Gå til innhold

Blitt tatt i fotoboks


ToYBoi

Anbefalte innlegg

Jeg har blitt tatt i fotoboks. Var hos avhør hos på politiet i dag, og bekreftet at det var meg (var ikke noe tvil der). Men, da jeg så på bildet så jeg at fotolinjen ikke var synlig (bekmørkt om natten samt sterkt regnvær). Målt hastighet forbi fotoboksen var 93 km/t. Ettersom fotolinjen må være synlig på bildet for at forelegget skal være gyldig, sa jeg dette til avhører. Hun svarte bare emd at; ja, men det er du om kjørte? Det var det ikke tvil om. Men når fotolinjen ikke er synlig, vil det heller ikke være 100% sikkert at farten som ble målt er riktig. Da jeg passerte holdt jeg også en veldig ujevn fart (bremset ned), slik at farten mellom jeg passerer pulsledningene i veien (12 meter før fotoboksen), og farten når jeg er på linjen er veldig ujevn. Om fotolinjen skulle være synlig på en bedre versjon av bildet, tviler jeg sterkt på at jeg er innenfor 40 cm fra linjen. Hva tror dere?

 

http://tb.no/article/20081120/NYHETER/252212322/1011/NYHETER

 

"Når kjøretøyets første aksling har passert de to følerne i veibanen beregnes tidspunktet da denne akslingen vil være på fotolinjen 12 meter lenger fremme. Bildet blir tatt på beregnet tidspunkt. Er akslingen på fotolinjen på bildet betyr det at hastigheten har vært riktig beregnet og at kjøretøyet har holdt en jevn hastighet. Kravet til "treff" på fotolinjen er satt til pluss minus 40 centimeter. Dette gir enda en kontroll på at hastigheten er riktig beregnet" står det i dommen."

Endret av ToYBoi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Høyesterettsdommen og politiets oppfølging av denne har ført til en enorm økning i tallet på henleggelser. Årsaken er manglende bevis i saker der bilister er registrert og fotografert med for høy hastighet.

Dette skulle tilsi at det ikke er umulig å få saken henlagt. Stå på ditt.

Endret av tor_erik
Lenke til kommentar

Så dere mener at politiet prøver å først få en tilståelse, før saken eventuelt henlegges?

 

En får jo virkelig en følelse av at politiets ATK-sentral velger å henlegge sakene der hvor bevisene ikke er gode nok:

 

Sitat:

"Da NTB besøkte politiets ATK-senter på Hustad utenfor Molde denne uka, kom det inn 14 fartsovertredelse fra en fotoboks i Troms. Samtlige 14 ble henlagt og bilførerne slipper dermed gebyr. Årsaken: Fotolinjen var tildekket av snø."

 

"Er det snøføre når du passerer en fotoboks i altfor høy fart, kommer det neppe noe gebyr i posten."

 

Det er også flere uttalelser som gir samme inntrykk.

Lenke til kommentar

Dersom det stemmer, kan du sannsynligvis være trygg.

 

Det er ikke noe nytt at Politiet prøver å "dra" en tilståelse ut av folk, se bare på dem som blir stoppet for å kjøre for fort, uten at Politiet har foretatt måling. Svarer man at det nok gikk i 75 km/t i 60-sona, så får man også bot for å ha kjørt 15 km/t over fartsgrensen. Grunnen er at man innrømmer de "faktiske" forhold.

Lenke til kommentar
Dersom det stemmer, kan du sannsynligvis være trygg.

 

Det er ikke noe nytt at Politiet prøver å "dra" en tilståelse ut av folk, se bare på dem som blir stoppet for å kjøre for fort, uten at Politiet har foretatt måling. Svarer man at det nok gikk i 75 km/t i 60-sona, så får man også bot for å ha kjørt 15 km/t over fartsgrensen. Grunnen er at man innrømmer de "faktiske" forhold.

Det er da ikke å "dra" en tilståelse ut av noen. At folk flest ikke vet hva å innrømme noe er (og derfor gjør det) kan ikke lastes politiet slik sett.

Lenke til kommentar
Det er da ikke å "dra" en tilståelse ut av noen. At folk flest ikke vet hva å innrømme noe er (og derfor gjør det) kan ikke lastes politiet slik sett.

...og nettopp derfor skrev jeg "dra", og ikke dra.

 

Polititet passer dog på å stille de rette spørsmålene, ingen tvil om det. Kan man laste dem for det? Nei. De gjør bare jobben sin.

Lenke til kommentar

Avhøret var forresten i gangen på politistasjonen og eneste hun spurte meg om var om det var jeg som kjørte, husker ikke om hun spurte om jeg hadde kjørt for fort. Jeg har aldri innrømmet å ha kjørt for fort, hvertfall ikke med vilje. Men, nå sitter jeg igjen og tenker om det er noe jeg kan ha sagt som kan antydes som en innrømmelse av å ha kjørt for fort... Håper virkelig ikke det blir konklusjonen fra avhøret. Uansett om jeg har innrømmet å ha brutt fartsgrensen så har jeg aldri sagt hvor fort jeg har kjørt, og det må de jo vite.

 

EDIT: Er vel uansett ikke noen tvil om jeg har kjørt for fort når boksen har blinket. Spm er hvor fort.

Endret av ToYBoi
Lenke til kommentar
Avhøret var forresten i gangen på politistasjonen og eneste hun spurte meg om var om det var jeg som kjørte, husker ikke om hun spurte om jeg hadde kjørt for fort. Jeg har aldri innrømmet å ha kjørt for fort, hvertfall ikke med vilje. Men, nå sitter jeg igjen og tenker om det er noe jeg kan ha sagt som kan antydes som en innrømmelse av å ha kjørt for fort... Håper virkelig ikke det blir konklusjonen fra avhøret. Uansett om jeg har innrømmet å ha brutt fartsgrensen så har jeg aldri sagt hvor fort jeg har kjørt, og det må de jo vite.

 

EDIT: Er vel uansett ikke noen tvil om jeg har kjørt for fort når boksen har blinket. Spm er hvor fort.

 

Vel, tingen er at så fremt hun er et politivitne teller det veldig om det går rettens vei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...