rundt 4,6 teraflop? Syns ikke akkurat det er billig da... Relativt billig. Noe som betyr at Larrabee er betydelig dyrere enn Radeon HD 5970. Virket på meg som det skrinlegges og ikke bare utsettes. Å basere dette på x86 virket uansett døfødt. Som GPU er det dødfødt og som CPU er det nok også dødfødt. Men det virket som Intel prøvde å sikte Larrabee inn mot et annet marked enn CPU og GPU. Lenke til kommentar
karakas Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 I tillegg blir vel Clarkdale lansert allerede i starten av januar og blir vel derfor den første prosessoren med integrert GPU-kjerne. Forøvrig en prosessor som ser ut til å bli veldig populær i HTPC-verdenen med innebygget støtte for bitstreaming og lavt strømforbruk. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Virket på meg som det skrinlegges og ikke bare utsettes. Å basere dette på x86 virket uansett døfødt. Det at Larrabee er basert på x86 gjør det tusen ganger mer egnet til ray-tracing enn andre skjermkort er. Dessuten er det plutselig mulig å skrive en effektiv software rasterizer. Larrabee kunne suplementert en hardwarerasterizer veldig bra ved å yte bra der dedikerte skjermkort i dag er uegnet, som ved ray-tracing eller voxelgrafikk. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Så hvilket spesifikt marked var egentlig Larrabee rettet mot. Lenke til kommentar
Anders Jensen Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Hovedproblemet til Larrabee var nok minnemodellen. Greit nok, x86 suger lut det også, men det blir bare som en finesse å regne til sammenligning. Når det gjelder den høyere ytelsen til konkurrentene så er jo det et veldig vanskelig benchmarking felt en tråkker i der. Typisk vil nok GPU være fra 100 ganger raskere til 10 ganger tregere alt ettersom hva en tester... Kommer mer an på testen altså. For teoretisk peak ytelse vil nok GPU være ca 5 ganger raskere, men det betyr så uendelig lite i praksis. Det store problemet for Larrabee var nok at Intel innså at i dagens form ville den ikke bli veldig bra ved lansering og det ville bli værre for hver generasjon pga cache coherent minne som over hodet ikke skalerer like bra som non-coherent minne på trivielt dataparallell workload. Utsiktene var altså ikke så veldig gode. Det er ikke helt tilfeldig at Intel sammtidig lanserte SSC brikken som har message passing isteden for cache coherens. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 SSC er vel ikke lansert, men kun i labtest? Lenke til kommentar
Anders Jensen Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 SSC er vel ikke lansert, men kun i labtest? Spørs jo hva en legger i ordet lansert. Jeg tviler på at ordboka definerer at en allment tilgjengelig SKU innen 2 og en halv uke er kravet. Lenke til kommentar
Phyx Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Dette synes jeg virker litt merkelig, men mulig det ikke går og få denne til en rimelig penge og brukt den til vanlige desktopbrukere for excel, word etc. Lenke til kommentar
karakas Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Så hvilket spesifikt marked var egentlig Larrabee rettet mot. Dreamworks er vel blandt selskapene som har vist interesse for produktet, så da blir vel renderingfarmer ett potensiellt marked. Lenke til kommentar
ArneJ. Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Anandtech har skrevet en del om dette allerede: http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=3686 og http://www.anandtech.com/weblog/showpost.aspx?i=659 Intel Cancels Larrabee Retail Products, Larrabee Project Lives On. As of today, the first Larrabee chip’s retail release has been canceled. This means that Intel will not be releasing a Larrabee video card or a Larrabee HPC/GPGPU compute part. The Larrabee project itself has not been canceled however, and Intel is still hard at work developing their first entirely in-house discrete GPU. The first Larrabee chip (which for lack of an official name, we’re going to be calling Larrabee Prime) will be used for the R&D of future Larrabee chips in the form of development kits for internal and external use. Så helt dødt er det det nå enda ikke. Lenke til kommentar
josh909 Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Det at Larrabee er basert på x86 gjør det tusen ganger mer egnet til ray-tracing enn andre skjermkort er. Beklager, men er det ikke et krav at man aner hva man snakker om før man utbasonerer slikt tøys? NVIDIA har Cuda, AMD/ATI har OpenCL - begge lar deg skrive såkalte GPGPU-programmer (General-Purpose computation on Graphics Processing Units), som f.eks. software rasterizers, raymarching, raytracing etc. Lenke til kommentar
Anders Jensen Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Det at Larrabee er basert på x86 gjør det tusen ganger mer egnet til ray-tracing enn andre skjermkort er. Beklager, men er det ikke et krav at man aner hva man snakker om før man utbasonerer slikt tøys? NVIDIA har Cuda, AMD/ATI har OpenCL - begge lar deg skrive såkalte GPGPU-programmer (General-Purpose computation on Graphics Processing Units), som f.eks. software rasterizers, raymarching, raytracing etc. Det er et poeng at en moderne CPU gjerne her bedre fleksibilitet til å håndtere stor og kompleks kode samt i noen tilfeller ha bedre FP nøyaktighet. Det kan være en fordel i tilfeller som raytracing, men det har åpenbart ikke noe med x86 å gjøre. Når det kommer til ytelse så er det vel generell konsensus om at x86 ikke er noen fordel. Jeg vil tro x86 er årsaken til den største sløsingen med energi innen IT industrien. Det er strengt tatt noe en burde tenkt på i disse klima-tider... Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Hvordan er GPUen i Clarkdale ift. det som var tenkt for Larrabee? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå