Gå til innhold

Olympus E520 speilrefleks til 2500,-. Godt kjøp?

Anbefalte innlegg

Når det gjelder innstillinger, så er kameraet når du får det satt opp for å gi best mulige resultater dersom du fremkaller til papir og fotograferer under normale forhold. Det betyr at det er enkelte funksjoner som er slått på som kan føre til at bildet du får kanskje får litt mer støy i mørke områder dersom du ser nøye etter på pc-skjermen. Det greieste tror jeg er at du prøver deg frem slik innstillingene er, og så kan du få hjelp her hvis du vil ha et annet resultat enn det du får. Ønsker du å endre mye på bildene i etterkant istedenfor å gjøre forhåndsinnstillinger i kameraet lønner det seg å bruke råformat (velg RAW + Large Fine).

Når det gjelder andre objektiver, så er det ingenting som er bedre enn å bruke 14-42 en stund og se hva du synes begrensningene er. Hvis du synes du får problemer, så er det bare å legge ut eksempler på bilder her, så vil noen kunne hjelpe.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For min del så begynner det med det objektivet, og deretter blitz og et ekstra objektiv i den rekkefølgen. Batteriet har såpass utholdenhet at jeg ikke føler at mangelen på batterigrep til E520 er et savn.

Hva slags minnekort bruker/anbefaler dere?

Endret av bjornh
Lenke til kommentar
4Gb CF kort er ikke så dyre. Lexar og Sandisk anbefales ser jeg; er det noe galt med de andre?

Det har vært en del tvilsomme merker ute i markedet som har særdeles frysnete rykte. Apacer og TwinMos er vel de verste.

Merker som Kingston og Transcend regnes som trauste men greie.

Tom

Lenke til kommentar
4Gb CF kort er ikke så dyre. Lexar og Sandisk anbefales ser jeg; er det noe galt med de andre?

Det har vært en del tvilsomme merker ute i markedet som har særdeles frysnete rykte. Apacer og TwinMos er vel de verste.

Tom

Vil det være stor forskjell mellom SanDisk CompactFlash Extreme III og SanDisk CompactFlash Ultra II? -er det noen store hastighetsforskjeller i praksis?

Endret av bjornh
Lenke til kommentar
Hva menes med det? Kingston har i alle fall veldig gode garantier på produktene sine.

Det betyr at de stort sett er tregere. Ihvertfall Kingston. Når det gjelder Transcend, så regnes de som OK på utenlandske fora, men her er det enkelte som ikke liker de.

Vil det være stor forskjell mellom SanDisk CompactFlash Extreme III og SanDisk CompactFlash Ultra II? -er det noen store hastighetsforskjeller i praksis?

Du vil få noe færre bilder i serie før det begynner å gå tregt. Det er hvis du bruker JPEG. Ved RAW så stopper det enda fortere opp. Men størst forskjell vil du merke hvis du kopier over bildene til en PC med en rask kortleser.

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

I prisguiden så er forskjellen i hastighet omtrent det dobbelte mellom SanDisk CompactFlash Extreme III og SanDisk CompactFlash Ultra II. Det burde vel borge for for at Extreme III bør være mest interessant. Jeg tror 4Gb utgaven er den mest prisgunstige, og trolig derfor den jeg går for inntil videre. Så langt jeg forstår bør man ha "minimum" 4Gb ved skyting av litt RAW.

Jeg så litt på Kingston og Transcend på Amazon.com og det klages litt på treghet, inkompabilitet med Canon og Nikon kameraer til at noen kort rett og slett dør:

Transcend 8Gb Cf Card 120X

Kingston Elite Pro 8 GB 133x CompactFlash Memory Card CF/8GB-S2

Endret av bjornh
Lenke til kommentar
I prisguiden så er forskjellen i hastighet omtrent det dobbelte mellom SanDisk CompactFlash Extreme III og SanDisk CompactFlash Ultra II. Det burde vel borge for for at Extreme III bør være mest interessant. Jeg tror 4Gb utgaven er den mest prisgunstige, og trolig derfor den jeg går for inntil videre. Så langt jeg forstår bør man ha "minimum" 4Gb ved skyting av litt RAW.

4GB er en fin størrelse. Det er god plass til bilder også i RAW, samtidig som prisen er OK. Har 4-5 stk. selv.

Jeg så litt på Kingston og Transcend på Amazon.com og det klages det litt på treghet, inkompabilitet med Canon og Nikon kameraer til at noen kort rett og slett dør:

Transcend 8Gb Cf Card 120X

Kingston Elite Pro 8 GB 133x CompactFlash Memory Card CF/8GB-S2

Der ser du ...

Tom

Lenke til kommentar

Jeg var på JP og kjøpte meg en Case Logic bæreveske til 299 og så litt på minnebrikker.

Var visst enten en Sandisk IV 4gb for 499, eller en Sandisk Extreme III 8gb som var på tilbud til 600 kroner. (hvis jeg husker riktig)

Men 2x 4gb eller 1x8gb? Mtp at den på 8gb var på tilbud til 600, var en 4gb i III-serien til kr. 360. (på nett, kan hende butikkpris er høyere)

Lenke til kommentar

Ser at jeg kan få meg 8Gb Sandisk Extreme III 8gb til 575,- levert på posten. Det synes jeg er en bra pris. For øvrig, Sandisk Extreme III 4Gb kan jeg få for 368,- i postkassa. 207,- kr. skiller dem. Jeg tror det er lurt å gå 8Gb CF'en, selv om budsjettet sprenges litt her...

I dag fikk jeg betalt Olypus E520 etter noe krøll hadde oppstått, ink. frakt for 2710,-. Jeg venter i spenning....

Lenke til kommentar
I dag fikk jeg betalt Olypus E520 etter noe krøll hadde oppstått, ink. frakt for 2710,-. Jeg venter i spenning....

Skal hente kameraet på posten i dag jeg! :cool:

Blir ikke så altfor ille total sum, 2611 (pris m/frakt) + 299 på veske og +600 på minnekort = 3500 kr for alt man trenger i starten, ikke så altfor ille.

Lenke til kommentar

Skal hente kameraet på posten i dag jeg! :cool:

Blir ikke så altfor ille total sum, 2611 (pris m/frakt) + 299 på veske og +600 på minnekort = 3500 kr for alt man trenger i starten, ikke så altfor ille.

Du var heldig du: de var gått tom på lageret, slik at kameraet trolig ikke er sendt før i morgen (håper jeg!!) Bare jeg har det innen neste fredag... :whistle:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...